general yang kalah



"Saya terima nikahnya si polan binti si polan dengan mas kahwinnya...........tunaiii..".


Oh Tuhan!dengarkan doa dari cinta yang terlarang ini...Ya aku kejam!Aku mencintai mereka yang akan menang dalam percaturan hidup mereka.Tapi aku membiarkan kalau cinta ini yang mempertahankan aku dalam soal cinta yang tidak pernah menyatu ke atasku..Persetan lho!Kamu pergi dengan angkuh seolah kamu sudah punya rampasan perang yang begitu banyak,sedang yang lain masih belum berbalut lukanya...Kamu fikir kamu apa dengan berdiri di atas tubuh-tubuh yang mengerang kesakitan?Aku masih seorang general dan aku percaya kalau pertempuran akan datang aku yang memenanginya.Hitung harinya deh!


Ternyata itu cuma sia-sia,kalau aku akan pulang dengan kekalahan itu tanpa setitis darah dari luka yang panjang dan dalam..Nikmati keselingkuhan kamu dengan hati yang tenang..Aku cuma punya seketul harapan pada kamu yang saat ini mulai mencair di tengahari yang kering..Selepas itu kita punya doa yang berasingan.Aku sang roman yang harus mengalah.Harus!.


Manusia cuma perlukan sedikit masa untuk kembali pada normal hidupnya.Meski ada yang memanjangkan hikayat deritanya tetap saja punya kekuatan.Berikan kepercayaan pada diri kamu sendiri kerna itu saja yang kamu ada.Tetap aku berkata: "soal cinta jangan dilebih-lebihkan...". 

59 comments:

ctpayong said...

kendati itu aku pilih untuk diam ketika hati tidak tenteram.

diam itu tajam dan
lebih masin dari garam.

TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh said...

bawak-bawak bersabor. pedang bukan sebatang.

di saat kamu rasa sangat sakit kerana kehilangan pedang, ingatlah bahawa bukan kamu seorang saja yang pernah kehilangan pedang. orang lain juga pernah merasa bahkan ada yang lebih teruk dan dalam lukanya.

kamu ni kira ok lagi ni. dalam duk hilang-hilang pedang tu boleh lagi duk merayap-rayap di sana-sini. cari pedang baru agaknya. haha.

take care bro! semoga cepat sembuh dari sakitmu. :)

Penyair SenjA said...

dan aku cuba untuk menjadi diam
bila keadaan sekeliling telah mengisyaratkan...

Akulah Aqilah Itu said...

dewi bukan seorang.. =)

i am S!L4H.. said...

bisk...cube memahami tulisan mu.. tapi..
T___T

Cik Bidadari said...

bunga bukan 1 taman ja... crilah tmn baru kalo pyh sgt...

MATAHARI said...

bro....






em. yang terindah menunggu di hadapan.


ayuh, bangun kembali!

khairul hisyam said...

sejak akhir-akhir ni, semua karya patah hati? kenapa bro?

general kalah tapi hidup mesti ada makna bukan? mencari pepeperangan baru untuk menang mungkin. :)

zaty luvlianncezzz said...

waaaa...antoo betol..tp mcm kuciwa jerr
cr lah pengubat ati yek

jengok cni ye(^____^)
zaty luvlianncezzz

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

sudah dijanjikan Allah..kalau sesuatu itu tidak diberi pada kita..akan diganti sama yang lebih baik.

A.s.t.i.n.a said...

"soal cinta jangan dilebih-lebihkan...". kata dari mereka yang kecewa...


Sesungguhnya saya mencintai dan moga dicintai..

aliza said...

betul tuu soal cinta jangan dilebih2 kan..

mungkin 1 ari nnti kamu akan dapat pedang yg lebih baek. :)

- koroe - said...

ghost !

kau kena belajar mengalah. kadang kadang bukan semua yang kau nak, kau akan dapat.

setiap orang ada takdir dia masing masing. mungkin ada yang lebih baik nanti. masa akan menentukan.

cerita hidup kau dah lama siap ditulis dan kau akan menuruti jalan cerita kau tanpa kau sedari.


- panjang kan aku merepek ni -

Hunny said...

tabik Tuan jeneral!!

Amiey White said...

Masih ramai yg menanti , :)

S..U..D..@..I..S said...

drama watak dan pelakon
kita hanya melakunkan watak2 yang telah ditetapkan...

hero biasnya menang kemudian

anOOan said...

kehadapan tuan general yang dikasihi,



berundur tak semestinya kalah
kau tetap seorang hero. kisah kau belum sampai klimax pon. pasti ada pengakhiran yang menggembirakanb di hadapan.



let time heals. tapi jangan lama sangat<----ok. nasihat untuk diri sendiri jugak :'(

Catherine- said...

"soal cinta jangan dilebih-lebihkan...".


dan aku rasa tenang dengan kenyataan itu. terima kasih.

kau, ... =.='

jaga diri baik2.

F.A.R said...

soal cinte jgn dilebih-lebihkan?
yeah, its true biskot.
tapi kalau dah jadi husband n wife,
is it oke? =D
dan cinta kpd sang Tuhan juga.

Inspirationalefeks said...

heeeeeeee cinta adalah pelengkap maybe, cinta adalah penyebuk mungkin,
cinta cuma dikiaskan dengan kata-kata bukan ? :0 .. bila maw kawin bro ? hehe

L said...

mungkin sedap agaknya menang atas luka orang lain..

Tuhan...

kalau boleh rasa itu aku padam, aku akan padam, tapi kesian, padam pun kesan tetap ada..

mungkin peringatan, untuk aku tidak mudah lalai kalau musim bunga datang lagi..

itu pun..

kalau...

skandaLdariLangit said...

hati-hati soal hati.

cik ciput said...

bersederhana dlm apa saja lebih baik..lebih2 lgi dlm hal percintaan.. :D

diana said...

sedang kecewa ke bisk..??
asal jangan ngalah ye..

Clarky Afif said...

gugur itu bukan kalah. cuma berehat susun strategi.

spark plug?

paradoks hati said...

take ur time :)

april said...

kamu tahu,waktu saya masih tegar berusaha untuk memenangi hati dia yang telah tinggalkan saya,saya cuma terluka dan terluka terus.

dan akhirnya saya fikir saya perlu mengalah.

mungkin dengan kibaran bendera putih ini akan menangkan kita di medan lain.

ya,soal cinta jangan dilebihkan.
saya sendiri menjadi jemu dengan jiwa punyanya saya yang terlalu meratapi soal ini.

PG said...

kekasih ang diambil org ke bro?

biase la broo (ayat "biase" tu mmg "biase" la kan)...kt xtahu sape yang akan datang dan akan pergi dalam kehidupan kite...

relakan jela..kt ni sebelum lahir dah ditetapkan 3 perkara, iaitu mati kita, rezki kita dan jodoh kita..tp sbelum jumpe y "betul",kt akan dipertemukan dengan bermacam-macam org...

setiap org y dtg dalam kehidupan kite ni mainkan peranan masing2 @ lebih tepat "tugasan" masing2..abis tugasan dorang, dorang akan pergi...

perlahan-lahan masa akan bawak dia pergi jauh dr ingatan ang =)

perghhhhh....ckp senang r kan....xpe "soal cinta jangan dilebih-lebihkan..."...ehehee

ukhti syikin said...

ianya begitu menusuk hati.. sakit hatiku.. kerana itu yg aku rasa ketika aku membaca.. ibarat hamparan hidupku dicoretkan... pedih.. tersangat pedih.. hanya itu mampu aku katakan.. kerna aku telah kalah :)

gedek! said...

Kalah bukan bererti mati...

bunga bukan sekuntom...

alexa yussida said...

hidup harus diteruskan..

alexa yussida said...

hidup harus diteruskan..

@Fr!^n@ said...

bila kita beriya-iya sangat soal cinta.. tentu tak jadi... huuu.pengalaman mengajar saya jangan terlalu obses terhadap cinta..

maksud cinta tu mendalam.. cinta bukan untuk memiliki.. kadangkala cinta itu pengorbanan untuk orang yg kita cintai... :>

semoga kau cepat sembuh ok GW...

Niz said...

makcik org kan
dia single lagi
ophan mau jadi pakcik org x?

hihihi

:p

+d.O.Y.A.h+ said...

pinjam perenggan last. sedaplah. uhmm. :(

aku sedih gos. sedihh

rizwan's sweetheart said...

biskkk... masih ada lagi bunga lain di taman...

Insan Marhaen said...

bro..jgn mudah mengaku tewas..

KUREKURE COMEL said...

jgn dikenang...jgn berpikir....
insyaallah..ada lg yg terbaik menanti...cuma kamu tak pandang...
huhuhu..

aleen aiden said...

barang yg lepas jangan dikenang.
kalau dikenang memang payah.
ade kene mengena?hu3

Cik Bidadari said...

artikel paling memedihkan ke nie? artikel ajakan? ke real? arghhhh!

white rose said...

kahkahkah...

aduhai...ghost...
apa yg kau fikirkan nih?

bertenang, kau pasti akan dapat jawapan itu jugak kan...

jgn lari sudah la...

lari kemana pun, ia ttp menghantui diri kau...

bukan penggoda said...

cinta terlarang yg tak kesampaian?

Adinda Amy Sensei said...

soal cinta mmg payah utk difahami..

ghost writer said...

@ ctpayong : mau begitu tapi payah...

@ TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh : nak pegi mana Wee..aku masih di sini.tapi mgkn akan aku fikirkan..

@ Penyair SenjA : kalau lar boleh...

@ Akulah Aqilah Itu : tau Aqilah..

@ i am S!L4H.. : cukuplah kalau dah cuba..

@ Cik Bidadari : takut taman itu tak berbunga...

@ MATAHARI : cuba kumpul kekuatan nih bro..

@ khairul hisyam : bagaimana mau menulis suatu yang mengembirakan sedangkan menulis itu datang dari hati yang patah...

@ zaty luvlianncezzz : tau takper zaty..hihi

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : menunggu untuk itu barangkali...arghh

ghost writer said...

@ A.s.t.i.n.a : aku harap ko akan perolehinya...

@ aliza : aku mahu pedang setiawan...

@ - koroe - : aku dah mengalah dah pun koroe...

@ Hunny : tabik tul2..haha

@ Amiey White : di mana penantian tuh..aku mau ke sana.hihi

@ S..U..D..@..I..S : biasanya hero tamil lar..haha

@ anOOan : sudah kuserah pada masa.itu pengakhiran citernya.

@ Catherine- : baguslah ko dah tenang.

@ F.A.R : kisahnya belum sampai ke situ lagi Far.

@ Inspirationalefeks : haha..pertanyaan ko nih buat aku garu kepala lak..

ghost writer said...

@ L : aku mau berada dalam musim bunga lagi..tapi tak tahu bila..

@ cik ciput : berhati-hati kiranya..

@ diana : lebih kurang macam tuh lar kak..

@ Clarky Afif : masih lagi kamu tidak tahu...haha..

@ paradoks hati : aku tengah amik masa...

@ april : mungkin ini yang terakhir dalam soal ini..aku mau cari suatu yg mengembirakan..

@ PG : itu lah yang berlaku..tapi takper,aku cuma melepaskan kemarahan supaya ia tidak bernanah.

@ ukhti syikin : tidak mengapalah kalau kalah..

@ gedek! : kalah untuk mengalah...

@ alexa yussida : yup harus diteruskan...

ghost writer said...

@ @Fr!^n@ : owh aku baru sedar kalau aku punya cinta untuk dibuat pengorbanan spy orang lain bhgia..hurmm

@ Niz : niz nih kan...psst..no phone.haha

@ +d.O.Y.A.h+ : mai sedih sama-sama

@ rizwan's sweetheart : ada tapi jadi pujaan orang lain..huhu

@ Insan Marhaen : inshaAllah bro..

@ KUREKURE COMEL : mungkin sibuk dgn cinta yg punah..

@ aleen aiden : tepat..hihi

@ Cik Bidadari : entry memang direka tapi kisahnya real ok.its real.

@ white rose : aku tak lari pun..aku lepaskan jer.

@ bukan penggoda : maknanya mencintai orang yg dah jadi milik orang.

ghost writer said...

@ Adinda Amy Sensei : ikut pemahaman sendiri jer lar kan Amy...

nurHeart said...

it took some times for me to understand, really..

adakah bkenaan perang hati & perasaan..?

ghost writer said...

@ nurHeart : sudah tentu soal hati nurheart...

Fiqas said...

soal hati, jangan pernah mengalah walau hakikatnya kamu telah tewas...

genaral tak seharunya mengalah ...:P

si para para said...

toleh ke belakang sekejap.. hulurkan tangan pada mereka yang jatuh itu... berikan senyuman... dan lafazkan kata sayang.hehe

cinta itu indah bagi mereka yang pernah merasainya...

seroja jingga said...

"soal cinta jangan dilebih-lebihkan...".

berat mata memandangkan..siapa pun tidak mahu kecewa

kita perlukan masa..ye sebanyak mana pun kita inginkan untuk kumpul segala kekuatan dan bangun

i love this one

Hanis Manis said...

thanks for the thoughts. tepat kehati. haishhhh.


ermmm, chatbox hilang?

Dark Half said...

pertama kali dgr tentang royal belum di majalah 3. ini ke yg kau cakap rehat yg panjang tu?
tempat pertapaan yg indah untuk mengenal diri dgn lebih dalam

Ermayum said...

kalah bukan nya bermakna kalah kan ?:)

emimch said...

dari apa yang aku paham ya,kayaknya seperti tewas di medan percintaan?? ya sudah,,cari saja bunga yang lain :P

Sephi Sephia said...

Salam teman mayaku,

Bait-bait perenggan akhirmu itu bagai merujuk kepada aku dengan seribu makna dan perasaan yang merencam.
Ya, cinta jangan terlalu diangkat terlalu tinggi.

Nasz said...

Sepertinya hati mu sudah patah. Cantumkan kembali. Bangunlah. Walau serpihnya akan tersisa di tempat jatuh itu. Masih ada yang lain menanti. Lebih baik sebenarnya.