wanita + universitas & perceraian



 Muncul satu fenomena baru hasil kajian yang mengatakan 70% perceraian dimulakan oleh wanita.Ini melahirkan rasa kurang senang di kalangan komuniti negara kita terutama wanita apalagi ia dikaitkan dengan kelompok yang tidak seimbang di kalangan penuntut universitas apabila wanita terlalu ramai menguasai institusi tersebut.

Ada percanggahan dan bantahan yang wujud akibat analisis yang masih kelihatan samar ini.

Alasannya bagi aku kalau kamu mahu ambil pendapat aku..begini toh..

Mungkin kerna merasakan mereka(wanita)punya akademik formal yang tinggi maka pemikiran mereka juga tertunas perubahan mendadak atau dipanggil pemikiran lebih terbuka.Justeru itu mereka merasakan sudah punya hak yang utuh dan bersedia menerima tentangan budaya atau adat.Sekalipun mungkin wanita akan memfokuskan pada institusi kekeluargaan apabila sudah berumahtangga,mereka masih merasakan perlu melakukan objections dan protes dengan didasarkan pada keterbukaan komunikasi.
Bila mana ada pertelagahan pendapat mereka bingkas menolak suatu susila hal kedudukan suami sebagai kepala keluarga kerna mereka tahu seandai jalan perpisahan yang mereka hajati terlunas mereka masih punya masa depan yang bagus dan mereka mampu berdiri sendiri lalu meruskan kelangsungan hidup.Ditekankan di sini,level akademik yang tinggi menjadi platform bagi mereka menuntut apa yang mereka fikir keadilan dan kesaksamaan hak.

Penerapan pemikiran terbuka sebegini terjadi bermula di pusat2 pengajian tinggi dan tidak dapat dinafikan akan meramaikan wanita yang punya pemikiran liberal!.Itu kaitannya deh...Meski tidak semua tapi mampu mempengaruhi keseluruhannya...Hal ini tidak rumit kalau ada yang punya komitmen yang tinggi sekalipun ia masih belum mencukupi.

Check balik ok...

24 comments:

Abu Luqman said...

perkara ini...yang ditakuti oleh kaum wanita....saya sayang isteri saya..muaahhhh

AyuZ DeathWisH said...

meeeooowww~

Encik MamaT said...

carik orang biasa2 udah deh... tak banyak kerenah...

~ PIJA ~ said...

perempuan kan emosi nya agak sukar difahami..:)

biskut said...

Abu Luqman

hehe..bagus mr luqman...cintai isteri anda.

biskut said...

AyuZ DeathWisH

tiba2 teringat kat Fishball..mesti dia dah lahirkan byk zuriat.hehe

biskut said...

Encik MamaT

aha..mr mat dah ada caranya ek..goodey.

biskut said...

~ PIJA ~

tue lar masalahnya kalau sedikit2 nak emo..parah cik pija..

StellaClaire-Richard said...

Terpulang pada diri sendiri. penceraian berlaku kerana kurang menilai kesalahan diri sendiri. Kalau dah buat silap, betulkan lah. Dan paling penting juga sikap memaafkan.
Saling percaya dan berusaha selamatkan hubungan perkahwinan.
Cinta memerlukan pengorbanan kalau nak ia berpanjangan dan berterusan..
So, jgn ego jika ingin melengkapi di antara satu sama lain.

Sang Cerpenis bercerita said...

sebaiknya hindari perceraian ya

biskut said...

StellaClaire-Richard

Betul!!!apa yang penting..?Kerjasama!!masalahnya 2-2 ego.huh!

biskut said...

Sang Cerpenis bercerita

diingat nih Mba..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wanita kena pandai tangani emosi.Kalau tidak..ko la jadinya .

Sasa Al-Sharif said...

dulu2 jarang cerai2 ni. skg ni banyak faktor. isteri pun tampak hebat jugak ala-ala ketua keluarga jugak kata2nya

biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim)

Tapi kalau dah masing2 nak tegakkan pendapat..sapa yang nak mengalah ek..Memang ramai yg gagal tangani emosi,faham2 jer lar.mana ada diajar secara formal.

biskut said...

Sasa Al-Sharif

betul tuh Sassa..sebab kedudukan yg tinggi dlm myrkt yg buat dowang rasa dowang patut kuasai dan tak mau menagalah.Dah mula sombong.

Nasz said...

Ouhh begitu. Betul juga tu. Tapi lelaki walau bagaimana situasi pun perlu kuat kerana dialah ketua yang diamanahkan untuk membimbing perempuan itu serta keluarganya. Kalau tak tegas, semua yang lain boleh pijak kepala.

frisco said...

Nak kata salah, tak juga, nak kata betul, pun tak juga... Tapi itu semua terpulang kepada situasi keluarga tersebut serta latar belakang tradisi tempat tu...
www.friscodaniel.com

biskut said...

Nasz

Masalahnya perempuan lebih berkeras..so ini tuntutan dari perempuan.

aku said...

yang pasti kita harus saling memahami 1 sama lain.
berusaha jadi apa yang terbaik.
terima kasih ya tas doa dan suportna..
sukses sll buat tuan rumah.
:)

biskut said...

frisco

hurmm..maybe kalau nak fikir dari soal tuh.

biskut said...

aku

itu aku sudah pasti..tapi pelaksanaan kadang2 tidak tepat.
sama-sama non.

Cik Su said...

ops no komen..cik su pun wanita yag ngah mengaji kat universiti ..heheh

biskut said...

Cik Su

jangan cik su plak yang jadi macam tuh..hehe