warriors of the rainbow.



Tengahari tadi aku melihat ke luar kabin saat mentari mulai bersinar selepas saja langit berhenti tangisnya.Tapi masih ada esak-esak yang meredupkan hati,tenang.Cukup tenang..Wah,kelihatan ada sang pelangi merentangi lautan.Persis ada perwira-perwira bertujuh penuh gah menuruni bumi dan tersenyum...ah,khayalan tingkat tinggi ku kembali lagi.Gila....?

Saat bumi semakin menuju kehancuran dan saking gering akibat keserakahan manusia telah datang satu pasukan yang berusaha sedaya mampu menyembuhkan sang bumi..Mereka ini dipanggil kesatria pelangi(rainbow warriors)yang menurut ramalan indian cree,satu suku di amerika utara.Ini sebenarnya kisah yang diambil daripada buku karangan william wiloya dan vinson brown bertajuk 'warriors of the rainbow' dan diterbitkan pada 1962.Setelah itu bob hunter telah menjadikan ia sebagai satu inspirasi untuk nama salah satu kapal layar greenpeace...Sudah pasti kamu tahu apa peran greenpeace bukan...?

Kerna pembelaan yang dilakukan oleh greenpeace demi menentang percubaan nuklear perancis yang dilakukan di pulau muroroa sekitar lingkungan polynesia,pada 10 juli 1985 dinas rahsia perancis(DGSE)dengan pakatan sulit menenggelamkan rainbow warriors di pelabuhan auckland,selandia baru.Kasihan mereka toh,demi membela bumi saja harus bergadai nyawa..namun perjuangan mereka tidak pernah kenal takut,mereka bangkit semula membina rainbow warriors yang baru dengan memodifikasikan sebuah kapal pukat dan lebih moden.Ia dilengkapi peralatan navigasi serta komunikasi elektronik terkini.

Rainbow warrior yang baru kembali meluncur laju di dada lautan,membelah gelora dengan lebih gagah,layarnya 55,2 meter dan punya 3 tiang layar.Terdapat patung kayu bentuk lumba-lumba di anjungan kapal yang diperbuat dari oak dan disumbangkan oleh pendukung jerman.Malah konon mereka selipkan botol berisi pesan masa dunia(time capsule)yang disimpan dalam rongganya.Tanpa serik rainbow warriors bergabung dengan journalis kembali melawan percobaan nuklear amerika syarikat di pulau amchitka,kepulauan aleutia.RW pernah juga berlayar di perairan indo,papua,bali,dumai riau dan berlabuh di port tanjung priuk,jakarta.

Kagum dengan semangat rainbow warriors yang didukung oleh para pejuang greenpeace...Kehancuran dan kemusnahan tidak pernah mengetarkan mereka malah masih sanggup mengorbankan jiwa mereka sendiri demi terus menjaga sang bumi...Salute!untuk sang kesatria pelangi.Nah,bagaimana cara kita menjaga sang bumi ini untuk terus 'hidup'...?Bagaimana kita mahu terus menikmati keindahan sang bumi ini?Bagaimana kita mahu kekalkan kehijauan sang bumi kita...?kamu sendiri yang tentukannya.

23 comments:

white rose said...

banyak cerita yg terselit disini...
tapi tengahariku tidak diselitkan dgn biskut...

kerna pencernaanku semakin pulih...
alhamdulillah...

kita sebagai khalifah dibumi ni perlu memainkan peranan sayangi bumi kita...bukan sekadar mendudukinya, malah perlu pelihara dengan sebaiknya...

deAnza-wAnda said...

wahhh...kata2 yang sangat menyentuh bisk...hehhehe... belayar rupenye yea...

Lirik Video said...

Rainbow of warriors... hmmmmm

Cik Tom said...

biskut tue mmg siyes pndi berkata2..

rizwan's sweetheart said...

mungkin satu hari nanti fda akan baca buku2 yang ditulis oleh en bisk... ayat dia... fuhhh... hehehe..

maCy said...

biskut yg punya lidah manis berbicara ;D

grOundnUt said...

ayat biskut memang massyuukk...ni mesti banyak baca buku Usman Awang ni...^^'

Celotehan said...

Like this,
bwt nyelametin bumi penghijauan biar ngga banjir trus :),

syamsul rijal said...

makin mantap ajah ni blog

S..U..D..@..I..S said...

hebat bahasa sastera ,,hebat cerita

bumi malaysia
bagaimanakah hubungan antara manusia dengan alam sekitar....

biskut said...

#white rose : memang itu tujuannya.sama2 menjaga kepentingan alam.


#deAnza-wAnda : owh sweet..really wanda,tanx.im not sailorman,im traveller.


#Lirik Video : pernah dengar nga?

biskut said...

#Cik Tom : dipelajari nih cik tom.hihi


#rizwan's sweetheart : InsyaAllah Fda..satu hari nanti bila sudah punya keyakinan tinggi.


#maCy : no lha maCy...bicara biasa2 jer nih.sedikit payau.hihi

biskut said...

#grOundnUt : ya masa kecil saja GNut baca karya usman awang..dah besar kena cari karya yang lebih besar.


#Celotehan : ya trie,kerusakan muka bumi menjadikan bumi marah deh..


#syamsul rijal : nga semantap kamu sob..


#S..U..D..@..I..S : sastera itu kan indah.

terlalu rengang sudais..bermasam muka dan alam selalu murka.

mie said...

wah!!!
terkelu bila baca ayat2 ni...
heheee

~ PIJA ~ said...

en biskut..

selamat pagi ahad...aku suke lagu 'pelangi petang' by sudirman..hehehheeh

Sasa Al-Sharif said...

bro, aku terbayang2 macam mana rupa kabinmu. boleh uplodkan pic kabin tu?

Sephi Sephia said...

Kamu tahu, satu tarikan catatan kamu adalah pelbagai rencah dan rasa di dalamnya. Bagaimana ya mahu dikata?

Aku suka dan aku akan ambil ingatan dari apa yang aku fahami melalui kata-katamu ini. Terima kasih mengingatkan aku yang adakalanya terlupa.

p/s : Selalu juga mahu melihat pelangi tetapi pelangi itu perlu diusahakan dalam hidup. Semoga kamu sejahtera sentiasa.
=)

biskut said...

#mie : aish..biasa je lah mie. :)


#~ PIJA ~ : biskut jer lha pija,jangan lah formal sgt.hihi.pernah dengar lagu tuh.


#Sasa Al-Sharif : rasanya aku pernah upload sekali kabin tempat aku berkurung tuh.cuma bayangkan kontena jer sasa.


#Sephi Sephia : setiap perkara ada suatu sebab dan akibat.ada pengajaran ada tindakan.sama2 kita mengingatinya sephi.moga sejahtera atas kamu jugak.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nice post..ada yang tersirat dan tersurat

biskut said...

#b.r.u.t.a.l.s.o.l.o : tanx brutalsolo.bukan saja-saja. :)

Mr.Ix said...

aku ada satu ntah sape punyer dog tagged ni....leh la ukir nama sendiri...hahaha

p/s: tengh makan biskit sambil singgah blog biskut...hehe

biskut said...

#Mr.Ix : kan betul biskut pilihan ramai ketika berblog..haha(bro silap kolum komen nih..hehe)tapi takper,its doesnt matter k

Dorothy Dow said...

wah!!! terkelu bila baca ayat2 ni... heheee