osor



Suatu masa saat yang lain hilang rasa percaya sama kita,kita jangan pernah hilang rasa percaya sama diri kita.Saat semua datang untuk menentang,kita jangan pernah lari untuk mempertahankan diri kita.Saat semua berlari menjauhkan diri,kita harus berdiri teguh.Itu kebaikan bagi mereka-mereka yang punya jiwa,punya keyakinan kalau hidup ini diciptakan sebegini.Penghasilan pada akhiran tidak selalu sama seperti yang dijalani pada awal permulaan.


Tidak kira betapa pentingnya seseorang dalam hidup kita,yang terpenting adalah kita.Namun tidak bermakna bahwa kita mementingkan diri kita cuma kita perlu tahu bagaimana cara mahu urusin hidup sendiri.Lelah dan lemas toh kalau sering memikirkan bagaimana orang lain memikirkan soal kita sedang orang lain sibuk memikirkan hal memasing.


Suatu masa,kita akan menjadi sebahagian dari mereka yang melakukan hal yang sama ke atas diri kita.Berhenti untuk menyalahi suatu yang bertentangan dengan pemikiran kita.Itu cuma menambah rasa kebencian pada satu kebencian yang lain.





83 comments:

LUNA said...

1st

LUNA said...

yeay~!

ghost writer said...

LUNA | hihi...tanx.

ouh yach,soalan kau akan aku jawab selepas match penting malam nih ok.biasalah St James Park sangat dingin untuk aku menulis..apalagi dengan debaran di dada.hihi

Dark Half said...

kadang2 kita perlu pikirkan utk diri sendiri sebelum pikirkan hal org lain. biar nmpak mementingkan diri, tapi itulah yg sering kita lupakan

semoga tercapai apa yang dihajati

LUNA said...

tersentap.


kepercayaan. aku pon terkadang ragu. kegelapan hati membelenggu diri. ingin melindungi sendiri lebih dari orang lain. aku sentiasa berharap agar tiada kebencian antara semua. tapi aku tak layak menerima suka.

CIK TOM said...

tak dpt jd 1st..sob3....heee...

pndpt cik tom..kita perlulah sayangi diri kita sendiri dulu sebelum menyayangi orang lain...

Dale said...

i'm feeling like down down down....

broken_nigina said...

jujur pada diri.
:)

Raihana Izzati said...

:) apasal terasa dengan entry ni?haha

"Berhenti untuk menyalahi suatu yang bertentangan dengan pemikiran kita.Itu cuma menambah rasa kebencian pada satu kebencian yang lain."

Oh terasa kat ayat ni.LOL

Jadi selfish? Kena belajar la.sebab selalu sangat pikir pandangan orang.

Dah lama xcomment

Chipsmore :)

-anahiar itazzi-

Sca Ndx said...

kan?
kadang2 kita kena pentingkan diri sendiri,

bukan semua org boleh kita bergantung harapan.

Amalina dan Benda Kecil said...

aku suka sebab ia sesuatu yang aku boleh relate dgn diri aku n motive aku.

Amiey White said...

hurmmmm penting kan diri sendiri =.="

hidup saya sentiasa buat orang happy bila masa diri sendiri nak happy .

Amalina dan Benda Kecil said...

*motivate.typo.

Benjy said...

Salam hormat Ghost, ... Laa ingatkan nak cerita tentang kartun OSO tadi (kartun kegemaran anak ku) rupanya OSOR pula ...

Bila sebut mempertahankan diri .. b3njy teringat HAK UNTUK MEMPERTAHANKAN DIRI ... b3njy rasa setiap orang perlu mengetahuinya demi kebaikan dan melindungi diri sendiri mengikut batas undang2.

kekadang mementingkan diri sendiri perlu ... betul kata mu itu Ghost.

p/s: macam ni baru seronok Ghost dapat baca entrimu selalu ... janganlah Ghost menghilang lagi ... kali ini kalau Ghost hilang lagi, b3njy repot kat polis blogger biar kehilangan Ghost disiarkan di muka utama 'blogger Daily Post' ... hehehehe (bilalah 'Blogger Daily Post' akan diterbitkan ni haaa ...)

Inspirationalefeks said...

kan lebih baik jika kehidupan aku pnya stu motif yang fokus ...

alexa yussida said...

ssh kalo asek nak pk perasaan org je kan..hati sendiri dan kemahuan sendiri perlu dijaga juga ^^

tgk bola man u ke?

s.u.h.a said...

aku menangis baca ni. dah lama sgt aku lupa syg diri aku sdiri.

Eyka said...

suke entri ini..:)

eyka harap ade yg sudi dengar :)

http://myhurtbubu.blogspot.com/2011/04/eyka-tak-suka-dunia-blog-sekarang-dem.html

Gaphe said...

segala seasuatu keputusann yang telah diambil memang selalu ada resikonya.

dan bagi banyak orang, memang yang menjadi prioritas utama adalah diri sendiri. karena dengan menghargai diri sendiri, maka kepercayaan itu bisa didapatkan

Kay Masingan said...

kepentingan kita berbeda dengan orang lain. itu sangat nyata. kalau pun, katakan pasangan kekasih atau suami isteri sudah berjanji untuk menyisihkan kepentingan masing-masing dan mencipta 1 kepentingan bersama, yang mereka akan pegang, tetapi nyatanya kepentingan bersama itu tetap akan menjadi kepentingan peribadi. akan wujud soal siapa yang akan menguasai kepentingan bersama itu? nah, sikap ingin menguasai itu adalah kepentingan peribadi.

kadang2 saya sudah cukup bosan menjaga kepentingan dan hati orang lain.sedang orang tidak pula berbuat begitu sebagai balasnya

mungkin saya perlu berani mengutamakan kepentingan sendiri.

Insan Marhaen said...

betul tu. bukan senang nak memiliki jiwa besar seperti itu..

ENCIK TIKUS said...

kenapa aku rasa kau bukan orang malaysia ?

ENCIK TIKUS said...
This comment has been removed by the author.
S..U..D..@..I..S said...

guru ku pesan kenali sayangi malah pentingkan diri sendiri sebelum mengenali dan menyayangi orang lain...

intan.maisarah said...

sayangi diri sendiri dahulu.
sebelum menyayangi yang lain
<3


menghargai diri sendiri dahulu.

haha
tapi
Mai lebih banyak mementingkan diri orang lain dari diri main
bagi Mai.
biar aku duka.
asal yang disekeliling aku gembira, bersorak.
aku bahagia melihat yang disekitar bahagia

bujal X said...

baca entri pakcik macam makan ikan terubuk.nak kena slow2 tarik tulang,baru dapat nikmat.

bujal X said...

betulkan kalau saya salah.yang diatas itu nukilan hamka kah?

| Larasephia | said...

This time around, I have to oppose, my dear.

Kebencian, satu method yang tidak senang dan tidak juga sukar untuk dijana menjadi satu kuasa hebat untuk tentu jatuh bangun satu-satu jiwa yang roboh dipijak hempap anasir masa lampau, yang pernah sekejam Richard Trenton Chase, mungkin.

Benar, kebencian mungkin hanya akan jadi minyak tanah untuk bakar obor kebencian yang lain, tapi kalau itu bisa buat kau senyum lega dan hirup nafas bahagia buat seketika selepas dah lama ssakit seksa, I see no harm in that. At all.

noraliza said...

kdg2 alpa untuk menyayangi diri sendiri..

DKosongLapan said...

awok cube nak pahamkan ape yang mike nak sampeikan....
memule ceghite pasei pecaye...
kendian pasei kite....
kendian awok hilang dalam kepercayaan yang kite jugak bise hilang dalam kepercayaan yang kite bine tadi....

- koroe - said...

saya tak benci abam ophan.



meh g shoping raya !

LadyBird said...

insyaAllah..

p/s : en gos.. kenapa ngomong bhs indonsia sih?

PK said...

osor tu apa barang?

Noeel-Loebis said...

anyway, nanya dong....


kamu nama aslinya vandy bukan??

Cik Anita said...

osor?

Yang penting hargai dan sayangi diri sendiri. Belajar memahami diri sendiri agar orang lain mampu memahami diri ini :)

JIJI YU said...

jangan pernah rasa dusta dengan kepercayaan diri kita..

Qaseh dalia adelia said...

betul ..kdg2 tak usah terlalu memikirkan org lain sedangkan diri sendiri tak tentu arah ...bukan bermakna utk pentingkan diri tapi kdg2 rawat lah diri supaya nanti tidak ada titik hitam di hati ...
love ur self before love someone ...

Mutiara Bernilai said...

osor itu apa ya ghost?

^__^

ctpayong said...

terasa betul mahu membetulkan itu tanggungjawab tetapi mungkin juga salah apa yang kita rasa betul itu tidak salah.

sebab semua orang akan melakukan kesilapan tapi berusahalah memperbaiki dan bukan mempertahankan kesalahan.

Gimi said...

nice...

berusaha!!

aleen aiden said...

Suatu masa saat yang lain hilang rasa percaya sama kita,kita jangan pernah hilang rasa percaya sama diri kita.

aku palin suke ayat nih.tapi aku slalu xcukup kuat untuk diri sendiri.haishh

ghost writer said...

1 Dark Half |harus tanamkan da;lam diri sendiri untuk dahulukan kepentingan diri.

2 LUNA |jangan fikir begitu Aan.Setiap dari kita punya HAK untuk merasa gembira..

3 CIK TOM |itulah selayaknya.takut orang lain tidak lah begitu sayangi diri kita.

4 Dale | RISE!

5 broken_nigina |baru lah bertambah rasa yakin ye meh..

6 Raihana Izzati |belajar pula untuk memberi pandangan sendiri...

its ok Anahiar Itazzi. :)

7 Sca Ndx |malah orang yang kita gantung harapan pon bukan selamanya mampu bertahan...

8 Amalina dan Benda Kecil |mungkin itu akan membantumu untuk merasa lebih yakin..

9 Amiey White |bila orang lain mula rasa tak hepi dengan cik amiey,masa itulah baru cik amiey tahu camner nak hepikan diri sendiri.

10 Benjy |salam hormat Benjy..bukan semua hak pertahankan diri itu akan menyebelahi kita dari segi batas undang-undang.kadang itu lah point digunakan untuk kenakan kita semula..

apakata kau hasilkan dulu daily post tuh..hihi

ghost writer said...

1 Inspirationalefeks |lebih mudah untuk manage right...

2 alexa yussida |sapa lagi yang mau menjaganya kalau bukan kita sendiri..

semalam tgok kat St James Park. :)

3 s.u.h.a |nah tisu...harap lepas nih kau akan sayang diti kau..

4 Eyka |GW dengar okay... :)

5 Gaphe |indeed Phe..tanpa kita dahulukan diri kita mana bisa keyakinan itu akan datang..

6 Kay Masingan |yeah Kay..kalau terusan macam tuh,risau kalau tidak punya kesempatan lagi berbuat begitu..

7 Insan Marhaen |mungkin perlu 'sakit' terlebih dahulu...baru boleh dapat.

8 ENCIK TIKUS |haha..tetap malaysia meski ras nya beda.

9 S..U..D..@..I..S |betul lah kata cikgu Sudais tuh..hihi

10 intan.maisarah |jangan culas sama diri dan hati sendiri Mai..sedang sebenarnya kita sedang sakit dan kesal.

ghost writer said...

1 bujal X |*aku pun suka makan ikan terubuk.apakata lain kali goreng garing supaya boleh makan ranggup.

*salah.aku tidak gunakan orang lain punya.ia diolah dr fikiran aku.

2 | Larasephia | ada setengahnya menguna-pakai cara dan niat begitu,malah sepanjang usia kita pon mungkin sekali atau berkali kita berbuat begitu.tapi kita diberikan alasan untuk itu dan juga pilihan..

3 noraliza |selalu kena bagi ingat... ;)

4 DKosongLapan |setiap darinya punya hubung-kait..gagal faham satunya,akan menyimpang ke lain.

5 - koroe - |baguslah,sebab kalau kau benci aku bakor ko..

6 LadyBird |sebab itu ras aku LB..

7 PK |maksudnya 'pembenci'.

8 Noeel-Loebis |hampir tepat noeel..sebenarnya Ophan.

9 Cik Anita |lebih kurang begitulah maksudnya..mekasih cik anita.

10 JIJI YU |sebab ia akan merosakkan kepercayaan kita semula.

faiz said...

kdg2 tu kita kena pikir hal kita sendiri tapi bkn bermakna mementingkan diri sendiri..

ghost writer said...

1 Qaseh dalia adelia |yes Qaseh..perlu lihat dan jaga hati sendiri sebelum mula melihat dan jaga hati orang lain.

2 Mutiara Bernilai |osor itu pembenci puan pearl.

3 ctpayong |memang tidak sepatutnya pertahankan kesalahan tapi kita masih boleh sisakan perasaan tuh untuk mempertahankan harga diri kita.

4 Gimi |nice...mekasih!

5 aleen aiden |sapa yang membawa dirimu sejauh ini aleen..pasti kamu dan bukan orang lain bukan...?

ghost writer said...

faiz |soal tuh masih ada bedanya kan...

Prince Halilintar said...

diri kite mestilah disayangi dan perasan org len kite hormati..barulah ade keserasian untuk kite berkomunikasi..

pemuzik jalanan said...

Manusia yang selalu lari.
Manusia yang tak punya jiwa.
Manusia yang tak punya keyakinan diri.

Aku tu ghost.

Aku lupa pasal diri.
Lupa nak sayang diri.

cik ciput said...

ya..dulu, saya selalu fikirkan tentang hal org lain..terlalu menjaga hati org lain..hingga kadang2, hati sendiri terluka..

tpi kini, saya dah pandai jaga hati sendiri, dlm masa yg sama tak melukai hati org lain.. =)

beautiful_rose said...

aku percaya diri dari percaya org y rata2 nya suka ambil kesempatan dan menikam dr belakang bila kita lalai.

FAR said...

percaya dan sayang.

percaya diri sendiri dan sayang diri sendiri sebelum percaya orang lain dan sayang orang lain ;)

walaupun kadangkala tindakan yg dibuat lain dari pengakuan sendiri.muahahaha

Siti Nurhayati Dollah said...

Menjaga kepentingan diri sendiri, tetapi tidak meremehkan kepentingan orang lain

grOundnUt said...

Buang sifat benci...elak menunding jari...jadilah yang manusia yang berdedikasi...aku kacang yang hanya menumpang di sini...silalah ke link ini..^^'
http://groundnutsikacangtanah.blogspot.com/

Sang Cerpenis bercerita said...

osor itu apa ya?

ghost writer said...

1 Prince Halilintar |sharp!harap ada yang mampu praktikan nya.

2 pemuzik jalanan |dah sedar bukan..masih lum terlambat untuk mulakannya..

3 cik ciput |tiada kesilapan yang kita tidak sedari lalu kita abaikan...

4 beautiful_rose |tapi tidak menjadikan kita sebagai seorang osor bukan...

5 FAR |janji mesti usaha didahulukan untuk diri sendiri sekalipun tidak jujur dengan pengakuan.

ghost writer said...

1 Siti Nurhayati Dollah |masih bersikap adil gayanya...

2 grOundnUt |kesimpulan,jangan terlalu menyalahkan diri sendiri juga..

3 Sang Cerpenis bercerita |ouh itu bahasa latin maksudnya 'pembenci'

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bisk-kadang2...kepercayaan pd diri sendiri pun hilang bisk..rasa tenggelam dlm pencarian.hambar dlm penantian..akhirnya rasa kecewa yg tak berkesudahan..camner tu?

Cik Jari said...

baca sambil angguk-angguk...

kata kunci: REDHA.. Redha dengan Qada dan Qadar...insyaAllah,akan terhindar dari rasa tak puas hati terhadap orang lain..rezeki kita tak sama dengan orang lain...Allah dah tentukan rezeki masing-masing~~

Sasa Al-Sharif said...

setiap orang menanganinya dengan cara yang berbeza. semuanya kerana kualiti emosi masing2. betul begitu bro?

Cik Bidadari said...

ghost... kini aku lebih simple... saat Ya Waliy aku kukuhkan agar tak tercicir... aku sebarkan debunga melur untuk mereka-mereka yang dahagakan haruman... ada sebahagian yang mengikutiku... lalu di belakangnya aku diberi ucapan tahniah... lantas aku hanya mampu tersenyum... rantaian gengaman yang aku mampu alirkan semakin membuahkan hasil... aku tak dapat gapai tangan sekeluruhannya kerana hanya bisa memaut 2 tangan lain... mana yang mahu ikutlah... yg tidak... semoga mereka2 itu memperolehi hidayah dengan cara yang lain... itulah yang aku selalu sematkan dalam jiwa. ghost... saat bila mana kelak kamu akan memiliki jiwa yang satu lagi... ingat ya "memang kita takan mampu melihat udara... kerana udara senangtiasa mengelilingi kita bila DIA kehendakkan udara itu milik kita untuk hari ini" semoga prinsip baru yang sedang kamu bina dan fikirkan ini pernah dulu aku alami... aku kesali kerana tidak semuanya memahami... malahan taribas2 itu senangtiasa mentertawa safi ghost... tapi tak mengapa... Jatara itu beda2 ikut acuan yang DIA kehendaki.

p/s: semakin menarik... kelaknya aku mahu jiwa baru itu entrymu... jiwa baru itu asyik ghost... serius... bila mengkhayalkan... tetapi jgn lupa tau... kamu masih memiliki lantai yang landai... awalaupun lantai 'mereka' jauh lebih landai dari lantai yang kita diami.

gabanMorka said...

aku fikirkan diri n kureng fikirkan org lain, dikatanya pentingkan diri

aku tak fikirkan diri n sibuk fikirkan org lain, dikatanya jaga tepi kain org

ape ko nak sebenarnye?

Liyana Zahim said...

Manyak betuila!! Jgn dok ngate org t kte yg wat.. Eh, jadilah penceramah motivasi.. De bakat ni..

Seroja Jingga said...

yeah ghost.
diri kita harus didahulukan..mana mungkin kita biarkan diri kita derita selamanya..ye hidup itu perlu ade orang lain juga..itu hukum tuhan..ini sangat membuka mata aku..ye sangat

HEROICzero said...

agreed. saat yang lain2 pergi, yang tinggal sini hanya diri kita. belajar hidup begitu. =)

JIJI YU said...

bro..gua nak mintak tunjuk ajar..komen sikit sebanyak dari lu..gua suke penulisan lu.. tolong komen bro..entry gua kali ni..

http://nesloo.blogspot.com/2011/04/salahnya-kita.html

Nasz said...

Benar. Terima kasih, bro kerana ingatkan aku yang aku ada diri aku sendiri sekarang ini.
Aku terlalu menjaga hati manusia lain sehingga lupa menjaga hati sendiri. Sehingga kekadang aku sanggup mengutamakan rasa orang lain dari aku.

CassiaSiamea said...

aku seorg yg pentingkn diri sendiri..
lebih baik fikir diri before org lain
lebih baik dr org lain yg tak pernah fikir pasal aku

jangan salahkn org lain
salahkn diri atas apa yg berlaku...

just be myself..

ghost writer said...

1 Lydia Miza(Aidyl Azim) |tidak tergambar persoalan kalau berada di tengah-tengah yang membuatkan kita gagal dalam mana2 kondisi.perlu nafas dan ruang yang baru...

2 Cik Jari |angguk sama macam kamu kalau soal redho itu.

3 Sasa Al-Sharif |betul Sasa..ianya bergantung bagaimana emosi kita menanganinya.

4 Cik Bidadari |diringkaskan,kalau ianya lebih baik untuk memberi dari hanya menerima..kita berulang dan mengulangi perkara dan persoalan yang sama setiap hari malah akan hadapinya berkali-kali.kita tidak kekal pada satu-satu persoalan jiwa kita.

5 gabanMorka |sebenarnya kau akan letakkan diri kau di mana..?dalam satu2 tahap kita tau kalau kita persoalkan mengikut tahap yg berbeda mengikut kondisi diri kita..

ghost writer said...

1 Liyana Zahim |haha..aku sendiri perlu motibasi Lyana.

2 Seroja Jingga |kita mendahulukan kepentingan kita tapi tidak sampai menyisihkan orang lain cuma menyaring akan keutamaan.

3 HEROICzero |nah..dulu dengan orang lain juga aku cakap macam tuh.sapa yang akan tentukan hidup kita kalau semua orang akan perlu dulu dari kita..tentu saja diri kita.

4 JIJI YU |inshaAllah,aku akan melawat dan membacanya.i will.

5 Nasz |aku jugak mengingatkan diri aku nasz.

nurHeart said...

yup, it's a waste to worry too much about what people might think about us, take it easy once in a while, breathe & live happily.. :)

salam ziarah & selamat mlm, fren ;)

ghost writer said...

CassiaSiamea |pada dasarnya kita memang diingatkan begitu kalau keutamaan itu mesti didahulukan dengan diri kita kendian orang lain.

ghost writer said...

nurHeart | selamat malam Nurheart.

e. indah said...

aku pun merasa lelah itu,
saat kita mencuba menjadikan mereka mereka chapter penting dlm buku cerita sendiri,paling tidak sebagai nota kaki yang kecil bahagiannya namun sebesar impaknya,
namun, dalam cerita mereka,kita sdiri hanya menjadi peranan yang yang tak merubah isi cerita...
pembahagian rasa yang tidak adil...

ama said...

Yaaaa sangat setuju. heh

apa apa pun diri kita sendiri yang perlu diutamakan.

Republic Aku said...

ok aku dah faham ...

KHRLHSYM said...

beza itu bagus tapi barangkali bagusnya itu tidak nampak.

tehr said...

memang perlu untuk mementingkan diri sendiri dalam menjaga kepentingan orang lain

dayya dayyanna said...

Setakat ini aku masih mendahulukan yang lain sebelum diri sendiri. Aku harap, aku berubah (Sedikit).

Pijahh' de-Arr said...

ghost..~~osor tu apa pulak..?
hehehhee~~

ghost writer said...

1 e. indah |maka kita perlu bersikap adil pada diri kita kalau saja orang lain tidak boleh adil sama kita.

2 ama |ya,dalam apa2 pon diri kita dulu.

3 Republic Aku |bagus bro..

4 KHRLHSYM |kena 'lihat' betul2 baru nampak kot..atau cuma perlu rasa..

5 tehr |wah,bertambah persoalan tuh.

ghost writer said...

dayya dayyanna |ubah sedikit demi sedikit kalau tak leh sekaligus.dont rush.

Pijahh' de-Arr |maksudnya 'haters'

AkuMuzikFilem said...

ya aku setuju, kekadang kita rasa dunia ini kejam atas perlakuan manusia terhadap kita, di mana kita juga manusia lain berfikir sebegitu atas apa perlakuan kita

asalkan jangan kalah dengan perasaan sendiri