femmes..




Bertuahnya para dewi..
Dari lagu sehingga wayang filem..


Isabela(Search),Sephia(Sheila On7),Nikita(Elton John),Stephanie Knows Who(The Move),Nadine-Is'it You..?(Chuck Berry),Wendy(The Beach Boys)..


Alice In Wonderland,Anna and The King,Ella Enchanted,Mona Lisa Smile,The Exorcism Of Emily Rose,Elektra,Mira Edora..


Lihat,betapa roman melihat para dewi suatu yang sangat bermakna dalam hidup mereka.Sang roman memberikan penghargaan mereka dengan menggambarkan perasaan dan kehidupan setiap para dewi,malah meletakkan para dewi itu di aras yang tertinggi dan saling dipuja..


Namun..bagaimana pula dengan perasaan sang roman..?Adakah para dewi juga bersikap adil dalam soal begini..?Normalnya,para dewi cuma tahu mengambarkan kebencian dan dendam..Tidak apa lah,sebaiknya setiap para dewi itu berhak untuk dihargai..

45 comments:

Sephi Sephia said...

Betapa bertuahnya mereka disanjung sebegitu.

cik fara @ fanadz said...

harry potter kan ada nama lelaki. [aci tak?] hehe.

REPUBLIK N9 said...

dewi...

yang pernah mencuri hatiku di seberang laut...

dan dewi itu jua yang menghancurkan hati itu hingga kini...

ramai kata2 bahawa roman itu hatinya berubah2... mana mungkin berubah jika acuan hatinya telah ditemui~~~

cantik Lu punyer template baru he3

~ PIJA ~ said...

salam...

mmg sifat dewi suke disanjung.....!!!

tp sedang berkira2 andai kata ada lagu yang bernama 'ali' untuk masa hadapan.......!!!

Sang Cerpenis bercerita said...

wow, siapakah Dewi itu?

ghost writer said...

@ Sephi Sephia : termasuk kamu Phi..


@ cik fara @ fanadz : secubit dari adunan tepung yg besar kalau nak digambarkan nama lelaki itu wujud dalam lagu dan movie..hihi


@ REPUBLIK N9 : bro,kita cuma mau lebih diberikan gambaran yang sama dan tidak terlalu 'kejam'.dalam kekasaran kan pasti ada kehalusan..


@ ~ PIJA ~ : 'ali' memang takda lah..penyanyi ali ada.

kan,sama macam pija gak suka disanjung..sapa tak mau ek..


@ Sang Cerpenis bercerita : kamu...

maCy said...

betul juga ya ;D

Gaphe said...

uwah, memang yang namanya wanita tidak ada habisnya memberikan inspirasi yah bisk!..
tampilan baru nih?..

maaf baru mampir sini, maklum koneksi sedang tak mendukung. :)

mizzapple said...

betapa beruntungnya mereka disanjung sebegitu.

Muhammad A Vip said...

dewi nama temanku, sekarang sudah menikah dan mungkin sudah punya anak.

e. indah said...

sang roman yang mengukir sang dewi pada seni artistiknya, pada bait lagu, puisi dan arca

jika rosak, hilanglah nilai sebuah khazanah


manakala sang dewi tuliskan nama sang roman, lebih jauh dalam hatinya, sebati mengalir dalam darah

maka janganlah sang roman melukai kulit mulus sang dewi, kerna darah akan yang mengalir keluar bersama bisa luka





nota kecil: ...teringin nak pergi Taj Mahal ... : ) ...si dewi bersemadi dalam mahligai cinta

NuSaNa NoSa 91 said...

nk jd dewi yg baik, bleh?? ^_^

choirul said...

ternyata model monalisa itu laki-laki...

dewi pujaan hati...

p[A]n[A]d[O]L said...

d + e + w + i = dewi...

Encik MamaT said...

walaupun sifat seorang lelaki itu keras dam kasar.. tetapi masih memiliki hati yang lembut hinggakan mengabadikan kisah cinta sebagai lambang...

rizwan's sweetheart said...

sedangkan adam sunyi di syurga yang serba ada tanpa hawa, inikan pula manusia biasa...

kerana memang sudah fitrah lelaki menjadikan perempuan sebagai inspirasi & naluri perempuan pula sentiasa mahu disanjungi, maka memang wajarlah kebanyakan hasil karya mengabdikan dewi sebagai penggerak utama...

sampai kadang2 dewi dimanipulasi demi kepentingan banyak pihak...

ghost writer said...

@ maCy : pasti maCy nak juga begitu kan.. :)


@ Gaphe : pendukung hati pria kalau yg menjatuhkan,ya tolak tepi aja..hihi.

tampil baru untuk sesuaikan dengan konsep Phe.


@ mizzapple : tidak terkecuali kamu mizzapple.. :)


@ Muhammad A Vip : kalau dewi itu bekas teman kamu,nama dewi itu bekas pacarku.. :)


@ e. indah : tapi rasanya tidak adil kalau saat hepi tidak diluahkan tapi saat derita ya terusan membenci...

tapi lihat sapa yang membinanya...terinspirasi oleh sapa..

ghost writer said...

@ NuSaNa NoSa 91 : boleh aja nusana.. :)


@ choirul : barangkali choi..mungkin saja itu potret leonardo da vinci..huh.


@ p[A]n[A]d[O]L : mari mengeja bersama doc hanis..haha


@ Encik MamaT : tapi jarang amat untuk dilihat oleh sebelah pihak lagi bukan..kritis nih.hihi


@ rizwan's sweetheart : maka jangan dibiarkan diri diekplotasikan oleh lelaki..tapi kalau digambarkan tentang indahnya wanita itu mungkin tidak apa-apa kalih..hihi

no_cha said...

tidak semua para dewi cuma tahu mengambarkan kebencian dan dendam....
laen owg laen caranyer...heheh =)

ghost writer said...

@ no_cha : tak semua,tapi kebanyakan begitu kan...

MATAHARI said...

masing2 punya kelebihan masing2. dan cara penginterpresi penghargaan pun lain.
tapi dewi ini kuat pada emosi nya.
sang roman ini umpama pemain catur.

Rie said...

tbe2 aku teringat cerita ahmad durrah
hahaha

S..U..D..@..I..S said...

semasa suka sumenya baikk......
jauhi benci dan dendam..

paradoks hati said...

haha..tipikalnya mmg begitu sang roman selalu digambarkan kebencian dan dendam, akan tetapi hakikatnya dalam dendam dan benci itu para dewi cuba melindungi erti rasa lebih halus terhadap sang roman :)

Nasz said...

There always be a woman behind every man's success. Aku rasa bro, penghargaan wanita itu lebih pada setianya. Buka cerita atau apa.

Catherine- said...

kalau ada perempuan nyanyi siap sebut2 nama

"roman ku, roman ku sayang"
"oh sudin..."
"cintaku daniel bego..."

mcm gedik jer...x sesuai kot.sbb tu xde lagu untuk roman.

Fuziani JSR said...

Wanita dan lelaki itu mempunyai perasaan yang serupa cuma dibataskan dgn agama dan budaya menjadikan wanita itu dipandang halus dibanding dengan lelaki tapi jauh di sudut hati lelaki... mereka sebenarnya mahu dicintai dan disayangi....juga mahu disanjungi oleh seorang wanita. Kerana batas agama dan budaya jua... seorang wanita tetap menjadi bulan dan tidak akan menjadi pungguk, menjadi bunga yang mekar dan bukannya seekor kumbang.... kerana itulah yang paling indah..... pada budaya dan agama kita...

diana said...

kalau pun kami berdendam itu kerana lelaki2 yang kurang menghargai kami je..
heheh..
yang tau menghargai, kami sayang la..
kan kawan2???
hahhah

F.A.R said...

hahaha..
beruntunglah jike dapat lelaki yg sebegitu.
menyanjungi dan menyayangi wanitanya.
tp terdapat gak segelintir yg mempermainkan, mengecewakan dan tidak menghargai.
so, kalau dh ade yg baik tu, jage la elok2. :P

ghost writer said...

@ MATAHARI : dan terpaksa bermain sungguh2 untuk menang dan ketika kalah,sang roman masih bersemangat..


@ Rie : sinetron ker?


@ S..U..D..@..I..S : indah ketika bercinta.


@ paradoks hati : bagaimana kalau sang roman terlalu keras untuk sadar tentang itu..?masih dewi mau memperhalusi lagi..?


@ Nasz : sebanyak mana perempuan setia..?

ghost writer said...

@ Catherine- : teruk bunyinya ek...haha


@ Fuziani JSR : makanya wanita itu dibenarkan menyimpan perasaan itu kerna keterbatasan agama dan budaya?ya bagaimana lelaki mau memahami kalau diri mereka juga disanjungi..soalnya perlu berbagi bukan...


@ diana : lelaki pun begitu kot..tapi lebih rahsia.haha


@ F.A.R : mungkin perlu melihat alasan di sebaliknya..

Nasz said...

Sebanyak mana kebahagian yang lelaki itu sudah rasa.

ghost writer said...

@ Nasz : hurmm..aku setuju.u right.

zirconia said...

memang dewi suka dipuji kan? hehe :D

ghost writer said...

@ zirconia : macamana dengan zirc.?

HEROICzero said...

dewi itu bukan kah sifat nya memusnah? =)

ghost writer said...

@ HEROICzero : really bro..?

..nOWa.. said...

nowa pun ada.. :)

tehr said...

yang aku hairankan
mengapa begitu ramai para dewi yang tidak menghargai diri mereka sendiri

menjunam ke jurang yang sangat dalam dan kelam

Fiqas said...

aku kira lelaki dan wanita sama saje.. ramai jugak lelaki yg hanya tahu memuji, tp mudah sekali memungkiri.. utk apa kalau sekadir manis sibibir tp hatinya pahit sepahit hempedu..
wanita pun sama, ada yg jujur dan ada yg sebaliknya..

ghost writer said...

@ ..nOWa.. : yang mana satu nowa..?


@ tehr : kerna terlebih dihargai oleh lelaki..


@ Fiqas : keseimbangan..mungkin kita tak perlu menyalahkan sekirannya gagal dan kecewa.

deAnza-wAnda said...

walau tiada nama yang di ucapkan..tapi kata2 dari sang dewi sudah cukup membuktikan cinta...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Ya sudah lumrahnya wanita itu jadi perhiasan dunia :) jadi pantaslah mereka disanjung.

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Ich bin ein Mädchen und ich liebe Fußball :) Schoenen Tag noch my friend.

Anonymous said...

belajar banyak