selera



Dalam sebuah warung yang kelihatan sibuk dari hari-hari biasa yang lain,Joshua masih mendapat kerusi dan meja yang sama setiap kali Joshua datang untuk memulakan acara santapan petangnya.Tidak pernah Joshua ubah posisinya sebagaimana Joshua tidak mengubah seleranya.


Ketika dihantarkan makanan yang dipesan,anak dara sunti pemilik warung mengambil kesempatan untuk menyuarakan pada Joshua tentang keinginan memperkenalkan seorang temannya yang sedang berada di meja yang lain.Namun Joshua diam dan hanya memandang gadis yang dimaksudkan.Tidak berkata apa-apa.Saat Joshua masih berdiam dan menekuni makannya,anak gadis pemilik warung berkata sesuatu....


"Oh tidak,gadis itu terlalu baik sangat..."


Joshua dalam diam keheranan dan meneka dalam hati..."Kalau begitu siapa yang jahat..?" 


Dan akhirnya Joshua membuat kesimpulan kalau secara total manusia itu dinilai dari telitinya memilih makanan kerna makanan yang baik menghasilkan hati yang baik.


Tiba-tiba dia bosan dengan makanannya.



83 comments:

MATAHARI said...

pertamaxxx

Inspirationalefeks said...

tiada siapa yang jahat ..

MATAHARI said...

kalau diikutkan dengan hanya makanan menjadi penentu hati yan baik, hanya dari segi kesihatan, yang tak menjamin ia sesuai diniliakan dalam baik jahat manusia kerana terlalu subjektif.

broken_nigina said...

makanan boleh membentuk jiwa.
:)

Sca Ndx said...

manusia baik untuk manusia baik?

Amalina said...

tukar selera.

HEROICzero said...

agreed with broken_nigina.

perlu mula bertanggungjawab dengan badan sendiri.

kita adalah apa yang kita makan. fizikal dan rohani.

messy_mess said...

ohhoohoho ~ makanan mencerminkan perwatakan ke ~ hurmmmm

Gaphe said...

baik buruknya makanan memang mempengaruhi hati. tapi yang terpenting adalah bagaimana makanan itu diperoleh.. itu yang juga mempengaruhi hati.

itu kata guru ngaji saya..

DuniakuAbstrak said...

Joshua sentap ke hape? he he he

aku jahat tapi selera makanan aku yang baik-baik, keji kan?

Miss Dill said...

makanan menjadi darah daging.

itu kita.

Miss Dill^^

shatooman said...

makanan yg sihat membekalkan badan yg sihat.. badan yg sihat menghasilkan pemikiran yg sihat..

rezKY p-RA-tama said...

berkunjung dengan senyuman...

Dark Half said...

sangat bersetuju dgn Gaphe.

takde sapa yg jahat. mungkin pelayan merasakan penampilan joshua agak rugged utk seorang yg kelihatan telalu baik sangat?adakalanya odd couple itu sgt menarik

JIJI YU said...

- HATI YANG BAIK DI TEMPA OLEH MAKANAN YANG HALAL

FaizalSulaiman said...

setuju dengan JIJI YU.jaga-jaga makanan kita.

Mutiara Bernilai said...

sometime odd couple looks cool eit..

stuju dgn dark half..

hm..

sumber penyakit adalah perut. :)

ctpayong said...

tiada satu pun yang Dia jadikan pada asalnya 'tidak baik' atau lain kata jahat atau rosak kecuali obses atau taksub.

orang bijak tidak mudah berprasangka.

kita memilih untuk jadi yang mana.

ama said...

Tiba tiba Joshua pun ubah posisi tempat makannya juga

Rozami said...

Joshua bosan sebab makanannya menjadikan dia tidak baik ker?

atau dia bosan menjadi baik?

- koroe - said...

kalau orang belanja, mesti tak bosan walaupun makan benda sama setiap hari..






kan ?

catherine- said...

makanlah apa pun joshua.makannya jgn lahap.nnt tercekik wpun ia cuma bubur nasi. ;)

Prince Halilintar said...

Makanan yang baik membentuk peribadi yang baik...

Nuar said...

aku yang jahat...betul tak bro?

| Larasephia | said...

aku jadi terfikir,

dalam soal selera, boleh adaptasikan konsep mix and match juga kah?

dina darwina said...

mknn yg mmpunyai nutrisi seimbang akan menjaga kesejahteraan badan :)

rainbowcloudy said...

aku mgharapkan mkn bsama kamu.. itu yg terbaik.

ya mustahil haha..

Johan "Champ" Radzi said...

"You are what you eat."

Bukan dari nilai fizikal, malah rohani sekali mungkin.

KHRLHSYM said...

manusia yang baik makan makanan yang baik. kehkehkeh.

diana said...

kenapa orang lelaki suka duduk makan ditempat yang sama ..
tengok kat rumah..
biasanye kata mana ayah kita bersarapan??
di kerusi yang mana???
mesti di tempat yang sama dengan semalam..kan??

CassiaSiamea said...

kenapa tiba2 bosan dgn makanannya??

kadang2 kita perlu berubah utk lebih baik..

ke joshua lebih minat kpd ank gadis warung tu??

gabanMorka said...

sama tak dengan statement ni:

org kurus ialah org yg berdiet

atau

org gemok akan mati kerana lemaknya

Sang Cerpenis bercerita said...

lho kok bosan?

pembaris said...

bukan cawan teh saya...

hanaahmad said...

masuk mulut, jadilah darah daging kita apa yang dimakan. jika baik, maka baiklah ia. jaga pemakanan, jaga pergaulan. take care Phan. :)

Gimi said...

makanan boleh membentuk perlakuan seseorang..

makan benda haram, begitu lah seterusnya

Amoi said...

kadang kadang ai pun menilai juga.

manusia tak akan lari daripada menilai dan dinilai

even orang yang dah mati pun, orang asyik menilai

:D



p/s: ai dah updated blog. [Genius Invention] Roti bakar bercorak comel lepas guna pembakar roti ini.

GuaHulubalang said...

hati dia yang jahat..

beautiful_rose said...

AKE SEDANG LAPARKAN NASI.TP MALAS MAHU MKN.JUST MELANTAK COKLAT JELAH....

beautiful_rose said...

aku tak paham kenapa aku tertekan caps lock?

Cik Jari said...

awak...saya tak paham sgt...bosan dengan makanan atau bosan dengan mentaliti manusia yg terlalu rigid dlm memberi definisi?erm..

FAR said...

halal tu penting.

apa yang kita makan tu laa kita :)






jom makan!

LadyBird said...

jom pilih makanan yg baik2 :D..

kalau nk pilih isteri kene pilih yg memilih makanna yg baik2 juga? :P.. mungkin benar kan.. sebba pemilihan makanan mencerminkan keperibadian seseorang..

Republic Aku said...

makan hati pun ok ...hehe

gglit said...

aku suka makan makanan yg sedap...eh?

ngeeeee

Pijahh' de-Arr said...

tukarlah makanan lain..

meh sini nak msak..hahhahha~~~

maCy said...

err. baik melalui makanan?

bisk, usah menolak seorang gadis hanya kerana dia terlalu baik ya? *tiba2*

april said...

you are what you eat.


makanan baik membentuk diri yang baik
hurm..
ada benarnya juga.
tapi itu bukanlah spesifikasi yang paling akurat untuk mengukur kebaikan seseorang.
jahat dan baik itu terlalu subjektif,ghost..
baik pada kita belum tentu baik pada orang lain lagi..
dan jahatnya juga seseorang tu,mungkin ada alasan kukuh disebaliknya..

intan.maisarah said...

baca komen april diatas
sara terpikir

"patut la aku tembam"

haha

Qaseh dalia adelia said...

MAKANAN TU KAN JADI DARAH DAGING KITA KALAU MAKAN YG HARAM MAKA ?
NI CITE PASAL MAKANAN KE CITE PASAL BAIK HIHI ...

''TAK KENAL MAKA TAK CINTA''

serenity said...

mahukah joshua menukar menu supaya boleh dapat dilihat sama? pilihan ditangan dia. dan x semestinya sama itu serasi bersama. kan?

Naila said...

ada benernya juga tuh makanan yang baik menentukan hati yang baik, makanya islam dalam quran menyerukan untuk makan makanan yang halal lagi baik, ^^

Itu Aku said...

makanan yang halal membentuk jiwa yang baik...
sangat berselera nk mkn
kelaparan..

Cik Anita said...

jangan makan selera sangat. nanti gemuk ;)

Rina Rossoneri said...

jangan membazir makanan...

cik ciput said...

apa yg dimakan, perlulah halal. bukan saja makanan tersebut halal, tapi juga cara kita mendapatkan makanan tersebut. sebab tu dalam Islam, kita diwajibkan untuk makan makanan yang 'halal lagi baik' (halalan toyyiban). kerana makanan akan menjadi darah daging kita. bayangkan makanan haram menjadi isi tubuh kita, tidakkah akan menggelapkan hati?

Nasz said...

Betul juga. Dari cara makan, kita tahu beberapa sifat lain seseorang itu. Tapi bagi aku, baik jahat seseorang itu tidak boleh dinilai dari pemakanannya.

noraliza said...

susah kalau makanan yg tak halal dah menjadi darah daging kita.sebab tuu kena pastikan apa yg kita mkn tuu hendaklah halal.

Nova Miladyarti said...

lha, yg jahat siapa??bingung juga:(

S..U..D..@..I..S said...

cari yang halalan thoiyiban membentuk hati dan mentaliti yg kualiti....

ntah betul ka nih

pemuzik jalanan said...

Aku suka makan.
Tak perbah bosan dgn makanan.

Tomyam baik tak ghost?
Kalau tak aku la yang jahat.
Haha. Okay lapar.

Bella Bell said...

makanan yang halal dp menjamin hati yg baik sebab semua tu darah daging kita :)

Nur Liyana said...

sapa jahat last sekali????

yaan sokong bella bell...
makan halal tue penting!!!!

Benjy said...

Aik ! ... c josuah tu dah balik dari pengembaraannya ke ? ... mungkin gadis pemilik kedai tu silap tu ... silap pandang josuah ... biasalah c josuah pengembara bila berjalan jauh dia lapar dan setiap kali singgah di warung tu tahap kelaparannya di tahap kritikal tu yang makan banyak dan terover lahap sedikit ... tetapi kalau josuah tidak mengembara duduk2 je di rumah dia akan makan makanan yang tidak melebihi 150 kalori dan makan dengan bersopan santun ... ala2 jepun katakan... kesian josuah tu ... pemilik warung menyebabkan seleranya terhenti ... tetapi bagi peringatan kepada pemilik warung tu KALAU JOSUAH KENA GASTREK dia lah yang bertanggungjawab atas kesakitannya itu, sila beri Josuah duit untuk rawatan di kelinik kalau tidak Josuah akan menyamannya di mahkamah seksyen Shah Alam.

p/s: sekadar komen ala2 poyo dari c b3njy ... hahahaha

Benjy said...

Sebenarnya pemilik warung itulah yang jahat ... hehehehehe

betty said...

menilai hanya dengn mata kasar. uh jgn amal kan, tapi tetap perlu ada hati hati

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

cukup dengan berbaik sangka, awas dengan menjaga jarak buat yang belum kenal rapat, pasti hubungan tidak hanya sementara!

kamal said...

wah makanannya kok gak dimakan yaa

hentakbelipat said...

lagi orait kalau x muntah makanan semua

si para para said...

makanan tu punca penyakit....rohani dan jasmani...


sory bisk sebab lama tak datang sini....

choirul said...

wah bagus sekali ya... makanan yang baik akan menghasilkan hati yang baik... karena tubuh kita hanya harus diisi makanan yang halal saja

Far8 budak baik said...

x paham ni..bace dah dua kali ni..
hahaha..makan jelahh hak3

Siti Nurhayati Dollah said...

Jangan tolak kerana terlalu baik, sebab yang baik itulah yang kita cari untuk menjadikan kita semakin baik

ghostwriter said...

0oo...dats y kena jaga pemakanan!!=)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

apa yg joshua mkn?hati2 lah memilih makanan...pilih la yg halal dan lembut..kerana itu juga membentuk peribadi

tehr said...

aku memang tak suka tukar tempat duduk bila ke kantin
juga tak suka fikir banyak2 masa makan
boleh hilang selera tu
hehe

Cik Bidadari said...

huurmmm.....

Sephi Sephia said...

Makanan membentuk hati dan hati menawarkan wajah akhlak dan iman lambang peribadi

asip محمد said...

gadis itu baik mungkin kerna anak gadis sunti itu yang memberi pendapat.. cuba joshua sendiri yang meneliti anak gadis itu.. jawapan berbeza dari persoalan tadi mungkin timbul..

bosan dengan makanan tak menggambarkan baik atau buruk sesuatu makanan itu..

joshua masih dilema..

ghost writer said...

asip محمد | sebenarnya itu cuma sinis lorr..hihi

~Nabilah~ said...

ksmpulannya,plih mknn yg halal,brsih n berkhasiat.. :)

~Nabilah~ said...

ksmpulannya,plih mknn yg halal,brsih n berkhasiat.. :)

SYARIFF HAIKAL said...

entry ni gua suka bro!!...rase cm nk copy arh..hehe..nice!