kronikel roman




biarkan hujan yang melembutkan tanah
abaikan hati yang dilanda gundah

tangisku tidak kedengaran 
saat guruh memecah keheningan


menepis angin yang datang
tidak mungkin dengan jaring yang jarang


aku lebih rela menjadi sang mantan..dari derita seumur hidup
aku lebih suka kecewa mengulit tidurku..dari menatap wajah yang lesu


kalau kiriku resah,pasti kananku gelisah
kalau depanku cemas,pasti belakangku rimas
nah cuba kalau tengahku terkial-kial,ya pasti aku hilang akal.


hey roman..perbaharui apa yang usang..tapi jangan terus dibuang.
ya memang lah,kalau itu saja yang boleh dikenang..
 

26 comments:

white rose said...

romantika...
kau romantik ke?
tapi kau roman kan...

ofkos laa kau roman...
takkan romanti...
miahahaha...

KENANGAN ITU SENTIASA MENYEGARKAN & MENGINGATKAN KITA...

♥-- emieysandra --♥ said...

emmm..

azana said...

wah besnya ayat...

aku klebih rela jadi mantan...dari derita seumur hidup..

Sang Cerpenis bercerita said...

keren puisinya

Nasz said...

Tak semuanya indah dalam hidup ini. Yang penting, kuatkan semangat! (:

diana said...

nice..:)

Solihin Zubir said...

huh.. tinggi btol ayat!
xpaham eden..
kronikel roman tu apa? hehe..

Sephi Sephia said...

Tak mungin membuang biar pahit. Akan tetap mengenang...

p/s: adakala, lebih suka melihat telatah pengkomen yang cuba memahami catatan kamu.

*cimOt* said...

oh!!!akuuuuuuu




speechless~~

Insan Marhaen said...

susah susah, biar kita je jadi hujan..

choirul said...

berarti harus sekali-kali buat puisi yang bertemakan bahagia mas

Sasa Al-Sharif said...

wah.. canggih ni. aku kena berlatih dengan tekun lagi ni

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

nape kau suke sgt men2 ayat nie..
aku dah la susah nak paham !
ergh !

biskut said...

#white rose : ko memang melucukan WR(ntah berapa kali dah aku cakap macam tuh)..kenangan itu hadiah.


#♥-- emieysandra --♥ : hehe..ok bisk faham.


#azana : mau melihat kebahagian..pastikan orang lain bahagia.


#Sang Cerpenis bercerita : aduh mba..biasa aja nih,


#Nasz : mesti!mesti kuat dari yang ada.

biskut said...

#diana : Thanx a lot kak diana.


#Solihin Zubir : kronikel roman tuh rentetan kisah lelaki solihin.


#Sephi Sephia : mana boleh terbuang..ia serupa bayang2.
p/s: aku jugak suka deh...


#*cimOt* : okay..dont say anything..hehe


#Insan Marhaen : pasti sakit toh...

biskut said...

#choirul : akan datang sob..akan.


#Sasa Al-Sharif : harus!harus praktis sasa.hehe...


#Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza:
nih kan cuma bahasa yang mudah bidadari garang...:)

ctpayong said...

kaca itu belum tentu tidak berguna dan permata belum tentu berharga. yg telah berlalu pun kadang kita lupa inikan pula di hadapan kita. Dia tahu apa yg terbaik buat kita.

ikhlas kak ct suka " kronikel roman "...satu keputusan yg berani.

shatooman said...

suka baca entry ni..dah berkali-kali aku baca sambil tersenyum.. kerana aku x mengerti maksudnya yg sebenar!! paham skit2 la..

S..U..D..@..I..S said...

bisk
makin tinggi puisi, ya mmg sedap dibca,
semalam adalah kenangan yg sukar dilupa.....
hari ini kenyataan yg perlu dihadapi
dan
esok belum pasti...

Fiq said...

hey

be strong okeh ;)

Encik MamaT said...

mas biar kenangan itu menjadi kenangan... hidup mesti diteruskan...

e. indah said...

redup langit aku murung
terik aku silau
bila hujan kebasahan
memujuk peluk tubuh menghangatkan
berjalan aku penat
namun mati bukan pilihan


....
nota: hari ini aku nampak jalan, tapi takut langkah ke depan

biskut said...

#ctpayong : ya keputusan yang terbaik untuk kelangsungan hidup.


#shatooman : haha...sikit pon dah kira ok lha tuh.


#S..U..D..@..I..S : serasa semuanya infinity right.


#Fiq : i will


#Encik MamaT : pasti bro..pasti.


#e. indah : tidak mungkin sampai jiwa mati e..mungkin sedikit sakit.

kenapa mesti matikan langkah.

Sumandak Kinabalu said...

Kenangan yang sedih tu simpan kemas-kemas dalam kotak...kalau boleh tak payah buka. Payah melangkah kalau bayang-bayang masih memburu dibelakang...

biskut said...

#Sumandak Kinabalu : hati yang tak mampu menutupnya terus jane.

grOundnUt said...

ahaks...ko minat baca novel?aku kureng sikit..tapi kalau komik suka laa...eekkeke...^^