Kejahilan itu menghiburkan




Manusia kalau lahir saja dengan beban ilmu yang terlimpah
suatu masa akan pasti hilang arah..kembali merangkak dan iseng.
Manusia kalau lahir saja tanpa ilmu yang bermutu..mau-mau saja melakukan ikut nafsu.


Manusia terdorong jahil itu seperti biasa-biasa saja dalam zaman ini..
Malah kalau saja diimbas kembali jahil itu agak lama bertapak pada hati-hati manusia
ternyata praktikal yang dulu dikuti,diperbaharui dengan lebih efektif.
Kita tambah rencah untuk keseluruhan cara..
Nah,imbanganya sudah tiada dan lebih memperlihatkan kemunduran pada akal pemikiran manusia itu sendiri..
Kita mengulang dan mengulang seolah-olah ia harus dikontemporarikan..
Berbeda pada zaman dahulu,pemikiran mereka tertancap pada satu hala..Habis di situ.


Kalau sudah terbiasa melakukanya,ia langsung mendatangkan hiburan pada hati-hati kita.
Kita sedar dalam lingkungan keseronokan..kita teruskan saja.
Melupai natijah dan keinsafan..
kita lupakan panduan..
Sekali tenggelam kita mula menyalahkan keadaan..


Selamanya keadaan tidak mengizinkan kita terus jahil..
Tapi diri kita..

48 comments:

Gadis H said...

sememang sudah menjadi lumrah manusia ... selalu menyalahkan keadaan tanpa muhasabah diri ... Sentiasa Yang Maha Esa tuk hidup lebih sempurna ... ^_^

diba said...

setiap manusia pasti ade kjahilannya dn dari situ perlu bngkit perbaiki diri...setiap yg Allah tetapkan ade hikmah disebaliknya('',)

Nik Nur Izzati said...

kejahilan itu mengiurkan

Encik MamaT said...

menyalahkan keadaan lebih baik daripada menyelahkan takdir dari Ilahi...

Nasz said...

Sebab itu manusia perlukan hijrah. Sama ada pada hidup, hati juga akal fikiran. Di sana baru kita sedar yang kita ini jahil sekali. Cukup naif. Kalau tidak, kita tidak tahu ada banyak perkara yang patutnya kita tahu. sebab apa? Tak pernah mahu pergi dari asal kita. Alterasi diri sangat penting. Ia mengajar kita erti kehidupan sebenar. Jika tidak, kita terus dibelenggu kebodohan diri.

si biskut said...

Gadis H :
Yup hanim.kita terlupa kalau saja keadaan itu jgk yg menjadikan kita lebih baik.

si biskut said...

diba :

Tiada sapa yang mengubah nasib setiap hamba itu kalau bukan hamba itu sendiri yang mengubahnya.

si biskut said...

Nik Nur Izzati :

Hmmmm...meleleh ek.

si biskut said...

Encik MamaT :

Aku terlupa tentang tuh Bro..good.

si biskut said...

Nasz :

Setiap kali Nasz bagi komen..rasa ada getaran kepala lutut Bisk membacanya..Takut2 kalau saja Bisk kelu tak tau nak kata apa.Btw,absolutely right...i do.

Nasz said...

Apa ulasanku dengan setiap tajukmu salah? Maafkan aku jika bicara aku buat kamu berasa lain. Haha~ Aku hanya memberi pendapat tentang fikir kamu. Tidak salah bukan? Tapi jangan lupa betulkan aku bila tersalah.

Eryati said...

jangan aje hidup macam d zaman jahiliyah

pisau belati said...

manusia itu jahil jika bertindak tanpa menggunakan akal.

si biskut said...

Nasz :

I said,absolutely right...

si biskut said...

Eryati :

Kita ke arah tuh lar.patah balik ke zaman tuh.

si biskut said...

pisau belati :

Terlalu banyak yang menggunakan kepala lutut.

Sang Cerpenis bercerita said...

jahil harus ada batasnya

hiro said...

dunia2..

si biskut said...

Sang Cerpenis bercerita :

Seharusnya begitu ya m'ba.

si biskut said...

hiro :

Manusia hiro..manusia.Dunia tiada apa.

fzikuz said...

owh, best words! ^^

si biskut said...

fzikuz :

Thanx bro..

Amy Syaquena said...

jahil harus ada batasnaya...

adda said...

thanks for sharing

si biskut said...

Amy Syaquena :

Kita leh akui kejahilan kita tapi jangan perlihatkanya.

si biskut said...

adda :

Thanx to u too.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Tinggal dalam dunia maju pun..jika manusia tu sendiri tak mahu berubah..dia akan jahil selamanya...

Muhni said...

kunjungan perdana disuguhin beginian... nice bro..

sifat dasar manusia, begitulah...

si biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim) :

Dunia maju lar yang membuatkan manusia semakin jahil..bodoh mungkin tak.

si biskut said...

Muhni :

Ya bro..thanx.memang pon.

StellaClaire said...

Manusia tak pernah puas..
Itu lah nama nya manusia..

Tomato Gurl's Life said...

tak nak jadi manusia jahil..tp tgk manusia skang ni..luaran je nmpk moden tp sbnrnye jahil!

pasal pertanyaan biskut kt entry nuff ciktom tue..ciktom rasa dah ok..tp nmpk 2 je iklan ni..mana 1lg iklan jenis Large Rectangle?ke ciktom yg xprasan..huhu

suichi said...

kejahilan buat kita tidak lupa diri... buat kita tidak lupa untuk rendah diri.. dan elak kita dari bangga diri.. yang pastinya kita harus sentiasa perbaiki diri... nice one bro..

nuriz said...

mendalam sungguh kena baca ulang2 ni hehe

sokong suichi..yg seronok2 tu kita suka dan lalai

achmad said...

manusia biasa psti pernah tenggelam...
tpi jngn tak timbul2 suda

si biskut said...

StellaClaire :

Di mana kepuasan yang dicari itu..semakin menjahilkan manusia.

si biskut said...

Tomato Gurl's Life :

Paling atas sebelum header(banner)

si biskut said...

suichi :

Itu yang paling penting,perbaiki diri.usaha untuk tidak terus jahil.

si biskut said...

nuriz :

Selam sekalipun dalam..hehe

si biskut said...

achmad :

Kalau terus tenggelam maka kejahilan itu lebih berat dari kesedaran untuk belajar menyelam.

Jalanan Hamba said...

ilmu kalau hanya setakat untuk mengejar kekayaan, pangkat, kekuasaan, nama dan populariti di dunia... tak akan ke mana...

ilmu dunia untuk bekalan di dunia semata-mata manakala ilmu akhirat yang akan menjadi bekalan di akhirat.. Kebahagian dan kejayaan yang sebenar ialah di akhirat...

MASA said...

semua jenis ilmu di dunia dan di langit adalah milik Allah. mintalah dengan Dia

Amy Syaquena said...

morning...

mintang simpang dari jadi manusia yang jahil tapi manusia sekarang nie nampak moden tapi sebanrnya jahil

Sumandak Kinabalu said...

Thats why hidup kena seimbang dunia dan akhirat. Kalau more tu dunia saja, alamat tak selamat lah. Kalau more tu akhirat saja, pun tak boleh. Kerana itu bisa membuatkan seseorang menjadi fanatik. Banyak contoh disekeliling yang kita boleh lihat...

Kita ada kehidupan untuk dinikmati tetapi kena berlandaskan kepercayaan atau agama masing-masing...

si biskut said...

Jalanan Hamba :

Aku akur dengan apa yg tuan hamba nyatakan.

si biskut said...

MASA :

Dia Maha Pemberi..

si biskut said...

Amy Syaquena :

Mungkin kemodenan itu yang menjahilkan manusia.

si biskut said...

Sumandak Kinabalu :

Ya sumandak..aku masih boleh terima kalau soal yang begitu.berlandaskan pada kepercayaan dan keyakinan masing2.Tanya apa yang kita mau.