chermin,apa ada di sebaliknya?



Semalam salah seorang dari temanku membelikan cermin baru yang dipasangkan pada dinding ruang tamu.Semua orang teruja meski selama ini setiap orang sudah punya cermin sendiri yang terpasang siap pada loker.Hampir sepanjang hari berbicara soal cermin melebihi dari berbicara soal hidup masing-masing,tentang kerja atau tentang kekasih yang khianat dan selingkuh.


Tidak sampai sehari cermin itu pecah kerna ada temanku yang dirasuk amarah gara-gara rasa tidak puas hati.Saat ditanya kenapa,dia menjawabnya dengan tenang.


"cermin itu menipuku...menyeramkan dan memalukan.Ia menampakkan diriku telanjang di dalamnya.Aku percaya kalau itu bukan aku..".


Aku saat mendengarnya ketawa sedang temanku yang lain........ah,mereka mula mempercayainya.




*ya ampun.



80 comments:

Inspirationalefeks said...

ada jiwa dalam cermin :) esok beli baru

KHRLHSYM said...

manusia sentiasa memberi cermin kepada orang lain, tapi tidak mahu mencerminkan diri sendiri.

Insan Marhaen said...

cermin adalah sahabat yang paling jujur terhadap diri kita. kenapa mesti bersangka buruk dan dipecahkan?

Inspirationalefeks said...

eh... ada satu lagi aku ingin segarkan ... melihat cermin dapat menghilangkan egois diri sendiri dan apa yang terlintas di fikiran itulah diri sendiri yang sebenar.

maCy said...

cermin sebenarnya memang menelanjangkan sebulat bulatnya..

r10 said...

aku takut melihat cermin, maklum ga ganteng :(

Mutiara Bernilai said...

chermin?

ouh.
ghost, boleh kamu jd chermin sy?

:P

FaizalSulaiman said...

orang tua2 pesan jangan tengok cermin waktu malam.hehe

teringat citer chermin..

Silent said...

cermin juga menipu. ada yang menampkkn kecantikan diri walhal jelik sebenarnya.

intan.maisarah said...

kdng2 manusia sendiri tidak dpt menerima apa yg ditonjolkan oleh cermin itu.

MATAHARI said...

ketakutan melihat diri sendiri dan enggan menerima hakikat siapa dia sebenarnya tanpa mahu mengetahui kenapa dia berimej begitu.

EL MARIACHI said...

baru boleh follow entry ni...
ghost...apa kau tengok dalam cermin tu kan biasan saja...cermin tak pernah tengok dalam hati kita?hehehe...

Raihana Izzati said...

Kadang2 manusia tak boleh terima apa yang diorang nampak.

Senang je. Jangan tengok cermin. Tapi tu macam pengecut pulak. nak wat camne, nak jaga hati :)


Morning :)

Tido 3 jam je. Ni mesti tengah tido lagi ni. :)

Pembunuh Tanpa Bayang said...

cuba sembunyikan hakikat depan cermin? masih bisakah?

kalau tidak percaya pada kanta mata orang lain,cuba pula untuk mempercayai dari kanta mata sendiri.

segala laku dan perbuatan terpamer di depan cermin.mahu sembunyi lagi? kadang kala juga cermin yang mempamerkan imej itu mengejek kita.mentertawakan kebodohan kita.

siapa di dalam cermin?

kita sendiri!

| Larasephia | said...

Haha

cermin aku penuh dengan percikan darah.

Jadi aku percayakan cermin.

In fact, I'm a BIG FAN of it.

CIK TOM said...

walau kita berjaya pecahkan cermin tue utk menutup segala kelemahan diri kita..tapi kita tak boleh menipu diri kita sendiri...

dina darwina said...

melihat diri di cermin kita bole taw hal diri kita sebenar :)

Pijahh' de-Arr said...

hahaha..dgn cermin pun marah

hanaahmad said...

sakit hati dengan chermin? haha. kadang2 chermin ni buat menipu juga. :)

CassiaSiamea said...

cernin itu tidak menipu
cermin reflek diri sendiri
temanmu sedang menipu diri sendiri
tak percaya pada diri..

berdiri di hadapan cermin buat aku kenal diri sendiri..

Panglima Muda said...

kat bukit beruntung ada kedai cermin

Al said...

bonekadalamchermin??

erk..

Rozami said...

lepas baca komen baru paham
bahasa ko memang tinggi.

semua org memang takut nak cermin diri rasanya kan

Cik Anita said...

sebelum nak cakap orang lain, cermin diri sendiri dulu. Boleh eh camtu? keh keh keh

Rina Rossoneri said...

hoho tak ramai yang mahu cermin diri mereka..mereka hanya tengok apa yang mereka mahu lihat, dan bukannya tengok apa yang ada dalam cermin tuh

- koroe - said...

err..

cermin kuat menipu kan.

aku angkat tangan kanan dan image dalam cermin tu angkat tangan kiri.

phew. nak menipu pon agak2 la.

ENCIK TIKUS said...

selama aku hidup aku tak pernah percaya pada cermin, serius..

NARDtheNERD said...

kalau cermin menipu..
itu datang dari kau..
:)

pembaris said...

sesi bercakap dengan cermin aku takpernah ada.sebab rumah bujang aku cermin kecik2 dan cermin share.selalu ada sesi bercakap dengan kucing saja.

Johan "Champ" Radzi said...

Cermin memang jujur dalam menilai kecantikan manusia.

ama said...

cermin makan diri

diana said...

hebatnye cermin tu???
atau tu cuma alasan dia..
sebenarnye dia tak sengaja terlanggar cermin tu..
hhehehhe

Sasa Al-Sharif said...

apakah ertinya telanjang itu bahawa teman kamu tidak mahu percaya dengan kekurangan diri sendiri

juliam said...

cermin menipu.

tipu tipu

ada ke cermin macam tu. teringat cerita mexico dulu.
she ni hodoh tapi bila dia pandang cermin tu dia cantik 'gila'.

tapi tak lama. err

LadyBird said...

cermin diri.. cermin x menipu kecuali kalau die gune kanta cembung atau cekung.. ia boleh membuatkan diri kelihatan kurus/ gemuk bergantung kepada kanta :P..

p/s : sebenarnye x tahu nak komen da,... lady beri fakta tentang cermin je la ek :P.. hi hi hi..

suka gambor tu.. teruja untuk melihat keseluruhannya.. :P

Sang Cerpenis bercerita said...

cermin itu jujur lho

pemuzik jalanan said...

Erk kenapa macam tu.
Takutlaaa haha.

Cermin.
Kau suka cermin ke ghost?

JIJI YU said...

cerminan hakiki tidak menipu..melaenkan mereka menipu bayangan sendiri..

AkuMuzikFilem said...

kadang2 cermin yang berbeza memberi imej yang berbeza buat kita. ada cermin, nampak macam aku lagi hense, ada yang menampakkan segala kehodohan.

aku selalu terbayang, jika 2cermin diletak setentang, akan wujud dunia yang infiniti di dalamnya.

serius, member kau tu kelakar orangnya

mizzapple said...

kadang2 cermin menampakkan sesuatu diluar jangkaan kita.









aku takut tengok cermin malam2. seyes

Qaseh dalia adelia said...

always tengok cermin .. huhu kadang2 benci gak tengok cermin ... benci tengok diri sendiri .. huhu boleh ke macmtu..

sesekali tengok lah cermin untuk melihat dalaman wpun xnmpak terpapar tapi hati berbicara

Gaphe said...

kalo cermin yang seperti itu, belinya dimana yah?. hahaha.. jadi pengen punya juga. Maaf baru mampiir :)

S..U..D..@..I..S said...

cermin tidak pernah menipu..
terimalah kenyataan....hehe

sudah pecah?..beli baru yg lebih besar....

Anonymous said...

hari ni aku isytihar HARI MALAS SIGN IN

chermin adalah penilai terbaik
cuma manusia yg takut nak hadap semua tu..
ya. in denial. obviously.

boneka dalam chermin.
itulah yg aku cuba sampaikan.
jasad dalam biasan kadang2 taktahu yg mana satu realitinya.

mainan perasaan itu kompleks.

...

cermin yg pecah bisa terjemah seribu retakan biasan.

-Ayin.

Anonymous said...

ok. komen AL + PEMBARIS aku rasa nak lepuk!



kahkah


-Ayin.

Al said...

Ayin???

siapakah gerangannya ini?

Bukan Malaikat said...

memaksa diri sendiri untuk tidak percaya pada refleksi dunia yang nyata sambil menyalahkan si chermin yang ternyatanya jujur tentang kebenaran.

Mereka-mereka yang lain pun turut sama mahu percaya dan angguk kepala. Membuta tuli agaknya. Malah sudah siap untuk bangun mencari chermin yang lebih memihak pada mereka.

Itu Aku said...

apa ada disebalik cermin
cermin hanyalah cermin
............

Itu Aku said...
This comment has been removed by the author.
serenity said...

cermin ada banyak jenis cermin. ada yang memantulkan image kualiti yang hampir sama dengan objek sebenar. ada yang menipu kerana ia menerima refleksi cahaya yang berbeza. atau mungkin kualiti cermin itu sendiri yang menghasilkan image2 distort. kita sebagai orang yang memandang cermin tak seharusnya percaya bulat2. kadang apa yang kita lihat mampu menipu kita. kadang yang tersirat itu lebih sepatutnya kita percaya. akal yang ada, gunakan. kan?

cik ciput said...

bangun pagi tengok cermin..oh!rambut menjadi ala2 singa. haha.

**kata org, cermin diri dulu sebelum mnegata orang..xnak cermi dulu boleh?

***semoga kawan awak tak terluka masa pecahkan cermin tu..

Republic Aku said...

baru tersedar dari kepalsuan...

tehr said...

kalau dah ketika itu temanmu memang sedang telanjang
apa nak dikata lagi
begitu jugalah yang ditunjukkan oleh cermin

republik n9 said...

gua hantu cermin

Benjy said...

Hahahaha ... kejap2 ,.. b3njy nak komen ni ... kejap a'a ... nak gelak dulu ... hahahahahahahahah ...(hei ! b3njy kau ni nak komen ke nak gelak ? ) ... sorry ... oklah b3njy nak komen ni ... dia saja nak bagi pecah tu ... lepas tu buat cerita mistik ... apa2 pun lepas di kena ganti balik cermin tu ... hahahaha tu yang lucu tu ... padan muka dia bagi pecah .... hahaha ... samalah dengan b3njy ketika mula mengenal cermin rasa nak marah cermin tu sebab b3njy angkat tangan kanan bayangan dalam cermin angkat tangan kiri ... kan menipu cermin tu ... hahahahaha ...

p/s: sebenarnya siapa yang mula mencipta cermin ni haa ? hebat juga orang tu kan ...

ghost writer said...

1 Inspirationalefeks |cermin tulah jiwa kita...

2 KHRLHSYM |yes..salah satunya kenapa perlu cermin diri sendiri

3 Insan Marhaen |sebab kita terasa akan diri kita.

4 Inspirationalefeks |jawapan sama dengan yang di atas... :)

5 maCy |kita jer yang sukar melihatnya.

6 r10 |tidak mengapa sob...kalau kebetulan diteruskan saja.hihi

7 Mutiara Bernilai |tiada masalah tentang tuh..hihi

8 FaizalSulaiman |takut lain yang menampakkan diri...huhuh

9 Silent |dan itu juga yang membuatkan kita bangga...dan bermegah.

10 intan.maisarah |tidak mampu menerima hakikat...ouh hakiki sekali.

budak awam said...

katne ley dpt kn cermin tu hehe :P

ghost writer said...

1 MATAHARI |ketika sedar seolah sudah terlewat sedangkan masih punya masa untuk perbaikinya...

2 EL MARIACHI |itu bukan cermin aku,tapi itu cermin kawan aku...

3 Raihana Izzati |kalau taknak tengok sampai bila kita mau tau akan diri kita....

aku lagi lewat masuk tido..huhu

4 Pembunuh Tanpa Bayang |itu lah yang aku ingin sampaikan kalau apa yang kita lihat dalam cermin itu adalah diri kita,yg mana hakikatnya cermin itu jiwa kita,karakter kita.

5 | Larasephia | pasti banyak yang terluka....

6 CIK TOM |yup,kita takkan dapat tipu diri kita sendiri...dan ia akan menambah resah kita.

7 dina darwina |malah lebih dari itu...

8 Pijahh' de-Arr |habis mau marah siapa Pijahh...?hihi

9 hanaahmad |tak..cermin tidak menipu kalau kita tidak melihat secara realiti..

10 CassiaSiamea |bukan kah kita selalu melakukannya saat kita mau membandingkan diri dengan orang lain...

ghost writer said...

1 Panglima Muda |ouh baru tahu..ingat kat bukit bukau jer ader...hihi

2 Al |dalam cermin ada boneka...hihi

3 Rozami |ya sebahagian besarnya tak sanggup...

4 Cik Anita |ya lebih kurang begitu lah cik Neta.

5 Rina Rossoneri |sedangkan yang di dalam cermin itulah realiti...

6 - koroe - |kau telah tertipu kalau begitu koroe..

7 ENCIK TIKUS |wah..aku tak sangka ko begitu serius.. :)

8 NARDtheNERD |tapi aku tak kata cermin itu menipu...haha

9 pembaris |mesti kucing tuh garu kepala....melopong.haha

10 Johan "Champ" Radzi |keburukan dan kehodohan pon cermin sangat jujur..

ghost writer said...

1 ama |eh..tambah lagi ama,makan hati.hihi

2 diana |haha...agaknya matanya tengah picing dan penuh selaput di awal pagi...mamai gitu.

3 Sasa Al-Sharif |ya begitu sasa...cermin telah menelanjangi akan kekurangan kita.

4 juliam |dalam cerita donggeng pon ade kan..sampai nak racun sang puteri..Snow White.

5 LadyBird |kalau ikut fakta tentang cermin begitulah kejadiannya..

6 Sang Cerpenis bercerita |bener Mba fanny...

7 pemuzik jalanan |suka,untuk membetulkan rambutku dan mencukur misaiku...hihi

8 JIJI YU |kita lah yang selalu menipu cermin...

9 AkuMuzikFilem |dan alangkah bagusnya kalau kita mampu memasuki ruang infiniti tu...

10 mizzapple |banyak sangat kamu dimomokkan semasa kecil nih Mizz..hihi

ghost writer said...

1 Qaseh dalia adelia |kita yang akan mengiakan apa yang terpapar dari dalam cermin...lihat dengan hati..

2 Gaphe |ouh harus di cari di kedai muhasabah..di situ loh ada..ngga apa2 kogh Phe..

3 S..U..D..@..I..S |makin besar lah penampakkan dirinya..huh

4 Anonymous |ayin...kebetulan boneka dalam chermin itu kamu punya sudah tentu kamu lebih mengetahuinya...hihi

5 Al |ayin itu pemilik BONEKA DALAM CHERMIN yang ko tulis seawal komen ko AL.

6 Bukan Malaikat |selamanya kalau cermin sudah mengatakan begitu akan tetap begitu,kecuali ada usaha utk mengubah diri kita..dan cermin akan mengubah tapi tetap pada kebenaran.

7 Itu Aku |secara fizikalnya...

8 serenity |yang tersirat itu lah yang kita mau lihat dalam cermin..sebab seperti dinyatakan cermin itulah karakter sebenar kita.

9 cik ciput |boleh ,tapi pasti tidak mau kalau ada orang yang menyuruh kita cerminkan diri kita...itu penghinaan.

10 Republic Aku |lantas kepalsuan itu dibuang.

ghost writer said...

1 tehr |tidak..ia berpakaian penuh masa tuh.hihi

2 republik n9 |jangan cermin menghantui kau bro..

3 Benjy |dengar cerita masa kecik dulu,cermin telah wujud ketika kemegahan dinasti di China dulu.

4 budak awam |Bukit Beruntung!

april said...

haha
mungkin cermin itu sebenarnya membisikkan sesuatu yang tidak mahu diterimanya.

manusia ini,
jarang saja mahu melihat keburukan dirinya yang ditelanjangkan dihadapannya secara 'live'.
dan mula-lah ia menyalahkan sana,menyalahkan sini.
walhal hati nya yang tidak mahu menerima kelemahan dirinya sendiri.

ghost writer said...

april | sedangkan hakikat diri itu yang selayaknya dilihat dan kendian barulah kita punya ruang untuk perbaikinya...tak kan kita mau biarkan saja.

shatooman said...

jika dikatakan cermin itu menipu maknanya kita yang menipu diri sendiri..

Sca Ndx said...

kelakar. diri sendiri kadang2 kita pun tak boleh terima. orang lain sibuk nak kesahkan

ghost writer said...

shatooman |begitulah ceritanya...

Sca Ndx |haha..normaliti dalam mentaliti kita.

DuniakuAbstrak said...

kalau taknak sakit hati

lain kali suruh member kau tu beli cermin versi tipu-tipu

Dark Half said...

cermin memang sentiasa membias imej diri yg sebenar kecuali cermin di funfair yg seram itu...kikiki

nurHeart said...

alahai...

*patut la ada peribahasa yg mengatakan - sila cermin muka diri sendiri dahulu (saya anggap peribahasa ini agak kejam huhuu..)

catherine- said...

jangan lah telanjang depan cermin. hehe.

err... tapi kalau selalu tgk cermin memang menakutkan.sbb sampai2nya kita lupa siapa kita.

tapi cermin x pernah menipu.

FAR said...

cermin tak pernah menipu.


nak cermin ajaib??hahahaha

Nasz said...

Yang aku tahu Tuhan ada kaitkan perempuan dengan cermin. Tapi tidak sangka orang lelaki begitu ya? Kelakar pula aku rasa.

Cik Bidadari said...

Ya Rahman dan Ya Rahim...

*cermin itu menipuku...menyeramkan dan memalukan.Ia menampakkan diriku telanjang di dalamnya.Aku percaya kalau itu bukan aku...*

sambung lagi...?

Liyana Zahim said...

Cekci! Auwwww!!

Eryati said...

ngahahahhaha...macam snow white la pulok...lama akak x ke sini biskut...

asip محمد said...

takut pada cermin seperti takut dengan bayang-bayang sendiri.. jangan gelakkan.. herdik dia.. baru dia tahu sebenarnya cermin itu realiti disebalik dunia maya dia.. haih susah manusia macam gini.. nak sedapkan hati dia.. hati kita yang sakit..

Nveil said...

amboi, kemain tau lepas marah ke cermin.

dia, puas?

SYARIFF HAIKAL said...

pantas die memecahkan cermin itu??.sedangkan yg dilihat mmg dirinya??.atau pun yg telanjang td adlah kwn dibelakangnye??..adakah itu ko ghost?)

Holly said...

orang tua2 pesan jangan tengok cermin waktu malam.hehe teringat citer chermin..