memo




Boleh kah aku mengatakan bahwa aku terlalu sibuk...?Boleh!kerna saja hari ini aku dipenuhi oleh kesibukan selepas aku terlalu suka membuat penangguhan.Maka aku langsaikan apa yang selama ini aku biarkan di para 'in'...Ruang untuk aku lebih kerap meneroka dunia blog blogger yang lain agak terbatas hari ini..Serasa ralat di situ..


Dalam satu kondisi yang lain aku memperingati diri sendiri dengan satu pertanyaan Isa as pada seorang tua yang kelihatan tidak teguh pendiriannya tentang soal kerja...dan seorang tua itu lalu menjawab dengan suatu yang meyakinkan aku...


"Saat aku bekerja,tiba-tiba hatiku berkata,"sampai bila aku mahu bekerja?Sedangkan aku sudah tua."Maka kubuang saja cangkul ini dan aku berbaring.Kemudian hatiku berkata lagi,"Demi Allah,engkau harus bekerja dari sisa hidupmu ini..."Maka cangkul kuangkat lagi."


Aku...?

38 comments:

MATAHARI said...

kerja. boleh jadi ibadat. iaitu mengibadatkan kerja.

~ PIJA ~ said...

kerja ? sampai kapan pun selagi hidup perlukan duit...hihiii

Ermayum said...

bizi manusia kadang hanya dibuat buat:)

Encik MamaT said...

tiada istilah pencen untuk mencari rezeki dan mentadbir bumi Allah... :>

Robot | Sakti said...

kerja lah selagi kau mampu bekerja.
carilah rezeki yang halal.

:)

white rose said...

angkat laa bakul kalau tak larat nak angkat cangkul...

takpun, kau gajikan org supaya angkatkan bakul kau...

senang hati...

~lalalalaa..


bisk,eh ghost...

mati untuk kerja,
kerja untuk mati...

ok tak?

REPUBLIK N9 said...

kerja itu pun ibadah jika ikhlas :)
jadi ayuh kerja rajin2...

grOundnUt said...

Kerja untuk hidup...tu lah perbuatan kita sepanjang berada di bumi Allah...^^

ghost writer said...

@ MATAHARI : saranan yang baik Luc.


@ ~ PIJA ~ : duit pun perlukan kita untuk habiskannya.huhu


@ Ermayum : tetap juga busy..membusykan diri.


@ Encik MamaT : selagi rezeki boleh diperolehi...


@ Robot | Sakti : rezeki halal membawa keberkatan..

ghost writer said...

@ white rose : mati untuk keje?mati kerna keje mungkin ok..

keje utk mati..mungkin ada benarnya.

nak gaji orang,tapi sendiri makan gaji.


@ REPUBLIK N9 : maka ikhlaskan diri dan bersikap jujur..


@ grOundnUt : ya demi kelangsungan hidup maka harus keje.

Lee Zha said...

kerja.

persoalan yang sama hari ini.


hmm..

ghost writer said...

@ Lee Zha : kita sedang bekerja...

NAJ HEBAT said...

Selagi punya kudrat. Silakan.
Ambil kembali cangkul itu.

Tapi kalau ada pencen.

Silakan.

Goyang kaki di rumah.

ekekkee.

rizwan's sweetheart said...

Baguslah bisk ni. fda salu bertangguh.. huh, benci sungguh dengan sikap yang satu tu!

nurHeart said...

a note to self, read it if u hve time k :)

http://nurhatt.blogspot.com/2011/01/memo.html

faiz said...

kerja ni kalo boleh selagi mampu kerja la kan...buat dengan ikhlas satu ibadah...

ghost writer said...

@ NAJ HEBAT : nak buat keduanya sekali...

keje dan goyang kaki..haha


@ rizwan's sweetheart : bagus ape nyer Fda,lau tak takde lar sibuk penghujungnya.


@ nurHeart : orait nurheart...


@ faiz : betul tuh Faiz..

HEROICzero said...

pinjam cangkul nya bang. mahu buat batas2 ubi~

*pasal filem bawah neh, aku rasa ade re-make lah. The Way Back. minggu ni start tayang. ini cerita yang sama ke?

diana said...

surirumah macam akak lagi banyak kerja..
macam2 kerja ada..
dari dalam rumah sampai luar rumah..
aih!!
penat!!

Suara Kalbu said...

Salam,

Selalu hati jadi penat kerana kerja. Selalu juga hati mahu mahu mengalah kerana kerja. Selalu orang bilang anggap saja kerja itu sebagai ibadah tapi hakikatnya berapa benar ungkapan itu pada hati yang mahu mengakui bahawasanya kerja itu perlu hanya untuk kelangsungan hidup yang serba serbinya memerlukan duit ?

Catherine- said...

kerja=ilmu

Celotehan said...

Kerja haruslah, apalagi cowo harus banget :)

S..U..D..@..I..S said...

kerja untuk hidup atau hidup bekerja bisk..
pahlawan cangkul!

ghost writer said...

@ HEROICzero : pastikan ubi tuh berisi ok..haha

kalau tul ade re-makenya pasti aku taknak ketinggalan.


@ diana : housewife a rest of life gitu..hihi


@ Suara Kalbu : aku mulai bersetuju kalau berapa ramai yg sanggup menganggap keje itu suatu ibadah yang betul2 satu ibadah dari mengumpulkan harta dan demi kelangsungan hidup...


@ Catherine- : agak baik kombinasi tuh..


@ Celotehan : harus lar cowok..dia yg perlu cari nafkah.

ghost writer said...

@ S..U..D..@..I..S : haha..bila masa lak ada pahlawan cangkul nih..

kerja untuk hidup.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

makin tua ke?ni bkn biskut kan?hihi

beautiful_rose said...

melakukan kerja itu satu ibadat.juga kunci kepada kehidupan yang menyalurkan rezeki buat kita.

Rangsum Tempur said...

keje bro selagi masih ada rezeki... jangan merungut... masih ada lagi yang di luar sana terkial mencari keje...

ghost writer said...

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : makin tua lar dan sudah pasti bukan bisk..haha

dulu biskut sekarang ghost writer.


@ beautiful_rose : keje untuk sumber rezeki dan tak hidup melarat.


@ Rangsum Tempur : pastikan dapat keje bro...hihi

theblabber. said...

insaf*

e. indah said...

kisah si tua degan cangkulnya...
kisah kamu?
berbaringlah seketika dan dengar kata hati kamu


nota kecil: aku perlu kerja aku, kerna itu buat aku rasa penuh ...ikhlaskah aku dengan kerja ini? aku cari makan...

aliza said...

selagi terdaya kite kerja jer lah :)

ghost writer said...

@ theblabber. : sama*


@ e. indah : kisah aku?

seperti orang tua itu..

aku juga perlu kerja aku..
kerna aku tak hidup disuap..


@ aliza : akan didayakan...

Fiqas said...

selalu tangguhkan kerja, tp kalau dah start buat, terus kuhabiskan..
mood selalu membuatkan sy malas buat kerja... ;)

ghost writer said...

@ Fiqas : tuh namanya keje ikut mood..huhu

si para para said...

bekerja seperti akan hidup selamaya...

Dark Half said...

bila kerja ditanam sebagai suatu ibadah, gimana lelah sekalipun kamu pasti akan lakukan juga

*procrastination is killing me

deAnza-wAnda said...

selagi blom tutup mata...kerja kerja kerja...ye dak??