warita I



Nama sebenar aku Joshua Adonin.Terus terang aku mengatakan aku tidak betah sebagai pemukim yang mengambil tempoh masa yang agak lama berada dalam satu-satu daerah..Maka aku hidup bergelandangan dan menjadi pengembara yang membawa warita untuk mereka-mereka yang merindui dunia luar.Bagi mereka,dunia luar adalah rimba,tempat paling selamat untuk manusia menghela nafasnya dengan tenang.


Suatu masa aku bangun pada paginya aku mendapati ada sepucuk warkah yang ditulis dengan sebatang kayu keras berukuran 2' panjang berdiameter 1 1/2 bersawardi.Aneh,sebelum ini aku tidak menyadarinya,barangkali warkah ini dikirim dari daerah yang anginnya bisa memjadikan manusia terlena.Aku tidak membacanya dan langsung menyimpan dalam satu ruang beg galasku kerna aku mau pergi ke dunia luar lagi untuk 'mencuri' warita dari penghuni di sana.


****


Sekembalinya aku dari dunia luar,daerah ini telah pun berubah dan membunuh sebahagian manusia di dalamnya.Aku teringat akan warkah dalam simpanan aku.Kubuka perlahan dan membacanya...


"Jangan pergi.Kerna aku akan 'mati' saat tanganku dipimpin oleh pengembara lain..".


Aku menutup mata dan memandang langit.Kini aku sadar kalau aku sudah terlewat pertahankannya.Namun kembaraku tidak akan berhenti.



76 comments:

Insan Marhaen said...

Nama mak aku cik embun. Nama atuk aku...james bond! hik!hik!...

Hafriz Mohamad said...

Perjuangan tak harus dihentikan.. chaiyok!!! ^_^

"Tutup mata dan memandang langit.." agak janggal, tp mungkin ada makna trsirat. wallahua'lam..

KHRLHSYM said...

benda yang lepas tidak dapat dikembalikan. mungkin juga kerana kelalaiannya tidak membaca dahulu sebelum pergi.

april said...

ahh sayang sekali joshua adonin terlalu menginginkan wanita itu sehingga dia terlupa untuk mengambil tahu apa yang benar-benar wanita itu perlukan..

Encik Psychopath said...

past is past.


*ade kaitan tak ?

intan.maisarah said...

mungkin kita tidak dapat mengembalikan apa yang telah terjadi, dan menyesal.
namun.
kita boleh memperbaiki, memperjuang apa yang berada dihdapan

:)

AkuMuzikFilem said...

dulu-dulu sudah habis..

salah penulis surat itu juga kerana tidak terus menyatakan..

dayya dayyanna said...

manusia sering sahaja sedar bila mana yang digendong berciciran.

ghost writer said...

Insan Marhaen | pengaruh teater lagenda tuh boleh ubati keresahan abg IM... :)

Hafriz Mohamad | kerna tanpa membuka mata kita masih boleh bayangkan langit itu bagaimana...:)

KHRLHSYM | salah satu intinya..kelalaian dan penangguhan.

april | mementingkan kehendak hati dan tidak menghiraukan keinginan hati yang lain..sayangnya.

Encik Psychopath | yes..tetap ada kaitan.biarkan ia berlalu...

ghost writer said...

intan.maisarah | penyesalan cuma berlaku bila kita sedar akan kesilapan.mengubah penyesalan kepada satu pengorbanan yang bukan sia-sia..tetapkan langkah.

AkuMuzikFilem | dia sudah menyatakan,cuma si pembaca yang tidak dahulukan pembacaan.. :)

dayya dayyanna | itu pun selepas mula memikirkannya...ada yang langsung tidak sedar.hihi

ctpayong said...

setiap orang melakukan kesilapan. asal ia dijadikan pengajaran maka 'kesilapan' itu menjadikan satu titik permulaan yang naik.

keep moving dan bertawakkal pada Tuhan.

Faezah Hannah Al Baj said...

mmg dasar seOrang 'warrior' takkan pernah kesal.. berjuang tetap berjuang

Dark Half said...

suatu pengajaran buat Joshua Adonin dan peringatan bagi yang membaca

aku sering menangguh. ah,kenapa susah mau kikis?

.:padie_eyla:. said...

pengajaran nya, jangan tangguhkan apa yang ada di depan mata, kelak menyesal, siapa nak tanggung.? ;)

ghost writer said...

ctpayong | dan permulaan yang baik itu tidak diulangi kesilapan yang sama.bukan apa risau akan lalai lagi.

Faezah Hannah Al Baj | seorang warrior yang terus mengembara mencari pengalaman..cewah!hihi

Dark Half | sebab kita rasa kita mampu membereskannya serentak dengan kerja yang baru..sedang kita tidak sedar ia akan menambah tangguhan...

ghost writer said...

.:padie_eyla:. | kita lar yang tanggung nyer cik Eyla...berani tangguh berani lar hadapinya.. :)

EL MARIACHI said...

ghost

macam berat sangat penanggungannya....atau aku je nampak terlalu berat..hehehe...

blog-tips-kurus said...

ini cerpen ke? hehe..
en ghost,
'mereka' tau, bukan mereka-mereka.. sori :-)

Al said...

ak msh lg terlena, entah bl br ku akn sadar..:(

wlau ak mgkn akn sadar, blom psti ak akn ubah tabiat penangguhan ak ni..huhu

Cik Bidadari said...

warita ni apa?

Mutiara Bernilai said...

^__^

0h, kali ni perihal wanita pula.

hu,dlm kesibukan mengutip kaca, kita terlupa pd sang permata..permata yg sangat dekat dgn hati kita..

nway, bak kate org2 tua. Jgn penin2, xde jodoh la tu.. :P

Cik Bidadari said...

org yg menyebarkn agama?

MATAHARI said...

moga yang lebih baik menunggu dalam pengembaraaan.

Gimi said...

jangan pandang belakang...jgn disesali apa yg sudah terjadi..

Fiqas said...

kita memang selalu tersedar bila sudah terlewat.. tapi perjuangan tetap harus diteruskan..

i am S!L4H.. said...

nk komen kt sini jgk. x kire. rinduu
T___T

faiz said...

penyesalan patut digantikan dgn memperbaiki hidup kite...

noraliza said...

cuba memperbaiki diri dgn apa yg dah pernah berlaku..jgn jadikan penyesalan itu sbgai penamat hidup kita..

AkuMuzikFilem said...

aku juga mempunyai kecenderungan tamak nak buat pelbagai perkara serentak, tapi aku tak mampu sebenarnya..

Cik Anita said...

pabila sudah kau memilih jalan itu dan tetap dengan pendirian kau. Apa pun yang terjadi di belakang kau, tak usah kau kesali apa yang terjad...

Panah Beracun said...

lewat itu dalam maksud melengahkan dan mengabaikan sesuatu.kerana menganggap ia perkara mudah.tapi dalam tidak sedar,adakalanya perkara yang dianggap mudah itu sebenarnya penting buat kita.












tidak dipeduli dan bila masanya ia hilang baru mahu kau mencari.tapi dalam masa kau mencari,ia sudah tidak ada lagi...

FaizalSulaiman said...

dalam usaha merebut hati wanita, ia perlu berhati-hati:)

| Larasephia | said...

ya, betul. ini harusnya menjadi tauladan dan peringatan buat manusia2 yang sering bertangguh, juga untuk manusia yang selalu gopoh.

macam aku.

but at least pengembara itu tidak menoktahkan kembaranya saat yang dikejar sudah tidak ada.

Itu paling indah.

lavender harum wangi said...

kalau letak nama watak dia, ophan bunjos lagi style~ :">

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

perjuangan yg hebat..sehingga nyawa terakhir perjuangan masih diteruskan!

Sca Ndx said...

"mati" itu berubah hati kan?

Wuucin Kimora said...

Owh..........

Gaphe said...

serius nama kamu Joshua Bisk?.. atau hanya cerpen kah ini?. heheh.. soalnya saya nggak bisa bedain disini mana yang fiksi mana yang nyata :P

Qaseh dalia adelia said...

yang pasti jangan terlalu asek dengan apa yang ingin di tuju sedangkan lalai terhadap benda yg ada di depan mata .. ~

Gaphe said...

ini komen ketiga yang saya tulis.. selalu hilang pas disubmit.

serius itu nama asli kamu bis?. saya kalo mampir sini suka nggak bisa bedakan mana nyata mana fiksi :P

nurHeart said...

u r a gud writer & i love to read ur writings :)

*i wish i can write like u, but in my own way of coz, where every words which appear as the mind speaks are printed easily on screen.. i wish..*

selamat ptg (^^,)v

frwls said...

teruskan kembara

Sasa Al-Sharif said...

joshua nama yg jarang ditemui. nama ko ka bro?

Rain said...

bila kita berpaling melihat masa lalu dan berkata : andai aku membaca watikah itu..

adakah sume nya akan seperti waktu skrg..?

apa yg aku tahu, ia nya 1 pembelajaran, 1 pengajaran dan 1 proses dlm kehidupan skrg utk masa akan dtg, agar tidak mengulang lagi kesilapan lalu...

:) :)

NAJ HEBAT said...

*genggam tangan*

biarpun kau pergi.

Aku tetap ada disini.

Menanti.

eceh~

cik ciput said...

tu lah..lain kali dapat surat, terus baca..jangan simpan2..<--komen direct sebab tak berapa faham entri ni..hehe..ampunkan aku, ghost =)

Catherine- said...

Joshua Adonin tu bukan kamu kan bisk?`

x mahu bisk jadi mcm Joshua Adonin.
:(

Republic Aku said...

masih teringatkan hari-hari yang lepas...

Noeel-Loebis said...

warita itu apa?

S..U..D..@..I..S said...

hey2 payah ku mengerti bisk..
teruskan pengembaraan sehingga ko jumpa satu daerah pelabuhan yg indah dan damai....
kesedaran akan datang bila saja kita terlepas satu peluang

e. indah said...

namun boleh melihat sesuatu di sebalik kekesalan itu, jika waktu itu warkah itu dibaca, maka kamu tidak akan mengerti erti sebuah perjalanan dari sebuah kegagalan ...setidak tidaknya membuat langkah masih tidak berhenti ...
akan kamu temui daerah yang bawa kamu lebih dewasa lagi ...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
gua ingat certa raja azmi anu dalam botol rupa rupanya warkah dalam botol..teruskan kembara banyak lagi yg maih buleh di lipat dan di baham

Catherine- said...

kalau mengembara itu bisa membuka jiwa2 yang sudah hampir mati,...

mengembara dalam mimpi pun, indah juga :)

Nveil said...

sekurangnya ada 'warita' baru yang bakal kau khabarkan untuk pihak sana.

kay_are said...

em.. kalau maca tu len kali sebelum at keputusan kne pikir betul2 dulu r kan..

Cay's said...

waw nice.... lanjutkan sob menarik

ghost writer said...

1 EL MARIACHI |memang berat penanggugannya...klu ko yg melihat berat apalagi aku...

2 blog-tips-kurus |haha..kamu tau kalau itu penggunaan kata yang disengajakan...seperti 'kita-kita.'its ok.

3 Al |kalau dah dibiasakan akan terus begitu AL.

4 Cik Bidadari |warita itu adalah berita,cerita.

5 MATAHARI aku harap begitu...:)

6 Gimi |kesal itu takkan dapat dielakkan...cuma perlu difikirkan selepas itu..

7 Fiqas |bukan namanya perjuangan kalau tidak diteruskan..

8 i am S!L4H.. |hye Silah.... :)

9 faiz |itu yang selayaknya Faiz..

10 noraliza |never..dan tidak akan begitu..tidak akan berhenti sia-sia.

ghost writer said...

1 Mutiara Bernilai |ianya memang ada sedikit tentang wanita tapi ianya taklah digambarkan begitu..

2 AkuMuzikFilem |buatlah berpada-pada jangan cross the line..

3 Cik Anita |kekesalan itu adalah pengajaran untuk tidak melakuakn hal yang sama.

4 Panah Beracun |sangat tepat!namun walaupun ianya sudah sia-sia tidak bermakna kita hilang akal untuk melakukan hal seterusnya..

5 FaizalSulaiman |hati wanita kan macam fragile...hihi

6 | Larasephia | betul Qiez..jangan pernah dihentikan sekalipun kita gagal untuk menemui apa yg kita cari..

7 lavender harum wangi |tuh macam nak promote nama sendiri jer haha.

8 Lydia Miza(Aidyl Azim)|itulah penamatnya Lyida.

9 Sca Ndx |you get it...hihi

10 Wuucin Kimora | :))

ghost writer said...

1 Qaseh dalia adelia |mau buat macammana kalu life dah memang macam tuh..yang ditingglkan perlu rasa sabar/setia.

2 Gaphe |haha..karangannya bagai fiksi namun maksudnya nyata Phe..

ya mungkin juga itu nama sebenar aku phe..hihi

3 nurHeart |tetap saja bisa nurheart..dulu juga aku tidak menulis begini.pembacaan itukan penting untuk mengasah penulisan kita.tapi benar,kamu punya cara sendiri.

4 frwls |bereh deh... :)

5 Rain |barangkali tidak sama tapi pengembaraan tetap saja diteruskan dengan meninggalkan sedkit kata pesan untuk yang ditinggalkan..

6 NAJ HEBAT |mekasih atas penantian itu Naj...cewah!hihi

7 cik ciput |ada sesuatu yang dilupakan pada kita untuk mengingatkan kita pada kemudian hari...

8 Catherine- |jangan risau Ryna...hihi,sekalipun Joshua Adonin itu adalah aku.. :)

9 Nveil |dan yang mendengar pun bukan semua seperti sebelumnya...hihi

10 kay_are |yes!begitulah kalau difahami dengan cara begitu..

ghost writer said...

1 Republic Aku |senantiasa teringat bro...

2 Noeel-Loebis |untuk ke sekian kalinya warita itu adalah berita atau cerita...

3 S..U..D..@..I..S |makanya penyesalan itu bukan sia-sia kerna ia masih jua menyadarkan kita.

4 e. indah | E'..aku mau melihatnya sebagai tanda kegagalan aku yang sentiasa aku ingati tapi bukan yang mematikan langkah aku..

5 b.r.u.t.a.l.s.o.l.o |kita semua pengembara bro...

6 Catherine- |kamu tahu tentang itu Ryna...hihi :)

7 Cay's |nanti dilanjutkan sob..mekasih.

8 Cik Bidadari |kau fikir aku tabligh?he3 no lar...

Seroja Jingga said...

jangan kesal kerna kamu tidak membaca warkah itu..everything happen for areason ghost..itu bahagian kamu.takdir untuk kamu. dan selagi ada nafas..berjalanlah dan terus ,mengembara.

hanaahmad said...

kelewatan itu belum tentu membunuh segala impianmu. masih belum terlambat segala masih punya peluang dan ruang, teruskan mengembara dan cari apa yang harus kamu cari.

Rina Rossoneri said...

dah terlambat xguna menyesal...
walaupun dah terlambat, xguna berhenti...apa-apa pun kena teruskan..
tapi....macam mana nak teruskan kalau semuanya dah terhenti..
macam mana nak dapatkan kekuatan untuk biar jarum jam bergerak..

hohohohoho kepala berserabut..

ghost writer said...

Seroja Jingga |everything happen for areason(ini membuatkan aku teringat akan kata-kata Roy MIller dalam Knight & Day..) mekasih Lini.

hanaahmad |ya...aku tidak menoktahkan kembaraku..kerna kalau aku hentikan aku lebih hilang akal.

Rina Rossoneri |kenapa ko mesti serabutkan kepala ko Rina..hihi

tehr said...

perjuangan mmerlukan pengorbanan
kekadang sukar menerimanya

broken_nigina said...

memaafkan kesal..
hmm..
kadang-kadang gua rasa,kesal itu hanya akan 'indah' kalau ia kekal menjadi kesal.
tapi,hidup.sooner or later,kesal akan pudar,dan segalanya akan berganti.

Benjy said...

Ghost, bestlah intro cerita engkau ni,... jom kita bergabung buat satu cerita nak tak ? kita just sambung je pengembaraan Joshua Adonin ni, amacam ? ... sebab aku baca je dekat2 nak habis macam ada je idea yang nak muncul .... hehehehe ... tak pelah lupakanlah idea mengarut aku tu ... saya rasa ada betulnya juga pemimpin penting dalam satu kumpulan masyarakat ... pemimpin adalah bakat ... dan tak semua orang boleh menjadi pemimpin yang baik... kadang2 aku bertanya dalam diri sendiri ..."...kalau pemimpin malaysia bertukar tangan adakah sama macam sekarang , lebih baik ke atau menjadi '0' ? ..."

Siti Nurhayati Dollah said...

Biar sedikit terlambat daripada langsung tidak.

ghost writer said...

tehr |pasti akan ada yang dikorbankan atau menjadi korban keadaan.

broken_nigina |boleh saja kalau mau kekalkannya tapi biar saja kesal itu menjadi pemangkin kepada kelangsungan hidup yang akan datang.

Benjy |bagus idea ko tuh Ben...kepimpinan melalui teladan.

Siti Nurhayati Dollah |kelewatan sedikit merubah yang lain...

eh,komen Yat untuk entry atau kedatangan yat...hihi

Benjy said...

Ghost aku rasa nak bagi Joshua Adonin tu pedang hitam bersalut emas akulah untuk dia teruskan perjalannya ... tapi kau pesan kat dia guna pedang tu untuk defence bukan untuk kopak kulit bayang, potong halia dan sebagainya ... mungkin perjalanan Joshua Adonin tu lebih lancar dengan adanya pedang hitam bersalut emas tu ... hehehe

serene said...

kau sangat gagah. aku dah tak sanggup untuk teruskan pengembaraan. penat. aku biarkan air laut bawak aku kemana saja.

ghost writer said...

Benjy | kalau sudah pedang tuh bersalut emas ia bukan lagi hitam warnanya...jadi berikan saja emas untuk dia mendapatkan pedang hitam yang lebih tajam.

serene | tentu akan semakin melemaskan bukan...pengembaraan juga perlu bijak mengatur langkah dan bukan bergantung pada ketahanan semata-mata Aan.

betty said...

cerita cerita kau hebat2..dan pertama kali aku tinggal jejak.jgn dtng ke blog aku.ah! baru cuba2 nak menulis.

ghost writer said...

betty | cuma hantu yang bercerita tentang dunia khayalan tingkat tingginya.

aku tetap datang.

toyolkiut said...

aduh!
kenapa telat sebegitu??
kenapa sedari awal tiada ambil pusing akan warkah itu?
sjauh mana pjalann akn thenti jg bila tiba masanya..

Maksue said...

Nice entry... jadi panduan untuk maksue jugak yang sering tersesat dijalan yang lurus... hihihi