Peperangan itu bagus..



Membesar dengan melihat kisah-kisah perang membuat aku teruja dengan dunia ini.
Bermula dengan kisah:

Nam Tour Of Duty
Hamburger Hill
Platoon
Good Morning Vietnam
Saving Private Ryan
Windtalkers
Enemy At The Gates
Band Of Brothers
Men Of Honour
And
The Pacific(HBO Series)

Malah banyak lagi kisah-kisahnya yang aku tidak senaraikan sebab aku memilih yang betul-betul terkesan dalam ingatan aku.Selain dari itu mungkin lebih banyak elemen cinta yang diselitkan dan terlalu sedikit aksi-aksi perangnya.

Peperangan membuatkan kita berfikir dan sedar tentang impaknya dalam kehidupan kita.Dalam soal keberanian,soal kegigihan,soal kesedihan,soal setia kawan,soal kerjasama,soal penderitaan malah soal kematian cukup padat digambarkan dalam semua genre medan peperangan.Perjuangan mereka untuk menang dan balik ke dakapan keluarga melupakan mereka pada siapa di pihak yang benar dan siapa di pihak yang salah.
Ada satu slogan "Membunuh untuk tidak dibunuh".
Kalau aku dilahirkan dan diletakan dalam kondisi itu,aku akan melakukan perkara yang sama.

Dalam dunia ini kita akan diperkenalkan pada 3 level
Menerima arahan
Menjalankan tugas 
Menyelesaikan misi

Ikrar Kesatria yang ke 2 & 3
2. Setia Kepada Negara Dan Sedia Berkorban Demi Kepentinganya Dengan Tidak Sekali-kali Mengenal Menyerah.
3. Memegang Teguh Disiplin Tentera Dan Sentiasa Menjunjung Tinggi Sikap Keperwiraan Dan Kehormatan Tentera.

Kebanggaan mungkin bukan lagi sebahagiaan dari mereka.
Dunia ini sudah terlalu kecil.





28 comments:

Robot | Sakti said...

peperangan kita belum selesai..

kita akan sentiasa berperang dengan hawa nafsu dan menetang golak gelara kehidupan..

:)

Gadis H said...

nice entri . Peperangan Memang bagus . Bukan sekadar peperangan begitu rupa . Kita guna perlu berperang dengan emosi , nafsu , dan akal fikiran kita sendiri untuk kehidupan lebih baik . ^_^

Sasa Al-Sharif said...

orait.. jom perang.. bagus ka perang?

si biskut said...

ROBOT|SAKTI:
Tidak pernah selesai...

si biskut said...

GADIS H:
Nampaknya Hanim berjaya memenangi peperangan peringkat ini ya..Teruskan perjuangan.

si biskut said...

SASA:
Perang bagus toh..betul2 menguji.

rainbowcloudy said...

salam~

aku suka la cara penulisan ko ni.. ko berpikir secara kritikal.. unik ko nyer pemikiran.

ni pemikiran org2 hebat. eh ayat aku terlebih x?

keep on writing good info kay..

petang2 aku ingat ko ah, minum teh panas cicah air hahha

Nasz said...

Betul tu! Perang nafsu lagi hebat! Huhu~

Setuju dengan rainbow cloudy. (: Keep it up, bro! I'm your no 1 follower! Yeeha! Hahaha~

noreed said...

tak suka tgk citer perang. takut. lagi takut dr tgk citer hantu.

-telordibasuh- said...

best2 hehe..tu blm perang gune telor lagi tu hahha

Manchester United Tech | Berita Sepak Bola said...

kalo saya suka perang-perangan di Game..wkwkw
tetap semangat sobat..

Gadis H said...

perjuangan tak kan pernah selesai selagi nyawa dikandung badan .

fiqri fauwaz said...

perang jiwa.!

http://blok-batu.blogspot.com/ said...

sorie la i xsuka perang2 nie yer...rambut perang pun i xsuka you..i suka biskut jer...ada biskut x?? bak mai satu..:P

si biskut said...

RAINBOWCLOUDY:
Mana ada lebih2..hehe..thanx yar.Aku akan cuba hasilkan yg terbaik.

si biskut said...

NASZ:
Sape2 saje boleh aje setuju apa rainbowcloudy kata.Malah aku jugak.hehe

si biskut said...

NOREED:
lorr...kok sumer yg perang tunjuk muka lebih menakutkan dr citer hantu.

si biskut said...

TELORDIBASUH:
Hahha..sakit siut kalau perang guna telur.Kena telur busuk..perh!

si biskut said...

MANCHESTER UNITED TECH:
Sama ya kita..aku jgk suka main game gitu..Fire in the hold!!!

si biskut said...

GADIS H:
Ya Hanim...xkan penah selesai

si biskut said...

FIQRI FAUWAZ:
Mental kot...hahaha

si biskut said...

BLOKBATU:
Takpa lau tak suka perang..boleh makan biskut sambil kena serang.hahaha

BLADE EDGE said...

salam..

just blogwalking

Silalah ke blog BLADE EDGE

si biskut said...

BLADE EDGE:
salam blade...I will coming soon.

che fara a.k.a fanadz said...

cite perang yang aku tengok,taegukgi ngan cite bukit kepong. owh ya, 300 pon aku ada tengok. mebe ada lagi tapi aku tak ingat. aihh.tak suke perang.huhu.

si biskut said...

FANADZ:
lau 300 tue filem yg terlampau sgt epeknya.tapi aku pun suka gak dengan lakonlayar dowg sumer.Mantap giler.

Kuman Chaos said...

betull cite perang mmg best.. tapi perang yang betul is HELL...
kuman "ketagihan blog?.." Entry

si biskut said...

KUMAN:
haha..kita sama2 akan sampai ke situ..