faithless- insomnia




Di luar kabin,sang angin menguasai keseluruhan malam dengan ditemani oleh rintik-rintik hujan yang tidak mahu menunjukkan tanda-tanda mahu berhenti.Barangkali dengan kedinginan begini seluruh penghuni di arena ini memilih untuk dibungkus oleh gebar-gebar tebal  dan mengulit tidur mereka lebih enak.Sedang aku,masih lagi memegang lutut,mataku gagal untuk dipejamkan,kulit tipisku bergetar malah air kopiku mulai sejuk tapi masih lagi sempat aku teguk.Sudah berapa malam dan aku mulai berfikir tentang ini...Insomnia!


Menurut definisi, insomnia adalah "kesulitan memulai atau mempertahankan tidur, atau keduanya" atau persepsi kualitas tidur yang buruk. Insomnia itu mungkin kerna mutu yang tidak memadai atau kuantitas tidur.Insomnia umumnya diklasifikasikan berdasarkan durasi masalah. Tidak semua orang setuju pada satu definisi, tetapi umumnya ia terbahagi kepada 3 kategori,yang pertama imsonia sementara,kedua,insomnia jangka pendek dan yang ketiga,insomnia kronik.Insomnia dapat dikelompokkan menjadi primer dan sekunder, atau komorbiditas.Insomnia primer adalah gangguan tidur yang tidak dapat diatribusikan dengan suatu, penyebab medik psikiatris, atau sekitar lingkungan.

Hal ini biasanya lebih umum pada orang di bawah kelompok sosial ekonomi (pendapatan), alkoholik kronik, dan pesakit kesehatan mental. Stres adalah yang paling sering memicu insomnia jangka pendek atau akut. Jika kamu tidak berhati-hati dengan insomnia kamu,mungkin ia berkembang menjadi insomnia lebih kronik.Depresi juga lebih mudah mengembangkan imsonia selain dibantu oleh gejala-gejala lain.Nah,perlu kita ketahui juga,Insomnia adalah gejala bukan diagnosis berdiri sendiri.Ternyata melalui statistik 30%-50% general populasi dari kita dijangkiti insomnia dan 10% mempunyai insomnia kronik.

"Apakah kamu memiliki kesulitan tidur?"Sekiranya kamu mulai merasa simptom-simptom kegagalan untuk tidur yang berlarutan kamu diharuskan membuat temujanji dengan pakar sebelum kondisi kamu akan bertambah mudarat.Ingatan ini juga untuk aku kerna sampai saat ini aku masih belum mampu untuk tidur dan mencari mimpi-mimpi magik ku.

Tidur itu penting deh...ia untuk merehatkan minda kita setelah seharian waktu siang telah kita pergunakan dan Tuhan menciptakan malam untuk kita beristirehat.Cuba kalau siang terus,bisa jadi sewel kita bukan...



19 comments:

maCy said...

ade text xpat bace la bskut..

StellaClaire-Richard said...

terlampau bnyk fikir ba tu, tu lah nda dpt tidur.. insomnia terus! hehe..

ctpayong said...

hey bisk..betol kata maCy or mmg kamu sengaja buat begitu. haishhhh...

Encik MamaT said...

tenangkan fikiran mas... usah banyak berfikir... minum susu sebelum tido... :)

♥-- emieysandra --♥ said...

pnh dpt imsomnia ni, bykkn riadah..mkn ikut waktu, jgn pkirkn mslh tu, relax dulu sblum masuk tidur. *;)

rizwan's sweetheart said...

kadang2 fda pon susah tdo en bisk...

S..U..D..@..I..S said...

banyak pikirin dan banyak 'flash back'juga simptom macam insomnia..
maaf..pendapat tiada dalil....

~ PIJA ~ said...

biskut..

tak dpt nak bace laaa text2 tu...:(

diana said...

biskut..
buat magic ke??
tak boleh nak baca la..

diba said...

imsonia bile dpt nightmare..huk2 tmbh plak tito sorg..

Sumandak Kinabalu said...

Try minum a hot MILO or Milk, hopefully it can help you...

Sephi Sephia said...

Ya, khasiat tidur sangat banyak demi kesihatan. Misalnya, pada jam 12 malam, ada hormon khas dirembeskan untuk memulihkan sel-sel badan dan otak.

p/s: kenapa putihkan untuk highlight? Aku kena tukar cermin mata kepada kanta untuk membaca...haish..

white rose said...

aku terpegun seketika dengan jejaka berspek tu...
bole tahan juga gaya dia...

tidur?
aku insan yg mudah tidur...
landing la kat mana2, sure aku terus tido...

bawak kete pun aku bole tido...
pastu aku terbabas...
miahaha...salah siapa? salah aku sebab mudah tido...

wei, kau sesuai la dgn aku...bole jadi drebar aku kan bila aku nak kemana pada waktu malam...
aku tido, kau berjaga sambil bawa kereta...
YES!!! aku setuju...

biskut said...

#maCy : sori maCy,baru aja dpt dibetulkan.


#StellaClaire-Richard : barangkali lah bah..hihi


#ctpayong :i know..i know..tiada kesengajaan dalam hal begini.hihi


#Encik MamaT : gimana mau minum susu bro,koboi tidak minum susu.haha


#♥-- emieysandra --♥ : owh thanx sangat2 atas nasehat tuh sand.


#rizwan's sweetheart : mungkin ia perkara normal ato kebiasaan gitu..


#S..U..D..@..I..S : semua pendapat harus diambil kira sudais,mungkin saja...


#~ PIJA ~ : ye pija,i know n im sori ok.


#diana : haha..i make mistake n i have no magic diana.soriii....


#diba : ya adakala ia jadi begitu diba..ramai yg alami.


#Sumandak Kinabalu :hmmm..orang bilang milo buat kita ngantuk kan...


#Sephi Sephia : kepentingan tidur pada masa yang tepat bergantung pada kebiasaan dan praktik bukan...

owh sori sephi atas kesulitan kamu membacanya..udah diperbaiki.

biskut said...

#white rose : haha...ok sangat lah tuh.lumayan deh..

lelaki itu james dean cik WR.

ctpayong said...

salam.

susah tidur apabila otak terus mahu berfikir atau menerawang. sesekali terjadi juga pada kak ct.

biskut said...

#ctpayong : mungkin jugak kita yang paksakan diri kita untuk tidak tidur awal..

Gaphe said...

susah tidur : insomnia, kadang ini adalah gejala yang timbul karena mungkin ada penyakit dalam..

atau psikosomatis, seperti efek stress..

mandi air hangat salah satu cara untuk mengatasi insomnia

biskut said...

#Gaphe : owh apa bener air hangat bisa atasi masalah insomnia..hurmm menarik tipsnya.mekasih gap.