di antara ruang-ruang


Aku menghabiskan bacaan aku cuma tidak sampai tiga jam di bawah kesejahteraan lindungan terminalia catappa.Serasa puas Rahmat Jabaril menyuapkan aku dengan kisah-kisah petualangan yang sakit dalam kumpulan Terusir.Itupun aku masih senang duduk di bawahnya.Daun-daunnya hampir selebar daun antocarpus odoratissimus,pohon marga nangka.Selebihnya yang kering menjadi alas punggungku.

Bukan selalu aku habiskan masa-masa begitu,paling tidak setahun 2-3 kali.Itu sangat kurang sekali dibandingkan aku habiskan membaca buku dalam persekitaran yang bising dan riuh dengan suara.Aku sedar itu saja kesempatan yang aku ada.Begitupun,mencuri kesempatan yang sedikit dari ruang masa yang dikit,suatu yang aku pelajari dari dulu.Dan ia sangat praktikal untuk hal yang lain terutama sekali dalam soal kerjaku.

Biar apa pun,ia masih cukup bagus untuk aku mendapat sedikit dari aku langsung tidak mendapat apa-apa.Sedikit bijak untuk kebodohanku yang banyak.


67 comments:

Asrul "iLham" Sany said...

rindu nak pegi pantai n baca beberapa buah buku

APi said...

ruang ada jangan dipersiakan..
peluang tu namanya..

BonekadalamChermin said...

better late than never.




ketigax!

PK said...

gua baca buku, dalam bilik ja. luar kawasan bilik, pembacaan jadi sia-sia.

terminalia catappa. itu sc name pertama yg gua hafal.

Wadi AR said...

hai antuu. rindu gua tak?

jhnrdzi said...

Untuk baca buku masa bising ni susah. Sebab tu gua suka baca dalam toilet bisk.

Ah, tenang sekali!

~* chirpy_chummy *~ said...

aku bc buku dlm kereta. time jammed, time tunggu traffic light tukar warna dr merah ke hijau.

ya, aku adalah pemandunya.

~SaL IjOu~ said...

perlu sentiasa bijak mencari ruang & peluang dlm kekalutan..~

Fatimah Ali said...

apa benda ni? -> terminalia catappa

ghost writer said...

Asrul "iLham" Sany |dan selebihnya kau usaha menahan lembar buku dari ditiup angin. :)

APi |rugilah kita tak amik peluang ye dak.. "

BonekadalamChermin |tapi jangan selalu... :)

PK |gangguan ada perencat nikmat. :)

Wadi AR |mestilah rindu,tuh yg aku nulis semula. :)

jhnrdzi |haha.dalam toilet aku habiskan berfikir. :)

~* chirpy_chummy *~ |emosi kau memang betul2 terkawal.. :)

~SaL IjOu~ |dapat sedikit pun jadilah kan.. :)

Gaphe said...

aah begitu kamu menyebutkan nama terminalia cattapa, saya jadi ingat dulu ketika sekolah menengah melakukan penelitian tentang biji pohon yang nama lokalnya adalah ketapang..

sebuah pohon dengan cabang berbentuk melebar dan daun yang luas, cocok untuk tempat berteduh.

apa kabar Biskut?.. lama nggak mampir sini, maaf yaa

ghost writer said...

Fatimah Ali |kau kan malas betul nak search..haha.itu ketapang lar. :)

cik ciput said...

kalau kau punya jadual yang ketat lagi padat, haruslah ada kemahiran mencuri waktu untuk lakukan perkara yang kau suka..

*waktu senggang aku sangatlah banyak sekarang..seronok rupanya bercuti lama =)

Bella Bell said...

rajinnya baca buku. patut la ghost banyak ilmu :)

~SaL IjOu~ said...

yep..drpd x dpt langsung~ ^^

ghost writer said...

Gaphe |di pantai-pantai sekitar borneo juga sering kelihatan pohon ini.malah ia menjadi nama kepada kampung halaman aku,Phe.

aku turut sama tidak ngeblog,Phe.kebetulan waktu aku siapkan yang ini,kamu muncul. :)

cik ciput |kira kau tak perlu curi apa2 waktu.hihi

Bella Bell |uishh..ini sangat sedikit,Bella. :)

~SaL IjOu~ |dari rugi macam tuh saja,biar dpt untung sedikit. :)

Bidadari Syurga said...

;)

Lady Windsor said...

Lama bertapa, baru kini kau muncul ya. Aku mengira detik untuk membaca buah fikir kau melalui setiap lontaran kata dan aksara. Oh ya, aku membaca sentiasa, kerana kediamanku adalah sebuah khutub khanah...haha!

Amalina said...

kau dikelilingi pepohon yang janggal bagi aku.

asip محمد said...

lama tak jumpa bro... ha wau yu?

SYARIFF HAIKAL said...

sudah xda shouxbox..aku mulakan langkah kesini bro..tarminalia catappa..:)

blog-tips-kurus said...

ketapang??
sure mak bapak embah paman bibik semua tak tau ni. hhmmmm... (",)

*saya dah habis baca Sutera Bidadari, abg RAM. :-)

FaizalSulaiman said...

aku dah mula baca balik skunk. gara2 fixi.hehehe

beautiful_rose said...

waktu kerja yang bosan aku isi dengan membaca.tapi kadangkala rasa terganggu setiap kali terpaksa memberhentikan pembacaan kala rakan atau doktor memerlukan bantuan.

dan selalu aku cuba curi masa cuti untuk ke tepi sungai atau pun taman dan membawa bahan bacaan sambil menikmati alam.paling teruk,aku sendiri akan mengisi borang cuti.dengan alasan "urusan peribadi"


apa khabar ophan,lama kau senyap dari maya ini...

diana said...

dalam keadaan begitu akak memilih untuk tengok2 gambar je..ekekekke

hanaahmad said...

sebab itu aku katakan kau mewah kosa kata. selamat kembali Phan. ;)

MyHeart said...

benarlah.seni itu indah.dgn ilmu ia, semakin indah.

Miss PIJAOSIX said...

Salam,

Baru-baru ni aku baca balik novel 'Ombak Rindu'

p/s: ko sehat ke?

ghost writer said...

Bidadari Syurga | :)

Lady Windsor |mari membaca bersama-sama.. :)

Amalina |janggal pada nama,tapi familiar dgn bentuknya. :)

asip محمد |ouh,ya lama tak jumpa.aku ok ,macam kau gak.

SYARIFF HAIKAL |shoutbox aku dah xpired,bro.haha.

blog-tips-kurus |kat malaysia nih,ketapang terlalu bermaharajalela,puan. :)

FaizalSulaiman |terbitan fixi yg terbaik.. :)

beautiful_rose |hai Rose.aku pun tak pasti kenapa aku lama hilang dr sini.tapi aku harap kau ok jer. :)

diana |bagi setengah org itu cara yang paling efektif. :)

hanaahmad |thanks,Hana.Thanks utk kata-kata. :)

ghost writer said...

MyHeart |kalau digabungkan keduanya,pasti lebih indah. :)

Miss PIJAOSIX |sebab ia tengah meletup skg.. :)

miss?oh aku ingat kau puan. :)

faiz said...

hargai ruang yang ada..

Cik Anita said...

lama x menjenguk di sini. Rindu pada kau Bisk. hee.

Amalina said...

aku dah search, aku janggal pada nama dan bentuknya juga.

Tea said...

Perlu melalui kebodohan untuk menjadi bijak yang berkualiti.. Kalau anda bijak, pasti ada perbandingan siapa yg tidak bijak di situ...

si ngokngek said...

hang tau dak,membaca buku diruang-ruang suara puaka mmg mencabar kesabaran..silap bulan boleh mengamuk..

membaca perlukan konsentrasi..

cimöt said...

antocarpus mcm platipus..hehe..

teruskan membaca dan baca dan baca..

ctpayong said...

memanfaatkan waktu.

Nadia said...

sedikit bijak untuk bodoh yg banyak

Dale said...

jangan pernah sekali berhenti membaca

pembaris said...

kalau di malam hari,aku terpaksa baca dari skrin monitor saja. dari buku sukar.lampu bilik terbakar.

dill said...

oh! masih ade dua buku yang perlu dihabiskan!

dill.

Cikgu Jaja™ said...

aku suka melihat cara kau mengemudi masa.. :)

tehr said...

sekarang ni aku lebih banyak membaca kat internet je

budak kecik said...

sikit2 pun, lama2 menimbun boleh jadi bukit dh ilmu kau nnti.

Benjy said...

Patutlah lama tak update entry rupanya pergi bercuti sambil-sambil bertapa ... wow baik punya tips ni benjy pun nak try nanti baca di tepi gunung berapa ... :D

Benjy said...

Membaca buku di tempat2 yang sunyi memang asyik ... malah 5 buah novel pun boleh dihabiskan jika hebat tulisannya ... macam tuan ghost writer juga sebuah penulisan yang penuh ayat2 abstrak perlu difahami menggunakan kamus sasterawan bukan kamus biasa di pasar malam :D

Benjy said...

Mungkin tuan ghost writer boleh ceritakan apakah gerangan taju buku yang dibaca agar hamba bisa mengangankannya :D

Kepala Manchis said...

lama ya amat aku tak ke ruangan ini. kabare sobat?

venus said...

waktu untuk aku membaca hanya di dalam tren. memadai dari langsung tak punya waktu kan?

Para Jamaludin said...

kau ada terusir? haha. aku pun ada!!! tp standard aa. tak habis baca. aku baru baca kat mana tah. kehkehkeh

LadyBird said...

gunekan waktu terluang yang sedikit untuk melakukan sesuatu yg bermakna.. mungkin itu je kesempatan yang kite ader..

ghost writer said...

faiz |semestinya.. :)

Cik Anita |hey,thanks for that,Datin. :)

Amalina |tapi kau akan selalu jumpa. :)

Tea |aku fikir tidak ada apa yg perlu dibuat perbandingan di situ,Tea. :)

si ngokngek |hanya untuk orang2 yang sangat terbiasa dengan lingkungan. :)

cimöt |harap kau pun membaca. :)

ctpayong |sewajarnya,kak CT. :)

Nadia |dikit namun mampu kuasai yg banyak.. :)

Dale |never,bro.never. :)

pembaris |bila kau nak baiki lampu bilik kau? :)

ghost writer said...

dill |jangan habiskan semuanya.nanti kau takde apa nak baca nanti. :)

Cikgu Jaja™ |dan kau sentiasa alert pada masa,Jaja. :)

tehr |tak tahan layan skrin komputer dengan membaca begitu banyak bahan. :)

budak kecik |menjadi bukit yang terkandung bahan mineral yang tinggi nilainya.haha.hope so. :)

Benjy |aku cadangkan kalau kau punya banyak masa pegi lar dapatkan buku-buku di kedai hitam putih. :)

Kepala Manchis |waras,sobat.aku pun baru jer muncul. :)

venus |uishh..dalam tren pun sangat praktikal ok.kau tau aku juga banyak membaca dalam bus. :)

Para Jamaludin |aku kan bersahabat baik dgn admin 'hitam putih',so mana yang dia fikir bagus,dia syorkan kat aku.tuh sbb aku ada terusir. :)

LadyBird |masa yang banyak belum tentu terisi dengan sesuatu yg bermanfaat.aku setuju,LB. :)

S..U..D..@..I..S said...

baca kat skreen ja ..best juga dpt baca kat tepi pantai,

EZAN IDMA said...

mmbaca. lama sudah aku tgglkan. :(

mega senja said...

ntah kenapa terminalia catappa yang kau sebut ini mengingatkan aku kepada kisah Soe Hock Gie di antara sela Semeru...

.sweet-ants. said...

<<<< ulat buku. gimme five dude!

monologtinism said...

kehidupan betul.
dasar kehidupan.

Titisan Hujan said...

sementara masih ada ruang dan peluang

delarocha said...

biar ilmu bertambah sedikit drpd tak bertambah langsung.

ghost writer said...

S..U..D..@..I..S |angin kuat,Su. :)

EZAN IDMA |kau patut datanginya semula,Ezan. :)

mega senja |'Gie',itu filem penghormatan untuknya.oh,mungkin lebih kepada penghargaan sebagai aktivis mahasiswa.. :)

.sweet-ants. |tak,aku lebih kepada suka kepada buku. :)

monologtinism |itupun ada yang tak termampu nak selam ke dasar. :)

Titisan Hujan |sekalipun harus berebutan. :)

delarocha |itulah yang seeloknya,bro.

pisau belati said...

baca ini...mengingatkan aku pada si gadis.

Cikgu Ma said...

dah lama ruang membaca menyepi..alasan!!

Benjy said...

Benjy dah terjah buku2 di kedai hitam putih tu ... tetapi tidak berjumpa buku penuh abstrak ... sekadar buku2 biasa sija .. :)

si kiut lavender said...

membaca di ruang waktu yg dikit
meski singkat pasti berguna

Pencari ALLAH said...

Sikit yang berfaedah dari tiada langsung membawa faedah.

ahmadnasaiemdnor said...

buah antocarpus odoratissimus di atas pagar.