bila musik kematian irama



Taal sudah berubah.Ritma juga sembalewang.Si pemain musik kematian melodi.Dengarkan,dengarkan.Ada gemersik yang mengusik.Tangisan yang terhenti di hadapan bingkai gambar.Dan surat-surat hati yang dibakar.kehilangan puja.Memarahi takdir,memarahi tuhan.Tidak pernah dihabiskan dengan kekentalan jiwa.Malah menambah lemah.Padahal dengan semangkuk sup cendawan,sudah memadai menelan segalanya.Besok buang,lusanya kembali dengan tangisan.Apa mau difikir hidup ini dilanjutkan dengan rintihan demi rintihan..


Jiwa kalau diajar terus dengan sengketa...MATI.


Yang hidup batang tubuh yang masih berani melamar cinta.Untuk apa?Kalau dalam soal hidup pun kita suka menjadikan najasah sebagai bahan permainan?.Lalu dilontar kepada angin yang menderu ke arah kita.Pasti kita sendiri yang menikmati aromanya.




Kebetulan,si Ratna baru saja kecewa.Dia mulai benci balada.



104 comments:

vampire's lovex said...

jd manusia tak semestinya kena jd lemah.


manusia,mulut ckp lain hati kata lain..

err


kbai xD

Cempaka said...

kadang2 kita alpa siapa ade bersama kita ketika berduka...

Cempaka said...
This comment has been removed by the author.
Encik Psychopath said...

anjakan paradigma tidak releven saat itu. semua disandarkan pada kenangan.

Amalina said...

aku memang benci balada sejak aku mati lagi.

SYARIFF HAIKAL said...

bila sesuatu yang diiginkan x kesampaian..mula lah takdir disalahkan, katanya bersyukur, ya ketika gembira..nah diuji duka..mana kesyukurannya..manusia ghost..sama

KHRLHSYM said...

jodoh yang tidak ditentukan lalu takdir disalahkan.

eszol raar said...

semua perkara adalah bahan permainan bg semua manusia


cuma kita kena tahu cara yg betul mengikut tune memainkannya

emieysandra said...

hidup harus diteruskan~

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

macam lagu P ramlee

Tak mungkin hilang
Irama dan lagu...
Bagaikan kembang sentiasa bermadu

Andai di pisah lagu dan irama
lemah tiada berjiwa hampa....

chemay said...

membenci sesuatu selepas kejadian?
manusia..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

andai itu yang tertulis di dalam buku takdai,mengapa perlu di pertikai?

Mutiara Bernilai said...

kerna,
namanya pun manusia,
tak pernah berpuas rs,
ada sahaja yg mahu di rintih..

aha. itu manusia biasa,

sakit tak bermakna hidup kita ini derita kan ghost?

Encik MamaT said...

Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita... menyalahkan.. menuding.. tak pernah menyelesaikan masalah... lihat saja diri kita... muhasabah :)

Hafriz Mohamad said...

apa yg dlontarkan, itulah yg akn kita dpt..

blog-tips-kurus said...

waduh! jangan jadikan kecemaran, kekotoran/kenajisan sebagai bahan permainan dalam hidup pun kita..

*mari potong kuku-sunat Jumaat :)

Cikli said...

ratna ku kenali hanyalah si protege yang selalu bercaberet di tv

alexa yussida said...

pergh..

selamat datang dan start blaja bahasa smula ye yussida (ckp kt diri sndiri sbb dah lama tak mai baca betol2 stiap lagu dan irama tulisan komputer disini..keke)

JIJI YU said...

dah kecewa..jom terapi bersama yang esa

missSenget said...

kecewa..meratap...duka..

berulang-ulang setiap hari..

maknanya dia masih kuat utk hidup..

walaupun itu cukup bodoh..dia masih belum buat yg lebih bodoh..

ctpayong said...

today is all that we have.

FaizalSulaiman said...

jiwa diajar bersengketa juga akan menjadi tak berperasaan aka hati kering.

gedek! said...

balada?

Pilih rock la...


eh?

Syuxer said...

Drama kehidupan..ada melankolia ada gelak ketawa..

Tidak berusaha dengan sehabis2nya memang jiwa lemah..itulah manusia bersandarkan memori keindahan semata-mata untuk memalsukan penderitaan mereka..

Mereka punya jiwa terlampau berani tak bertempat,hasilnya sakaratulmaut menjadi last match dalam gelanggang..

manusia suka main kekotoran kerana itu bagi mereka adalah satu peluang keemasan untuk mempopularkan mereka.

Dan aku sendiri tak betul ke tak aku cuba huraikan ayat2 GW tuh..huhu..:)

Prince Halilintar said...

perasaan dgn lagu kadang2 memang berkait rapat..=)

Syuxer said...

*Dan aku sendiri tak betul ke tak aku cuba huraikan ayat2 GW tuh..huhu..:)

aku salah taip plak..sepatutnya

Dan aku sendiri tak pasti adakah betul ke tidak aku huraikan ayat2 GW..kalau salah,minta tolong ajar..:)

kay_are said...

suke sebab sesuatu, benci sebab sesuatu.. tak ikhlas! memang tak kan ke mane jawabnye..

bujal X said...

serius~pakcik kena letak glosari~

*banyak perkataan saya tak faham~he~~

Silent said...

kita ada semuanya bila kita hilang semuanya baru dirasai semuanya ada.*lari topik.hahaa

nub said...

kalau jiwa kerjanya nak berperang saja...lama2 lumpuh juga...

catherine said...

bisk,

ada orang kentut cium baunya sendiri.busuk! tapi dia diam.x mengaku kentut itu dia yg punya.


=='

gabanMorka said...

jiwa yang lemah, tinggalkan saja balada tu. lagi lemah aku rasa. xguna pon melayan kekecewaan tu

faiz said...

jiwa kita mesti kuat apetah lagi bila menerima dugaan..

Cik Bidadari said...

taal yang kamu katakan itu hanya mahu satu tangan mencapainya semula untuk terus bernafas... bila mana sseseorang lemas... tangan yang menghulur dahulu adalah kelebihan... tiada keraguan... takdir dan ditakdirkan bukan hak kita... ritma itu hanya mahu sesuatu yang sepatutnya melindunginya dari terus rebah....

p/s: ghost... aku mahu tanya satu perkara... kamu hanya perlu jawab dalam hati... bila kamu kecewa... siapa yang kamu cari...? kehidupan yg baru atau jiwa(cinta) baru? ataupun kau hanya pasrah? ataupun kau hanya memandang ke langit tanpa doa walaupun sepatahpun...? keluhan itulah doa kau... sebab itulah yang terluah saat jiwa kita mati... tak salhkan jika allah s.w.t uji manusia dengan perkara yang sama berulangkali... sebabnya DIA mahu hambanya tau... 'Kau pernah melaluinya sebelum ini... dan AKU biarkan kau melaluinya berulangkali agar kau mendapat pengajaran...!'

*aku pernah mellui perkara yang sama 3 kali... dan bermula kembali di pekara yg paling awaal aku pernah lalui... tiba-tiba malu dengan jasad sendiri... aku just cakap 'ampunkan aku... tiada yg lbh berkuasa melainkan kau... pandulah aku ya allah... alhamdulillah...'

nelly said...

inilah lumrah hidup ~
=)

ghost writer said...

1 vampire's lovex |amik yg ok jer..jangan jadi lemah.

2 Cempaka |maka akan dperingatkan selalu.

3 Encik Psychopath |perasaan juga perlukan evolusi.

4 Amalina |aku harap kau akan hidup dengan jazz..haha

5 SYARIFF HAIKAL |ketika duka pintu hati tertutup..

6 KHRLHSYM |kita hidup pun atas takdir.

7 eszol raar |dan perlu tau setakat level mana kita mampu meneruskan permainan.

8 emieysandra |taknak teruskan...MATI.

9 Nazsabrina Iman Zulfikar |jangan terpengaruh dengan lagu...makin lama makin sayu..huhu

10 chemay |kebiasaan manusia...

ghost writer said...

1 Pembunuh Tanpa Bayang |manusia mana tidak pernah pertikai takdir...selalu sangat.

2 Mutiara Bernilai |tanpa derita kita tak tau menghargai kebahagiaan.sakit mengingatkan kita.

3 Encik MamaT |terlalu lama senang jadi lupa.

4 Hafriz Mohamad |whats u give u get back..

5 blog-tips-kurus |tapi yang begitulah yang berlaku...

6 Cikli |siapa ratna?penyanyi?

7 alexa yussida |haha...kamu sebenarnya terpelajar..

8 JIJI YU |itu yang terbaik...terapi terbaik.

9 missSenget |tapi akan...akan diperbodohkan oleh rasa kecewa.

10 ctpayong |grip!

ghost writer said...

1 FaizalSulaiman |dikategorikan dalam MATI.

2 gedek! |rock pon ada balada bro..haha

3 Syuxer |sebahagian apa yang dihuraikan benar..cuma ditambah sedikit dengan ayat:

:berhentilah dari meratapi nasib.

4 Prince Halilintar |sebab itu musik dicipta..

5 kay_are |sentiasa ada niat di sebaliknya...terima juga harus ikhlas.

6 bujal X |hihi...kalau aku hasilkan novel mungkin aku sediakan glosari

7 Silent |tak lari pon...masih berlegar di sekitarnya.

8 nub |menambahkan lebih keletihan lagi..

9 catherine |siapa yang kentut dah tentu dia tau...haha

10 gabanMorka |balada terlalu melemahkan jiwa...huh.

ghost writer said...

1 faiz |baru hidup kita juga kukuh.

2 Cik Bidadari |tak salah mengeluh bila kecewa,sekalipun berulang kali..tapi salah kalau kita terus hanyut dengan rasa kecewa.

*meski aku jawab dengan hati:aku tidak pernah serik dengan rasa kecewa.malah aku tetap mencari jiwa yang baru.semakin lama aku merasainya semakin membuatkan aku tersenyum.

3 nelly |biasakan diri kita...

s.u.h.a said...

balada music menangis.

toyolkiut said...

tinggalkan balada.. yg musik nya sayu..
mungkin dangdut lebih buat kita bstamina hidup..
hehe..

oh..
jngn ketawakn TK..
masih pening dan mabuk dngn entry ni..

dina darwina said...

yg pergi biarlah berlalu

S..U..D..@..I..S said...

Ghost
pimai pi mai tang jugak rasanya.....

NAJ HEBAT said...

melutut penuh keinsafan.
sedar salah silap diri,
mahu kembali pada yang Esa.
berharap segala yang berakhir.
Moga masalah berakhir, dengan satu kematian.

kematian yg diredhai.

Kepala Manchiss said...

bala...bala der..keh kehmusik juga perlu nyawa.

Faezah Hannah Al Baj said...

biarkan sedih berlalu..

jiwa mati kerna sengaja diceracakkan nafsu dan noda. plus syaiton laknatullah ketawa riang xsusah2 mengembeleng usaha.

dh besar kn, fikirlah sendiri

aleen aiden said...

ye,kadang2 aku alpa.menyalahkan Ilahi bila diduga.aku lupa,kesusahan itu yg mengajar kita jadi manusia.

lavender harum wangi said...

Aku percaya pada irama, cinta pada balada. Jadi musik aku takkan pernah sunyi. Biar aku terkadang sendiri. Tapi mungkin lain persepsinya pada Ratna~ :)

diana said...

selalunye perempuan kalau kecewa suka melayan balada..
Ratna mungkin perlu kan dangdut ..
hheehhe

i am S!L4H.. said...

emm. bisk bace bahan bacaan ape erh bole buat entry mcm nih?
=.=

juliam said...

aku baca
sampai habis

last. aku tengok komen. sudah 50.
aku kerut kening.
aku nak komen apa ni.

okay. i love you ghost.



HAHA

#yang penting kau lelaki kan. haha

Benjy said...

Ghost engkau buat N3 ni untuk bacaan A. Samad Said ke ? sukar b3njy fahami mungkin A. Samad said je paham mahkudnya .... hahahaha

Benjy said...

Ghost manusia kekadang memang begitu merintih je setiap hari ... ada je yang tak puas setiap hari ... merintih macam budak kecil yg kehilangan botol susunya .... aduh ! ... sampai bila mahu merintih begitu ... alangkah baiknya berusaha daripada merintih seperti si anjing kurap di tepi jalanan ... emmm tetapi manusia tak sama dengan anjing kurap tu .. So janganlah merintih selalu ..

Benjy said...

Biasalah kalau kemaruk cinta ... kalau suda putus mahu rasa nya nak bunuh diri .... betapa kuatnya POWER cinta itu ... namun b3njy tidak begitu ... relex ja kalau putus cinta ... sebab pengantinya adalah sebuah PC yang mampu mengembirakan b3njy ... kalau benci ... biasalah b3njy pun pernah benci Guru disiplin sekolah b3njy ....

Benjy said...

Biarlah mereka membenci balada kerana rock masih ada ... jika mereka membenci juga rock ? ... R & B tetap menunggu 28 Mei 2011 ini di stadium wemblee untuk menanti tiupan wisel yang pertama ... kerana pada masa itu semua orang bersorak pabila mendengar lagu balada itu...

cik ciput said...

kecewa..memang menyakitkan..

tapi, berupaya untuk bangkit dari kekecewaan itu sugguh manis..

*kembali dari bercuti, ahh sungguh segar rasanya! =)

Rusa said...

jiwa gak suka sama sengketa ya???

nurHeart said...

bak kata scorpions - what u give u get back, sekian~

Republic Aku said...

aku selalu bertanya-tanya...begitu kompleksnya kamu ini...

intan.maisarah said...

menyanyi irama lagu pop yeh yeh

Pijahh' de-Arr said...

najasah = permainan apa??

hehhehe=D

PG said...

Hidup akan jadi mudah, kalau kite mudahkannya. Yang silam tu ambil sebagai satu ilmu =)

Ratna, kuatkan diri, perjalanan masih panjang, hari esok pastinya ada sesuatu yang baru....

betty said...

harus ade kekuatan diri.dan aku harap aku punye kekuatan itu ghost.

Seroja Jingga said...

terima kasih ghost
kerana "menampar" muka aku

Mutiara Bernilai said...

ghost,
dunia yg melayan kita begini,
atau
kita yang salah dlm melayan kerenah dunia ?

ghost writer said...

1 s.u.h.a |jangan menangis nanti Suha..hihi

2 toyolkiut |apa kata layan dance,hip hop kalich..he3

3 dina darwina |kata gayah.let bygone be bygone..

4 S..U..D..@..I..S |haha..kut mana pun tak leh nak blah..

5 NAJ HEBAT |harap naj memperolehinya...naj hebat.

6 Kepala Manchiss |dan kita yang menjiwainya...

7 Faezah Hannah Al Baj |lets think together...hurmm.

8 aleen aiden |jangan risau,selepas ini kita akan terus belajar dan diuji.

9 lavender harum wangi |hati dalam amarah..maka musik tidak mampu mengubatnya.

10 diana |mungkin dia perlu layan goyang inul...haha

ghost writer said...

1 i am S!L4H.. |bahan bacaan yang wataknya lelaki..hihi

2 juliam |ah..masa kau tidak tau kalau aku lelaki..lurve be ur prenz my juliet..

3 Benjy |sekarang benjy sudah punya isteri..cinta adalah pada anak-anak.kehilangan mereka suatu yang tidak mungkin benjy mampu bayangkan melebihi dari soal kecewa sama cinta dahulu...

4 cik ciput |selamat pulang dari libur...cik put.

5 Rusa |iya...bagi mereka yang memanjakan hati mereka..

6 nurHeart |lama tak dengar scorpion...

7 Republic Aku |kalau kau kenal aku,aku punya kehidupan paling simple..hihi

8 intan.maisarah |sila menyanyi sekarang ok...

9 Pijahh' de-Arr |permainan itu melambangkan keseronokan,najasah itu adalah najis.

10 PG |tidak ada yang tidak boleh dipermudahkan..gunakan akal.

ghost writer said...

1 betty |aku percaya kau ada itu.

2 Seroja Jingga |maaf..ia masih terlalu lembut..

3 Mutiara Bernilai |KITA...kita melayan diri kita.

Mutiara Bernilai said...

*senyum*

Bella Bell said...

kenapa...saya....ni...tak..paham...apa..yang..ditulis...??

huwaaa...tengok sis bidadari komen panjang berjela..saya kena baca 10 kali pon xpaham..sobsobsob...teruknya saya ni..

tp nak gak komen! hehehe!!~

tak pe la..saya akan cuba belajar memahami penulisan awak yang puitis ni..^__^v

Far8 budak baik said...

jadi jgn sengketa..
kalau tak mati kita..
wehh..ak bace dua kali..
paham sekali je..hahahaha =p
sastera sungguh

Nveil said...

najasah?

fre da said...

ghost..

cekiklah saya....

Mehmed - said...

wahhh !! jiwa punya pilihan untuk cinta,masih banyak ruang didalam..tapi kenapa seninya mula mati? ah pedulikan, ini zaman tsunami ahakss..

broken_nigina said...

keh keh.
Bunuh muzik,bunuh irama,macamlah boleh bisukan lagu dari dunia.
sepak je ratna tu.

r-5 said...

hidup ini penuh dengn pancaroba, saat kita mengenangkan kekalahan lampau patutnya ia membina etika, bukan untuk dipendam rasa kecewa, bukan juga untuk hanyut dimamah sengsara, sebaliknya belajarlah, dunia hanya tempat bersinggah, ibarat tangga yang perlu didaki, setiap langkah hampir kepada mati, membina armada menempuh ukhrawi,

deAnza-wAnda said...

hurm... saaat musik kematian irama saat itu juga irama mati dengan sendirinya... hihi... baru makan sup cndawan tadi bisk....

Titisan Hujan said...

wanginya bau angin malam

Sasa Al-Sharif said...

sukar utk aku fahami entri ni. adakah kisah cinta yg kecewa?

Fyqa said...

kenapa aku susah nk fham. argghhh

StellaClaire-Richard said...

siapa si ratna?..hehe

Amoi said...

rilek benci balada tak apa.

masih ada genre lain.

ngahahahaha

Berto said...

Balada Pemuzik Jalanan.

Ni Wings ke Search yg nyanyi?

Berto said...
This comment has been removed by the author.
~Nabilah~ said...

alamak!!!npe mcm blur nie...hehehe

pemuzik jalanan said...

Ini entry yang terpaling amat terlalu suka.

Tapi aku tak tau nak kata apa.
Cuma boleh cakap dalam hati.
Jari aku tak boleh nak interpret bahasa hati.

Siti Nurhayati Dollah said...

Aku pernah benci balada. Dan aku harap aku tak lagi perlu benci pada balada

Ayie said...

tiada pisau setajam bahasa
tiada pedang setajam pena

Jumir said...

Hmmm...macam mane la awak dapat idea tulis sesuatu yg puitis camni?

Sca Ndx said...

baca komen. baca entry. baca balik2.

faham sikit.
(betul tak pemahaman aku)

mengeluh2. hidup gak.
nak buat macam mana.
taknak hidup mati

kecewa bila dengar balada.
bertambah sedih,
orang putus cinta dengar lagu cinta.
memang bertambah kecewa

Arm_mj said...

hidupkan kembali jiwa yg mati..ajarkn erti syukur, ajrkan erti redha =)

dill said...

jodoh pertemuan di tangan Tuhan.

dugaan kehidupan.

dill.

e. indah said...

jiwa si ratna yang di kongsi rasa yang sama ....


pembohongan, yang hari ini di cari nikmat, esok dibuang hina, lusa kecarian ...tulat merintih lagi ...

cerita makin tebal , makin sarat, makin berat ...

semakin malas

...

choirunnangim said...

assalamu'alaikum mas Ghosst..?
wah rasanya lemah, sedih, mungkin mendamba cinta...
saya tak paham..

choirunnangim said...

assalamu'alaikum mas Ghosst..?
wah rasanya lemah, sedih, mungkin mendamba cinta...
saya tak paham..

tehr said...

kitaberhak memilih kegemaran kita
tapi akhirnya takdir juga menentukan segalanya

ghost writer said...

1 Mutiara Bernilai |aku fikir itu sudah cukup menunjukkan kamu faham..

2 Bella Bell |mekasih kalau mau berusaha..hihi

3 Far8 budak baik |jiwa kita yg mati...hihi

4 Nveil |itu najis.

5 fre da |lorr..kenapa harus dicekik?

6 Mehmed - |yang menghidupkan seni itu jiwa...

7 broken_nigina |haha..sian sama dia lorr..

8 r-5 |hebat kata-kata tuh..juga boleh dijadikan pemangkin ide.

9 deAnza-wAnda |bukan jiwa yang mati ker..?hihi

10 Titisan Hujan |aku mau menciumnya malam ini..haha

ghost writer said...

1 Sasa Al-Sharif |bukan sasa..bukan.hihi

2 Fyqa |its ok Fyqa

3 StellaClaire-Richard |si ratna cuma watak...

4 Amoi |pilih saja kan....haha

5 Berto |kalau search dgn wings yg nyanyi,dowang tidak perlu pilih pentas...pilih saja jalan mana.

6 ~Nabilah~ |tgh blur gak..haha

7 pemuzik jalanan |kalau gitu baca biasa2 saja sudah amira...hi3

8 Siti Nurhayati Dollah |sebab hidupmu sudah diliputi balada...he3

9 Ayie |kalau pena setajam pedang itu bukan pena,tapi pedang..

10 Jumir |mungkin aku perlu bertanya pada bapaku..haha

ghost writer said...

1 Sca Ndx |haha..ya betul..kalau tidak mau bertambah sedih harus dengar lagu yang ceria...

2 Arm_mj |itu selayaknya kita lakukan..

3 dill |yup,semua dugaan..

4 e. indah |haha...hidup meletihkan dengan pengulangan perkara yg sama.

5 choirunnangim |soal mendamba cinta itu tidak ada,tapi ya kalau harus bangkit dari kegagalan cinta itu pasti..

6 tehr |serahkan pada takdir...

i am S!L4H.. said...

yg watak nye lelaki? hohhh???
o_O

Raihana Izzati said...

>________________________<

sila senyum macam ni.

Nak bagi tips pun xde.sebab diri sendiri jenis yang suka mengeluh *sigh

Its about love isnt it? :)

Just yakin pada konsep jodoh.Ada,ada. Xde kita move on. Terpulanglah nak dengar atau tak nasihat budak2 hingusan :)

Hansyirah Takezur said...

manusia mmg begitu..
di kala kesusahan, salahkan takdir..

di kala kegembiraan, memang dunia "aku yang punya"

cubalah bersyukur dengan nikmat dunia kerana semua itu hnya ujian belaka. dugaan menguji tahap keimanan..

Liyana Zahim said...

Antu, jumler wat bku..

nunui Joe said...

gaya bahasaa tinggi,,
susah mau faham kadang2 :D