kesempatan



Seandainya diberi kesempatan pada aku untuk menyatakan rasaku pada kebaikan-kebaikan dunia,aku akan berkata begini.
"Dunia,kau maafkan aku kalau aku sering saja lupakan kamu,tapi kamu jangan pernah lupakan aku.Itu sudah cukup untuk aku meminjam ruang udaramu".


Terus kesempatan yang lain untuk menyatakan rasa penghargaanku atas kemesraan para sahabat,aku akan bilang begini.
"Teman,ternyata yang paling bernilai itu rasa prihatin dan perkongsian kamu untuk orang seperti aku mendengar segala kisah suka dan duka kamu.Jangan pernah berhenti bercerita".


Untuk ortu aku yang jauh di seberang,aku titipkan awan-awan rindu untuk meredupkan hari-hari tuamu agar aku bisa punya kesempatan untuk bertemu kalian di mana-mana.Hadiah airmata ini sudah lama aku simpan selama aku hidup dalam pelayaran."Anakmu seperti dulu yang masih belum menemui pelabuhannya".


Pada lain-lain kesempatan,hidup ini kesempatan yang paling besar.Jangan pernah putuskan kesempatan dengan mengakhiri hidup lebih cepat kerna ia hadiah Tuhan.Tuhan tidak akan beri kesempatan ini dengan sia-sia sekalipun kita belum punya teks ucapan terima kasih pada DIA.Hargainya...



87 comments:

missSenget said...

ada satu masa..aku berharap aku mati awal..padahal diri penuh dosa..takut nk hadapi hidup kt dunia..tapi lupa tentang bekalan akhirat masih kosong... x__x

eiffel said...

'Jangan pernah putuskan kesempatan dengan mengakhiri hidup lebih cepat kerna ia hadiah Tuhan.Tuhan tidak akan beri kesempatan ini dengan sia-sia sekalipun kita belum punya teks ucapan terima kasih pada DIA.Hargainya...'

tapi..kita slalu mengabaikannya, kan~

Catherine- said...

"Teman,ternyata yang paling bernilai itu rasa prihatin dan perkongsian kamu untuk orang seperti aku mendengar segala kisah suka dan duka kamu.Jangan pernah berhenti bercerita".


baik~!

Catherine- said...

dan kau, jangan pernah berhenti komentar.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

jika berkongsi ku rasa untung indah

Putri Indah Purnama Sari said...

Aku suka postingan ini..Menyentuh banget

Prince Halilintar said...

jadi, manfaatkan diri dengan segala kebaikan ketika kita masih bernyawa lagi..

Raihana Izzati said...

Pernah menjadi seorang kanak2 yang bodoh yang pernah berdoa bagi khiamat tiba. Hari-hari.

Sebab rasa penat hidup. Tapi ustaz ajar bunuh diri berdosa. Jadi dia doa bagi cepat2 dunia ni hilang. Dia memang kanak2 yang bodoh.

Post ni mengingatkan kembali kanak2 biol tu. *sigh

Inspirationalefeks said...

selagi masih berkesempatan, ingin aku ucapkan terima kasih kerana mendengar segala suka rasa duka yang terluah saban hari :) terima kasih

Amiey White said...

kita wujud kerana Nya , kita hidup kerana Nya , kadang2 kita lupa siapa diriNya .

btw hargailah hidup ini :)

saya sentiasa bersama kamu membaca kisah suka duka dan berkongsi perasaan itu ^^

anOOan said...

sayu nye bisk. aku sangat terasa. sebab aku akan berhenti bercerita. tapi jangan risau bisk. aku tak akan berhenti mendengar cerita2 kamu.dan aku berharap kau juga akan terus bercerita.

intan.maisarah said...

dunia
kirimkan aku kekuatan untuk aku harungi hidup ini

dunia,
maafkan aku
aku sering khilaf

ghost,
teruskan menjadi sahabat yang terbaik
untuk teman teman mu

:)

diana said...

selagi kita punyai
sesuatu hargailah ia..

republik n9 said...

jangan pernah berhenti bercerita... ha3... ye betol3... kehidupan ini umpama pentas drama opera, banyak skrip, banyak scene, props pelbagai dan story board berbelit2 ha3

Adinda Amy Sensei said...

manfaatkan hidup sebaiknya...

cik lola said...

selagi mata terbuka , selagi nadi berdenyut , kita sentiasa mmpunyai kesempatan :)

sastraboy said...

takpe. memang nak kena cari lagi pelabuhan tu.

NAJ HEBAT said...

sayu jugak.

air mata peringatan takkan kering. Tunggu sampai darah yg menitis.

Takkan tu gambaran betapa syukurnya kita pada Dia..?

mizzapple said...

hargailah hidup selagi kita punyai kesempatan.

kita sentiasa bersama kamu membaca kisah suka duka dan berkongsi perasaan.





jangan pernah berhenti bercerita bisk.

faiz said...

kdg2 ade gak terpikir kalau diberi kesempatan utk balik ke masa lampau supaya dpt tebus blk kesilapan lama..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

jika diberi kesempatan...ingin saja saya tebus semua dosa dan silap saya pd semua org sebelum saya mati..huk3.tggl 41/2 bln saja saya akan bertarung nyawa.entahkan menang atau kalah!

Encik Psychopath said...

jadi sediakan teks (doa)

lavender harum wangi said...

dikesempatan ini, aku ingin bertanya sesuatu....






























































kau orang mana sebenar nya weh? :p

S..U..D..@..I..S said...

ya meh story dengan kawan2
hargai kesempatan yg ada
renungilah mata2 orang yg tersayang
jika ada ruang dan peluang
pohon restu dariNYA

Cik Bidadari said...

ghost... langkahmu telah bermula bukan...? selangkah itu namanya 'syukur'... jangan pernah berhenti untuk langkah seterusnya... kerana saat itu... kamu akan melewati 'kawanan' dan 'kawasan' yang baru. ingat ya...? tatkala kamu tersenyum sewaktu melewati langkah ke 2 itu... titipkan senyuman mu di jirimmu... agar jisim kamu dapat mengaplikasikannya... Sememangnya aku 'nampak' dibelakangmu adalah satu curam jauh ke bawah... dan kamu sememangnya berada di lantai yang landai... saat mindamu belum mampu mentafsir... kamu adalah kamu yang kontang. Kini tidak lagikan...? Bila sudah sampai ke destinasimu... lihatlah... akan ada seseorang yang sedia menunggumu di pelabuhan. Seseorang yang tidak pernah putus berdoa agar rusuk kirinya tidak sesat untuk mara ke arahnya... mengerti bukan...?

MATAHARI said...

"kalau rindu aku, baca la yaasiin dan sedekahkan kepada orang yang telah pergi. moga bila kau pergi nanti, ada yang baca dan sedekahkan untuk kau juga."

aku hormat kau sebagai abang, ada kau di sisi kami sebagai abang yang sentiasa dengan kami dan menunjukkan apa yang salah dan betul, sebab tu aku letak nama kau paling atas dalam list angkatan, kerana hormatnya aku pada kau.

dan, turut, jangan berhenti bercerita juga ya, mungkin satu masa nanti, aku akan hilang, seperti dulu, aku pernah hilang, maka tetap aku akan ingat, orang yang antara paling awal membaca tulisan aku di 666, ialah kau, bro.

big hugs.
>>__<< <--- bak mimik muka frodo.

Catherine- said...

matahariiiiii.... jangan la hilangggggg..... nanti siapa nak ym dgn rin lagi??????


:(


siapa nak dgr cerita mamai rin lagi??`

ghost xde ym. dia ada gmail jer.menyampah!

:(

mrs.sabri said...

apakah maksud ORTU?adakah singkatan daripada perkataan ORANG TUAKU? :)

Catherine- said...

ya mrs. sabri

ORTU=ORang Tua

Ghost kan guna bahasa nusantara. mmg agak skema ;p

EL MARIACHI said...

buat teman teman dan sobat sobat di sini...jangan pernah menyesali kehidupan....dan jangan pernah juga mengingin kematian...
selagi hidup berjuanglah walau sering jatuh...

semuanya sudah tertulis...kita hanya boleh memerhati dan memahami...

Faezah Hannah Al Baj said...

ghost, sy suke post ini.very much :)

corat coret cikgu

Wuucin Kimora said...

kdg kala..sy hanya mampu tersenyum m'baca bait2 coretan ini.... :)

frwls said...

nice

ctpayong said...

terima kasih teman kerana mengingatkan aku tentang baki dan sisa kesempatan yang masih ada sebelum aku menerima warkah akhir.

sekali lagi terima kasih.

| Larasephia | said...

semoga kita-kita sempat sebelum masuk liang lahad sempit.

Ghost, untuk mengingatkan diri sendiri tentang peri pentingnya kesempatan dalam hidup,
manusia perlu sentiasa celik.
jadi,
ucap tahniah pada diri kau.

nurHeart said...

hmmmm.. being grateful, my fren? alhamdulillah, its never too late kan :)

ghost writer said...

@ missSenget : kalau begitu MS,dapatkan kesempatan yg masih ada,risau kamu berfikir begitu semula..

@ eiffel : sure lar,kita kan makhluk yg paling lalai.

@ Catherine- : tidak Rin,aku akan sentiasa memberi komentar selagi aku punya kesempatan.

@ b.r.u.t.a.l.s.o.l.o : lebih enak dan nyaman..tak gitu Bro..

@ Putri Indah Purnama Sari : mekasih atas kata-kata itu Pu3..aku juga rasa sebak.

ghost writer said...

@ Prince Halilintar : itu saja kesempatan yang ada selama nafas masih dihela..pergunakan.

@ Raihana Izzati : zaman kanak2 kau sudah dipenuhi dengan pemikiran macam tuh,nanti akan semakin banyak persoalan yg kau akan dapat..beruntung kau masih mengingatinya untuk diperingatkan.

@ Inspirationalefeks : mekasih juga untuk kau IE..

@ Amiey White : sharing is caring right Cik Amiey...

@ anOOan : suatu hari nanti aku akan bercerita depan mata kau..hihi.aku juga sebak ketika menulisnya.untung hati aku masih kebas.

ghost writer said...

@ intan.maisarah : siapa yg tidak pernah khilaf?InshaAllah,aku akan cuba.

@ diana : takut kita takde apa lagi untuk dihargai.

@ republik n9 : kalau kau mau terus menjadi seorang pendengar juga boleh..hi3.

@ Adinda Amy Sensei : itu yang sebaiknya...

@ cik lola : benar,kesempatan itu sentiasa ada termasuk kesempatan kedua.

ghost writer said...

@ sastraboy : tetap saja mencari.pernah ingat seorang ibu tua yg menanti anaknya di pelabuhan setiap hari...?kalau dia tidak pernah jemu,kenapa aku mesti jemu.

@ NAJ HEBAT : Naj,perlu diingat gambaran kesyukuran itu terlalu luas,kita ambil mana part yg masih boleh kita sandarkan sebagai satu kesyukuran..

@ mizzapple : trimas MizzApple..akan dicuba sedaya upaya selagi diizinkannya.

@ faiz : kalau lar boleh begitu,aku orang pertama yg mendahului peserta.

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : jangan cakap macam tuh Lydia..Biar Tuhan yang tentukan..

Rina Rossoneri said...

Baiklah...akan kuteruskan bebelanku

KHRLHSYM said...

"Tuhan tidak akan beri kesempatan ini dengan sia-sia sekalipun kita belum punya teks ucapan terima kasih pada DIA.Hargainya.."

tersentap juga dengan ini.

ghost writer said...

@ Encik Psychopath : saban hari ada...

@ lavender harum wangi : aku orang malaysia yang dilahirkan dengan darah indonesia di tanah atas angin dan hidup di peninsula selama berbelas tahun.

@ S..U..D..@..I..S : ouh Sudais,aku memang sangat2 nak restu-NYA..dan itu yang kupohon.

@ Cik Bidadari : aku faham cik Angel.dan ianya seolah-olah membawa aku untuk berada di tapak permulaan langkahku dan melihat balik segala aral yang pernah aku tempuh,dan aku tahu ia takkan berakhir lagi dan akan smeakin besar aral yg akan datang menerpa ku.

@ MATAHARI : bro,kata-kata itu sangat membuatkan aku terharu dan aku sendiri tidak pernah hilang rasa hormat pada korang yang lebih pintar dari aku..dan ini lah penghargaan aku pada ko bro..

ghost writer said...

@ Catherine- : haha.ha'a,selalu Ym ngan Luc ek..

ala,masih leh chat aper..hi3

@ mrs.sabri : nah,Rin sudah menjawabnya Mimi..hi2

@ Catherine- : kombinasi bahasa kerna darah juga terkombinasi..ya kan..hi3.

@ EL MARIACHI : itu peringatan yang baik El..semoga kita mendapat manfaat darinya.

@ Faezah Hannah Al Baj : mekasih faezah... :)

ghost writer said...

@ Wuucin Kimora : senyuman mu penuh makna wuucin.hi3.

@ frwls : tanx.

@ ctpayong : wah kak CT,serasa macam lain jer bila baca tulis macam tuh..tapi itu cuma ingatan kan.. :)

@ | Larasephia | : ya,aku harap aku tidak buta untuk mendapat kesempatan akhir.

@ nurHeart : alhamdulillah,i hope so Nurheart.

e. indah said...

kesibukan dunia, suatu pelarian rasa

melabuh pada sesuatu untuk melupakan sesuatu

..dan sesuatu yg lain terabai terlupakan ....


...

waktu ini aku memanggil pesan rindu rinduan pada suara bebelan mummy dan tegasnya suara kasar abah ...




nota : apa kabar kamu....? aku hilang dakwat ilusi untuk menulis ketika ini ...

ghost writer said...

@ Rina Rossoneri : wah,semangat tuh Rina...ayo,teruskan!

@ KHRLHSYM : hi3..aku juga Karl.gigil tangan nak menaip.

si para para said...

betul..bukan sia sia semua ni...hargai sebaiknya..

siapakan dan baca teks itu sebelum terlambat..

juliam said...

tapi sunia aku kejam dan tidak adil

tak apa. doakan aku.

aku sentiasa mahu yang terbaik setiap hari

p[A]n[A]d[O]L said...

kesempatan dtg tanpa d duga,
perginya juga tidak d jangka..

smoga aku punya ksempatan untuk mengaut smua kesempatan yg ada dgn sbaiknya..

kesempatan ini,
untukmu ging..
terima kasih untuk semuanya.. ^-^

Dark Half said...

pesanan yg sangat bermakna agar bersyukur dgn hidup yg pendek ini. masing2 dgn dugaan hidup. teruskan selagi terdaya kerana kita semua adalah pejuang yg menuju ke destinasi yg sama sebelum terpisah lagi

lavender harum wangi said...

hohoho~ kita sama. ayah aku bugis. tapi anak dia sorang pun tak tau cakap bugis~ -.-"

white rose said...

ramai amik kesempatan terhadap aku...
aku je masih belum mengambil kesempatan mereka...

aku tak berani, aku takut DIA...
aku taknak nanti dikatakan aku ni "PENCABUL"...

oh ya...disini aku mengambil kesempatan nak ucapkan SELAMAT MALAM KABADDI kat kau wahai kekasih hantu aku...

SYARIFF HAIKAL said...

NICE GHOST..AK TEHARU...ANYWAY DOA KN KO SUCCES IN LIFE BRO.!

ghost writer said...

@ e. indah : kita melarikan kesibukan kita kepada rasa yang tertinta pada blog..semoga tintamu kembali ada...aku ok-ok saja E'.

@ si para para : tiada apa yang dijadikan itu sia-sia.

@ juliam : semoga dapat yang terbaik dan lebih baik..

@ p[A]n[A]d[O]L : mekasih atas kesempatan yang telah ko bagi Pan..

@ Dark Half : pejuang tidak boleh mengaku kalah sebelum kalah dan jangan mengaku menang sebelum nyata menang.

ghost writer said...

@ lavender harum wangi : haha..bugis ini terlalu banyak cabangnya...hey,aku dulu ada cewe bugis..manthab deh..ha3.

@ white rose : kira macam mencabul kesempatan...selamat malam heroin tamil.ha3

@ SYARIFF HAIKAL : aminn..semoga dikabulkan.mekasih juga Syariff.

tehr said...

bukankah DIA bersumpah dengan masa?
manusia memang sentiasa dalam kerugian...

MATAHARI said...

>>___<<

hnss hnss.

Gaphe said...

jangan pernah menyia-nyiakan kesempatan karena mungkin kesempatan itu tidak akan datang untuk kedua kalinya.

semoga rasa rindu terhadap ayah ibu kamu segera tersampaikan ya bisk!

FaizalSulaiman said...

pinjam dunia, tpi tahulah jaganya bagaimana.jangalah membabi buta.dunia dah tua.makin dihenyek, makin sakit, takut memberontak nanti, ia:)

MAPPIAU said...

kite hanye selalu meminta...tetapi selalu lupe untuk berterima kasih pada-NYA.

Miss PIJAOSIX said...

salam ghost...

rase sebak melewati blog ko hari nih.....aku rase HIDUP perlu dimanfaatkan walaupun berapa kali kite tersasar dan ditimpa pelbagai dugaan......

aku harap aku mampu berterima kasih pada semua, pada alam, pada sahabat, pada keluarga dan paling utama pada pencipta aku sendiri..

p/s: teruskan bercerita sesungguh aku pembace yang setia...

Awan Gemawan said...

aku antara manusia yang tidak pndai menghargai sesuatu

nora said...

LIVE.LOVE.LOUGH...^^


ENTRY HOT : Beku

Sesumpah said...

hargailah aku sebelum tiadanya aku


:D

Al said...

betapa bertuahnya kita dpt hidup di dunia fana ini
nmun ttp ade yg msih blom sedar realliti itu,,sggh sdih skali

choirul said...

maka jangan menyia-nyiakan kesempatan ini.... karena hidup ini hanya sekali

toyolkiut said...

nikmat dari Tuhan tiada taranya..
syukur atas rahmat-Nya..

Siti Nurhayati Dollah said...

nyawa adalah pinjaman. Setiap denyut nadi, degup jantung, semuanya pinjaman. Kita sebenarnya tiada hak untuk mengembalikan pinjaman itu sebelum tiba masanya, sebelum tuan yang hak mengambilnya.


*siapalah kita*

pisau belati said...

kesempatan itu peluang
dan tidak selalunya akan ada.

lavender harum wangi said...

cewek bugis ko mantab? tang mana? HAHAHAHAHAHA, aku sedang2 je. aku pun tak tau cabang yang mana. yang aku tau bugis je. bugis sulawesi~ :">

pungkar said...

gua takut x sempat jek...hehe

april said...

ghost,lambat datang ke sini.
bukan lupa.
kesibukan belajar.

terima kasih kerna jadi pembaca dan peneman di blog saya.
saya anggap kamu sebagai teman di sini.di kampung maya ini.

hargailah apa yang kita ada untuk hari ini.
untuk segala rasa pedih perit,terima kasihkan juga kerna tanpa rasa itu,mungkin kita takkan tahu nilainya sebuah bahgia.

take care,ghost.

oh ye,dan terima kasih untuk ingatan ini.
:)

alexa yussida said...

semua org punye kesempatan tapi selalu dibiarkan berlalu..once dah hilang baru nak nyesal =.='

harap ade kesempatan utk bahagiakan mama baba dan moga masih punye kesempatan utk terus perbaiki hubungan dgn Dia...hablun minallah,hablun minannas..

Ghostface Fella' said...

Indah sekali... sahabat :)

Sasa Al-Sharif said...

tidak lupa bro. tidak lupa

HEROICzero said...

heh. hidup ni hanya sekali.tapi gaya kita macam ada dua tiga kali untuk tebus2.

=)

i am S!L4H.. said...

=) =)
hargai~~

Insan Marhaen said...

IM baru ziarah ortu di kg. dia risaukan anaknya yang berada di PULAPOL...

Encik MamaT said...

sobat.... aku pun dah lama tak lawat ortu aku.....

di dalam kesempatan... belajarlah menghargai apa yang ada di sisi kita..

Qaseh dalia adelia said...

hurm tq bro .. kesempatan itu insyaAllah akan gunakan dgn sebaiknya

ghost writer said...

@ tehr : dan terus kerugian bagi mereka2 yang terus terlupa..

@ MATAHARI : :))

@ Gaphe : InshaAllah,musim nih mungkin saja akan kembali ke sana.

@ FaizalSulaiman : sudah jelas sekarang nih Fai..

@ MAPPIAU : itulah kita,dan kita sedar akan itu.

ghost writer said...

@ Miss PIJAOSIX : salam Pija,mekasih atas rasa tuh dan mekasih atas kesedaran dan mekasih atas kesetiaan.

@ Awan Gemawan : jadikan diri lebih menghargai,masih ada kesempatan bro..

@ nora : 3L..nice!he3.

@ Sesumpah : akan dihargai.. :D

@ Al : reality is a prisoner kata orang yang lebih indie.. he3.

ghost writer said...

@ choirul : semoga tidak tersia-sia bagi mereka yang mengingatinya.

@ toyolkiut : tidak akan mampu dinilai selain kesyukuran..

@ Siti Nurhayati Dollah : hanya mereka yang berfikiran sempit dan singkat jer..

@ pisau belati : jangan memikirkannya ada..

@ lavender harum wangi : hanya aku yang tahu.haha.kalau sulawesi mesti bugis bone atau pendrang.

ghost writer said...

@ pungkar : takut takper,itu namanya kau sedar.hi3

@ april : hye April,its ok.jangan risau,aku akan selalu datang bila aku punya kesempatan..dan mekasih terus menjadi sahabat maya..

@ alexa yussida : sangat lar rugi bagi kita yang melepaskan kesempatan..semoga apa yang diimpikan terlaksana..

@ Ghostface Fella' : mekasih sahabat.. :D

@ Sasa Al-Sharif : okay sasa..Thanx bro. hi3.

ghost writer said...

@ HEROICzero : terlebih yakin tuh Hero...ha3.

@ i am S!L4H.. : ye silah..hargai.

@ Insan Marhaen : ouh Pulapol yg tengah dilanda disease skg nih..

@ Encik MamaT : seolah terlalu banyak aral bukan..insyaAllah bro.

@ Qaseh dalia adelia : mekasih jugak Qaseh..hi3.

AkuMuzikFilem said...

berdarah indonesia rupanya. patut pun unik sekali tulisan kamu. ini ikhlas. walau hakikat dipandang satu bangsa serumpun, tetap punyai trait warisan berbeda.