jiwa milik tuhan





Untuk mereka yang telah pergi mendahului aku
jangan tunggu aku

seperti-mana,begini sifatku
dengan alih-rasa yang resah
ketawa tanpa sengaja
sedih yang sengaja
masih bego..tika yang lain bicara soal kehidupan
aku segan bertanya
"kehidupan itu yang bagaimana..?"

satu-satu gugur
aku tidak kembali mengutipnya
dan terlupa memanggil nama mereka
karena mereka tidak pernah mendengarnya
"untuk apa..?"

yang masih tinggal
kepercayaanku
selebihnya rasa hormat.




untuk mendiang frandy:jiwamu milik tuhan



88 comments:

JIJI YU said...

yg dah pergi kapankan..yg masih hidup teruskan

Cik Bidadari said...

awak... mati itu indah bagi mereka yang 'kenal' dia semasa hayatnya... dan bagi mereka yang masih mencari... Allahswt... sertakan 'hidup itu indah' dan peluang untuk segala-galanya masih terbuka... hingga ke nafas yang terakhir... 'syahadah' percayalah... kepercayaan untuk DIA adalah sehebat-hebat nafas yang kamu naungi... dan kelemah-lemah kepecayaan adalah menikmati tanpa kesal inti. semoga jiwa kamu baik2 sahaja sahabatku...

p/s: bila sampai satu-satu masa... maka ketahuilah... setiap makhluk punya agama ataupun berlainan agaman... segala-galanya perlu pergi kepada DIA... gambar itu kamu kan? by the way... Frandy ty sapa? alfatihah untuk frandy juga... semoga yang indah milik dia.

Ayie said...

segalanya milik dia.. ^^

intan.maisarah said...

kematian itu, ibarat satu pintu untuk kehidupan seterusnya

Rain said...

kehidupan dunia cuma satu bekalan utk satu kehidupan kekal di 'sana'.. itu kehidupan yg sbnar

eszol raar said...

kau bercakap ttg yg dah pergi dan lalu kau kembali


itu hikmahnya

kiwi said...

sama-sama la kite doakan dia..setiap yang hidup pasti akan meninggal

Adinda Amy Sensei said...

apa khabar encik biskut...

kay_are said...

dah memang tersurat setiap manusie akan pergi jua satu masa nanti.. yang hidup amek iktibar atas setiap kematian r..

emieysandra said...

smoge die tnang di sana.

PK said...

suatu yang menyesakkan bila ada jiwa lain yang dekat dgn kita hilang diambil tuhan.

Pada satu masa mungkin akan biasa dgn kehilangan itu, tapi bila berada di saat yang sepatutnya jiwa itu ada, diam dan hati rasa lain macam.

hanaahmad said...

rakanmu pergi? takziah aku ucapkan. moga dia tenang di sana. jangan bersedih ya Phan. :)

Anisa Hang Tuah said...

semoga dia tenang di sana.

NAJ HEBAT said...

jiwa kau dan jiwa ku, milik tuhan juga.

:)

take care.

faiz said...

baru meninggal ke?

Noeel-Loebis said...

i'm sorry to hear that...

Syuxer said...

mati itu pasti..tiada siapa mampu halangi bila tiba saat itu..tabahkan dirimu..

cik ciput said...

semua akan pergi, itu memang pasti..

**ghost, lama menyepi..ok kah?

mizzapple said...

dunia hanya pinjaman.
akan kembali padaNya bila dah sampai masa.

blog-tips-kurus said...

bego itu apa ghost?
mesti dia seorang rakan yg istimewa. yang pergi takkan kembali..
* 25 Mei lalu ialah birthday bff yang telah kembali ke rahmatullah pada 5.10.1999..

KHRLHSYM said...

Al-fatihah

EL MARIACHI said...

ghost...aku tak tahu kau cuma aku mampu meneka...tapi aku wujud kerana DIA aku hilang nanti pun kerana DIA...
aku harap kita sama sama mencari dan mengenal DIA...berTAUHID Ghost...jiwa sepi kita harus mengESAkan DIA...

Johan "Champ" Radzi said...

Let the bygones be the bygones.

HEROICzero said...

kita yang masih di sini, semoga baik2 saja insyaAllah.

Al-Fatihah.

Azlan Hasan said...

sorry to hear that.

Regards,
-Strider-

Ries Lee said...

giliran dia bertemu sang pencipta lebih awal.

Hantu Kak Limah said...

Setiap yg ade atau x de...semuanye milik Allah SWT......:)

pembaris said...

Kita tak seharusnya pergi lebih awal dari ibubapa sendiri.bukan meminta mereka pergi dulu, tapi kalau kita hidup lebih lama,kita yang akan menguruskan mereka dan mendoakan ketika berada disana.itu lebih baik kan...

chemay said...

allah yang menentukan ajal kita.
:)
al-fatihah

Inspirationalefeks said...

kadang kala sesuatu yang sukar dipercayai akan terjadi dengan kita.. walaupun dalam jiwa kita sudah bersedia tetapi kita masih tetap merasakan sesuatu yang serba kekurangan..

Liyana Zahim said...

Islam ke die? Dri TUHAN kte dtg Dri TUHAN gak kt pg.. Lame ko xapdet ek?

HNYZ H. said...

kita datang dari tanah,akan kembali ke tanah jua.


Al-fatihah.

Gayahspears said...

Setiap yang bernyawa pasti merasai mati...

Inilah 'kawan' yang kamu maksudkan itu???

Biarkan dia aman di sana~

Seroja Jingga said...

aku juga terkenang sahabat lama yg telah pergi dulu.

lama kau mendiam? yeah..perlu ade pause nye bukn?

Cikli said...

ingat mati ingat sakit ...
ingat hidup akan mati

dill said...

takziah.

dill.

isti said...

semoga dia mendapatkan tempat terbaik di sisiNya...bahagia disana..

cik azeya said...

eh kejap, mendiang?

Cik Hati said...

Amanlah kamu di sana... di sisi NYA... kita yang di sini...masih menanti...bilakan tiba saat itu... akan tiba jua.. bila... belum pasti...

Sca Ndx said...

dah pergi, pergi.
moga aman dia disana.

ghost writer said...

JIJI YU |sudah dilakukan...beres.

Cik Bidadari |itu bukan aku cik angel..itulah frandy.

Ayie |Dia pencipta..

intan.maisarah |dan kita semua ada access..

Rain |jangan terlupa bawa bekal..

eszol raar |alih-rasa bro..

Adinda Amy Sensei |baik-baik saja amy.

kay_are |aku melihatnya mmg betul2 sebagai iktibar..

emieysandra |harap begitulah..

PK |semakin lama semakin biasa...

ghost writer said...

kiwi |yup...kita doakan diri kita jugak.

hanaahmad |baru semalam berbicara..

Anisa Hang Tuah |ya hope so anisa.

NAJ HEBAT |siapa pon naj... :)

faiz |awal pagi tadi..

Noeel-Loebis |its okay noeel

Syuxer |masih yakin dgn itu.

cik ciput |tak lama mana pon..cuma seminggu yg tenang.

mizzapple |dia dah kembalikan apa yg dipinjam.

blog-tips-kurus |bego itu bodoh.takziah juga untuk bff kamu tips.

ghost writer said...

KHRLHSYM |sampaikan takziah jer karl..

EL MARIACHI |mekasih atas peringatan itu EL.

Johan "Champ" Radzi |cuma mengingati.tak lebih dari itu.

HEROICzero |diharap dipermudahkan untuk kita.

Azlan Hasan |its okay bro..

Ries Lee |giliran kita belum sampai.

Hantu Kak Limah |tak ada yang layak selain DIA..

pembaris |dan itu jugak yang didoakan oleh kedua ortu kita..

chemay |juz say 'sorry' ok..hihi

Inspirationalefeks |sebab dia pernah memnuhi korum.

ghost writer said...

Liyana Zahim |dia non-muslim.tak lar lama sangat.

HNYZ H. |cukup dengan takziah.

Gayahspears |ya cik alya..itulah picca dia.

Seroja Jingga |untuk masa rehat yang sehat.

Cikli |ingat diri ingat tuhan.

dill |its okay dill.

isti |serahkan urusannya pada tuhan.

cik azeya |yes..dia non-muslim.

Cik Hati |tapi pasti...

Sca Ndx |lambai tangan sekali utk mereka.

Gaphe said...

sedih, kehilangan teman, sahabat, atau siapapun yang memiliki arti dalam hidup.. tetapi ikhlaskan saja, karena mati, jodoh, dan rejeki itu urusan tuhan

pemuzik jalanan said...

Semua pun milik tuhan kan ghost.

*Gila! Kau hilang manaa nih. Isk!

CassiaSiamea said...

kepada-Nya jua kita kembali..

Pijahh' de-Arr said...

ghost seram tau bila tngok pic y sudah tiada mlm2 gini..

tapi takziah ye..

hassudi morshidi said...

ko jgn ingat org yg dah tiada bro...ko buat aku menitis air mata....apa2 pun apa yg tjadi sebagai pengajaran untuk kt ingat yg mati x mengenal usia dan mati ada di mana2......

Cik Bidadari said...

tahu saja tanya... :)

fiezah91 said...

setiap yang hidup pasti merasa mati jua..

FAR said...

takziah.


btw semua ni pinjaman je kan :)
tetibe teringat psl kes 11th hours plak..aishhh

Amanina Sofea said...

al-fatihah utk mreka disana..

ctpayong said...

ketetapan itu hak mutlak-Nya.
yang tinggal kenangan yang mahal.

takziah!

Bella Bell said...

semoga dia tenang di sana..

segala2nya milik DIA.. kita hanya meminmjam sahaja :)

ghost writer said...

Gaphe |terlepas urusan kita dengan dia..

pemuzik jalanan |ya sebab Dia yang mencipta kita.

CassiaSiamea |dari Dia jua kita datang.

Pijahh' de-Arr |kenapa mesti mau seram,sedangkan dia pernah berada di kalangan kita.

hassudi morshidi |cool...biar dia sudah tiada kita masih ingat wajah dia.

Cik Bidadari |hihi...kira belum pernah tengok wajah ghost lagi lar nih..

fiezah91 |tidak ada yang terlepas.

FAR |semoga familinya tenang..

Amanina Sofea |cukup ucapkan takziah nina.

ctpayong |tuhan lebih tau..

Bella Bell |harap begitulah...

S..U..D..@..I..S said...

kita pun sedang menuju kearah yg sama....seluruhan milikNYA

Insan Marhaen said...

kepercayaan dan rasa hormat itulah yang sebaiknya dan dipelihara...

Pembunuh Tanpa Bayang said...

mati itu pasti dan itu janji kita pada ilahi...

apa khabar ghost,lama juga kau menyepi.

noraliza said...

setiap org pasti akan menemuiNya kembali..


eden dah tukar blog..huhu

Sasa Al-Sharif said...

semuanya milik tuhan

qlah said...

setiap pertemuan , ada perpisahan .

setiap yang hidup , pasti akn kembali kepada NYA .

*muhasabah diri .

John Terro said...

ya untuk apa
mereka kini hanyalah cerita

e. indah said...

jika aku pergi ....
akankan ada jiwa yang tercari-cari ...
kadang2 aku terfikir, jika Tuhan jemput jiwa ini, akankah ada yang menyesali terlambat memahami ....



**teman kamu kah ghost? ... rindulah dia, doa untuknya, cari dia dalam panggilan suara paling dalam, kerna hanya roh akan berkomunikasi dengan roh ...

wawank said...

Permisi...

Selamat pagi kawan..

~Nabilah~ said...

smoga dia aman dia sna...bnykkn brdoa

Gimi said...

mati itu PASTI..hidup insyallah..

Fiqas said...

sudah suratannya begitu..
kita pasti akan merasa ditiggal pergi..

yang datang pasti akan pergi.. kita yang tinggal, teruskan kehidupan..

Amoi said...

there's something that caught my eyes in this entry..












































woi.

gambar tu siapa?

Mehmed - said...

aku juga bersedih...sedih bersifat bersih

Lucifer said...

kalau boleh lah dapat memanggil kembali mereka yang pergi. kalau lah...

TheRebelKid said...

salam.

hai ghost, kabare?
lama dah tak datang sini. :)

Benjy said...

Perlukah kita mengenang orang yang suda pergi .... ? namun mereka yang pergi, ... adakah mereka mengenang kita yang masih di bumi ini atau mereka hanya ketawa sahaja .... bagi b3njy itu adalah urusan tuhan ...

Benjy said...

B3njy percaya bahawa orang yang dah pergi tidak akan menunggu kita ... cuma menunggu kita mengikuti mereka2 yang berada di api .... mereka setia menunggu dan berharap kita mengikut mereka tinggal di dalam api tu ... justru itu beringatlah ...

Benjy said...

Apa yang penting kita tinggal sekarang membetulkan apa yang telah terlanjur ... Oopsss ! ... terlanjur apa tu ? ... adakah masih ada ruang untung insan yang terlanjur ini ? ... mungkin ... mungkin tidak.

Benjy said...

Namun b3njy bukan terlanjur ...

vampire's lovex said...

al fatihah untuk yang dah pergi kalau rndu teringat kat dia.

bukan meratapi..kan ??

mereka akan tetap menunggu kita di sana

Cik Bidadari said...

orang kejam... memang takan bagi ittew tengok gambar dia... biasalah... keh keh keh....

ghost writer said...

S..U..D..@..I..S |sangat pasti sudais..hanya masa yg tentukan.

Insan Marhaen |akan terus dipelihara bro..

Pembunuh Tanpa Bayang |aku baik-baik saja bro..takde lar lama mana.hihi

noraliza |sudah pasti akan berlaku..*sudah lawat.nice.

Sasa Al-Sharif |Dia berhak ke atas kita.

qlah |masih muhasabah diri...

John Terro |cerita yang akan terus diceritakan...

e. indah |mana bisa aku tak mengingati kamu E...

wawank |selamat pagi juga kawan..

~Nabilah~ |aku berharap begitu tidak kira ia macammana.

ghost writer said...

Gimi |hidup juga pasti...

Fiqas |tau benar akan hal itu fiqas..

Amoi |kawan gua... :)

Mehmed - |sedih untuk suatu yg baik..hihi

Lucifer |kalau lah...tapi tidak mungkin,selama tidak mungkin.

TheRebelKid |lama kamu menghilang di bumi korea tuh..

Benjy |cukup kenangkan saja dan amik iktibar dari apa yg jadi.

vampire's lovex |cuma bersedih jer..

Cik Bidadari |waaa..sampai hati kata orang kejam..

Silent said...

hanya jasad yang hilang

ibnu said...

setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. dan kematian akan menghampiri kita dimanapun kita berada.

Qaseh dalia adelia said...

yang berlalu itu kenangan bukan untuk dimiliki lagi .. biarkan semua berlalu ..dan mati itu pasti

Siti Nurhayati Dollah said...

Semua orang akan melaluinya, cuma tidak tahu bila. Relakan yang pergi, persiapkan diri untuk menyusuli. Apabila tiba masa kita dijemput.

deAnza-wAnda said...

yang pegi tetap pegi phan...

nurHeart said...

syg slagi boleh menyayangi, rindu slagi boleh.. sedekah kan al-fatihah bg yg muslim, smoga mereka tenang di sana..

Ismail N said...

gambo sapa tu?

saljihitam said...

kita hidup dan kita pasti akan mati. tapi hidup macam mana yang perlu di isi.

aku masih lagi mencari.