matahari akan terbit dari selatan



ini tahun-tahun terakhir kita ada keberanian dalam diri. selepas ini kita dirundung ketakutan dan berlari kencang ke hujung barat daya dan cuba bersembunyi. belum masanya darurat untuk kiamat. pelik sebenarnya, dari matahari itu, datang burung-burung besar menebarkan sayap-sayap api mereka lalu membakar manusia. kitalah manusia itu. manusia itu hangus dan menjadi abu. abu-abu bertebaran ke seluruh alam dan lalu menjadi virus. virus itu kita.

untuk kelahiran manusia akan datang, kita virus yang mereka takuti.



59 comments:

-telOrDibAsuh- said...

Terbaik. Mendalam makna nya :-)

PariPariPutih said...

Kiamat itu... takut untuk diingati... tetapi kedatanganya PASTI...

pembaris said...

virus yang ada ubatnya

hanaahmad said...

harus dihapus virus yang ditakuti itu dahulu atau bagaimana Ophan?

:)

pepol said...

wow,sangat mendalam maksud dia..

LidiaSuraya said...

banyak maksud balik kata kata ni... ermmmmm

tukang kebun said...

cuba bc berkali2 utk korek mesej nya...

Anisa Hang Tuah said...

aku diantara virus itu hm

Päk Läng said...

virus sedang merebak, apakah masih wujud vaksin di masa akan datang?

fiqas said...

sebelum tiba masanya, carilah penawarnya...

pena rozie said...

mendalam maksudnyer tu...

ch000tz axoera ヅ said...

yang terpendam....

Pembunuh Tanpa Bayang said...

akan datang nanti lebih lagi,virus yang sudah di mutasi.

apa khabar kawan,lama kau menyepi sejak sudah berteman.masakan tidak,kau sudah bahagia..... =)

Teenager Housemaid said...

bait kata kau selalu buat aku terkesan..:)

jhnrdzi said...

cilakak bisk, kau punya surreal memang gempak habis.

ekstasi.

KhaiRin : anies said...

bkn takat virus, da jd sel barah da pon

delarocha said...

itu pun, jika ada kelahiran manusia di masa hadapan

monologtinism said...

bahaya betul virus-virus ni.
virus-virus yanng dibenci.

epilesosis said...

virus yang menyengat hingga ke pangkal hujung..

ana said...

akan hilang para pembimbing, mungkin tika itu, segala gundah dan fahaman baru akan terbit.

itu lah virus yang aku faham.

terpesona aku dengan nukilanmu ophan:)

terima kaseh.

Mehmed - said...

emm tahun pilihanraya juga..kau pilih yang mana? Ahaks!

APi said...

virus itu akan terusan menular selagi ada pembawa wabak..
golongan ini sukar dihapuskan walau bagaimana ia coba dimansuhkan..

SYARIFF HAIKAL said...

takut tapi masih sering lupa.aduhai insan..virus itu pembawa wabak yg x kan pernah ada penawar selagi adanya skrin2 paparan jelas ideologi barat yg menusuk masuk dalam minda dan mulut penduduk daerah ini yg makin hari makin kuat dibelenggu.

Cikli said...

Kita virus yang lebih kuat daripada bakteria

KhaiRin : anies said...

p/s buku ttg hitler tu officemate sy belikan semasa pesta buku indonesia last march...sy x pasti la samada ada d jual kt sini o x..

Ayuni said...

speechless....

ch000tz axoera ヅ said...

xde hapdate!

ctpayong said...

kata ustaz setiap 1000 hanya 1 shj yang beriman.

menjadi harapan utk menjadi yang 1 itu.

Ninaaa said...

Ini buat aku jadi takut. Aku manusia lalai, sebab tu aku takut

tehr said...

takut tidak semestinya tewas

airazulaikha said...

manusia yang menjahanamkan manusia. pembawa virus.

K2r~90 said...

takut membuatkan kite sedar

Pencari Allah said...

Apa yang dapat dihadam adalah satu kehidupan yang bergelumang dengan maksiat akan dihapuskan. Wujud kehidupan baru yang patut mengambil ibrah dari kehidupan yang telah pupus. Al-Quran buktinya.

blog-tips-kurus said...

ta alif kap wau ta..

EZAN IDMA said...

tulisan ghost tak pernah mengecewakan

birthday party said...

singkat dan berarti untuk di ingat. masa depan di tangan kita dan hanya kita yg bisa membuatnya untuk keturunan kita ...

Telor Power said...

fuh!! mendalam ni...

tapi, biar berkali datang tanda peringatan...manusia tidak pernah terlepas dgn leka

hassudi morshidi said...

dajjal laknatullah...

e. indah said...

salam....

hai kamu..penulis berhantu yang paling saya suka ...


: )

Asrul "iLham" Sany said...

asalkan tak menyusahkan orang lain.... :D

iKhRam said...

wah
keberanian yg kita pendam
andai tidak digilap..

bimbang mengundang kegelapan..kerana matahari tidak mungkin timbul lg..

si ngokngek said...

entry nie mcm satu putaran mcm pengarah filem seram sedang buat..buat filem seram pastue anak cucu cicit yang takut sendiri..dia yg cipta,dia yg takut

anamizu kaito said...

"mentari muncul lagi.."





luv,
cik ana

s a r said...

saya ada persoalan di sini menyebabkan kepala turut bedenyut di kala ini.

"siapakah MEREKA yang anda maksudkan itu encik?"

:)

intan.maisarah said...

:)

LadyBird said...

siapakah virus itu? kita? virus perosak bangsa.. andai virus perebaknya penyakit tiada lagi ubatnye.. kecuali bunuh shj... jika manusia.......

faiz said...

Jgnla jd virus utk org lain.

Asyiqin Haulisah said...

aku mengagumi kau. terima kasih teman. :)

Si Tukang Karut said...

itulah manusia yg sesat dipangkal jalan
nauzubillah minzalik

rinz said...

scary..

Amanina said...

manusia harus sedar dimana kaki berpijak..

ஜ miss klanika ஜ said...

aku ingin tahu. virus apa itu ghost .

inche hlovate said...

sungguh bermkna

blog-tips-kurus said...

hi bacteria... (",)

Mas Huda said...

aku virus yang emmatikan itu

Dihas Enrico said...

kalo menurut saya akan terbit dari arah barat....
:P

O CIKTEDDY said...

biar mereka takut supaya mereka ambil pengajaran ^^

nurHeart said...

kun fa ya kun.

si kiut lavender said...

izinkan aku jadi 'virus' yg baik...