i-sabbah-the assassin grandmaster



Hebat bukan kalau melihat aksi-aksi dalam kisah pembunuh upahan seperti hitman lakonan timothy olyphant(nama dah hampir sama dengan aku),the bourne identity(matt damon)ato the assassins(antonio banderas ft sylvester stallone).Apalagi sekarang ini muncul permainan konsol yang hebat seperti the assassins creed.Bertindak sebagai assassins perlu kemahiran yang tinggi,cekap menggunakan sebarang senjata,punya skill pertahanan diri yang tinggi,bijak membaca lawan dan paling penting punya strategi dalam melaksanakan tugasan.Mereka yang menjalankan misi ini cukup terlatih dan amat profesional malah mempunyai hati yang kering dan sedikit emosi.

Hasan-i-sabbah adalah pelopor dan pengasas pada bidang ini berlanjutan dari pembunuhan terancang sekitar 1080 dengan mendirikan order of the assassins.Seorang mukmin yang disenangi di seluruh cairo dan sebilangan besar timur tengah oleh syiah imamiyah ismailiyah yang jugak dikenali sebagai ajaran nazari.Sudah pasti kamu tahu apa itu syiah..satu mazhab yang dikatakan mempercayai kalau saiyidina ali itu orang yang pantas sebagai penganti kepada nabi sebagai imam.Apapun mereka masih menekankan soal prinsip dua kalimah syahadah...Apa yang memilukan apabila mereka mengeluarkan fatwa bahwa membunuh ahli sunnah wal jamaah adalah dihalalkan dan jihad bagi mereka.Yang melaksanakan tugas ini dikenali sebagai 'fida-i'(agen pembunuh)dilatih dari kalangan pengikut(lasiq)dan paling ditakuti oleh golongan politik dan pemimpin agama.
Bayangkan sekiranya tiada sekatan di negara kita dengan kewujudan golongan syiah ini,ideologi mereka pasti tersebar dan menular dengan cepat hanya saja ramai di kalangan kita yang berfikiran liberal dan mudah dipengaruhi.Assassins bukan saja dikerahkan secara percuma tapi dibayar dengan harga yang tinggi sekiranya berhasil melaksanakan misi yang dibagi.Sudah tentu ia menjadi satu tarikan yang lumayan untuk ramai tampil menawarkan diri menjadi para fida'i ini kerna saja orang2 yang harus dibunuh itu mempunyai kedudukan politik yang tinggi dan pemilik perusahaan yang besar.


Tetapi bukan mudah untuk menjadi seorang fida'i sekalipun tarafnya yang terbawah sebagai pion yang dikorbankan kerna saja pemilihan itu bukan berdasarkan fizikal dan stamina tapi perlu punya kesabaran yang tinggi,punya perhitungan,punya pengetahuan yang luas,punya sifat yang dingin,cerdas dan rajin membaca.Segala apa yang berkaitan dengan musuh harus dipelajari dari soal budaya,bahasa,posisi dan kemahiran menyamar kerna untuk meyelinap masuk bukan sekadar untuk menyerang tapi membunuh secara rahsia dan senyap.


Apapun di kalangan kamu tidak perlu risau kerna mereka tidak membunuh warga biasa.Mereka cuma melaksanakan pada mereka yang berprofil tinggi.Cuma apa yang perlu kamu risaukan ialah fahaman syiah yang patut kamu sekat dari menular di kalangan kamu.Semoga kamu terlindung dari kebejatannya...

 

24 comments:

cimOt said...

hati2 dengan setiap perkara..kadang-kadang tanpa sedar sesuatu itu adalh syiah..

Insan Marhaen said...

kekadang tak perlu jadi syiah. ada antara ahli sunnah waljamaah yang membunuh kerana harta dunia. itu lebih bahaya dari syiah..agaknya!

S..U..D..@..I..S said...

wau..anda suka heavy movie...byk hikmah pengjaran dan teladan teruskan perkongsian..tq

MATAHARI said...

peganganku, berpaksikan Dia, bernabikan Rasul, dan aku hormati fahaman mereka. selagi masih belum ada yang melampaui batas.


banyak cerita kau tgk ni.best btl. aku hanya layan csi n dr house je,

Fiq said...

syiah .. syiah! bidaah je semua tuh!

bak kata cob nobbler "kita ni beriman dengan Nabi ke beriman dengan imam?"

hakhak

cuma nak kata; assasin itu sexy pada ideanya, seksa pula natijahnya.

tengok Wanted lakonan anjelina julie tu? itu pon semat jugak.

yg nyata, assasin tu sexy macam ajen 47.

righteous kill can only done by righteous man.

Robot | Sakti said...

syiah itu syiah ini.
bidaah itu, bidaah ini.

aku kena baca balik buku-buku.
aku tak berapa faham sebenarnya.

T__T

Sumandak Kinabalu said...

Pembunuh Upahan??
Sanggup membunuh kerana menegakkan sesuatu atau membunuh untuk upah yang luarbiasa??

Kalau tengok dalam movie, pembunuh upahan mesti berhati batu dan tidak boleh banyak tanya apabila menerima tugasan...Kerana pangkat dan harta dunia, manusia saling mencantas antara satu sama lain. Selalu terlupa bahawa masih ada yang lebih berkuasa, yang lebih layak untuk menentukan hidup mati manusia...

wawank said...

Suka kisah pembunuhan ya..??

Sang Cerpenis bercerita said...

wow....scary!!

Gayahspears said...

pembunuhan beramai pernah dgr x??? dorang kumpul sume manusia dlm satu rumah, kemudian bakar..perghh.. seram bulu roma aku baca kisah tu...

diana said...

saya dulu tak berapa ambik tahu sangat pasal syiah ni..
tapi sekarang rasa risau jugak sebab
diam tak diam dah ada puak syiah di negara kita..
pada yang nak tau lebih lanjut pasal syiah
cuba cari di sini..

http://tenteradajjal.blogspot.com/

Sephi Sephia said...

Selain Syiah, orang di Malaysia sekarang pun sudah teror membunuh sini sana. Tapi bahaya tetap perlu diawasi siapa pun yang mengacam.

~ PIJA ~ said...

budak umur 16 tahun pun dah membunuh..tkot aku..

eh jap, macam tak kena je komen aku nih..biskut, ko tak marahkan..hihii

aku tak paham sebenarnyer..waaaaaaaaa

CIK TOM said...

xsgka negara kita ade puak syiah..ingt kt luar je..hurm tue semua bidaah..

Sasa Al-Sharif said...

ekceli asal ceritanya sebab nakkan kuasa jgk kan

biskut said...

@ cimOt : maka perhatikan ketika sedar.


@ Insan Marhaen : biasalah kalau harta yang menjadi tarikan.itu tamak namanya.


@ S..U..D..@..I..S : menjadi kebiasaan melihat filem harus mencari titik persoalan.


@ MATAHARI : mereka masih lagi berpaksikan dengan prinsip Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah,dan nabi Muhammad itu Pesuruh Allah..tapi kepercayaan berbeza.maksud aku ideologi yg mereka serapkan.

aku pon layan csi,csi las vegas paling aku suka dan penuh melankolik.


@ Fiq : ada amalan yg masyarakat kita amalkan bidaah.

angelina jolie tuh 'buah hati' aku..haha..


@ Robot | Sakti : dapatkan lebih info dari yang lebih pakar.itu lebih baik rob..


@ Sumandak Kinabalu : ya jane,pembunuh upahan dimodenkan sekarang ini demi kekuasaan politik dan bayaran upah yang tinggi.


@ wawank : suka..ia hebat.


@ Sang Cerpenis bercerita : ga apa-apa mba. :)


@ Gayahspears : kalau yang real belum pernah,tapi kalau saja baca dan tonton filem ya sudah banyak kali.


@ diana : yang penting tetapkan iman kak diana.


@ Sephi Sephia : soal membunuh itu berbeda dengan kesan pembunuhan secara rahsia.membunuh kerna mental rosak pon ada.


@ ~ PIJA ~ : ya tau ada umor lebih kecik dari itu pon sudah membunuh..tapi ini bukan soal bunuh membunuh..hihi.dun wori aku tak marah pon.


@ CIK TOM : ada yang berjaya diberkas tapi rasanya tak semua.


@ Sasa Al-Sharif : memang betul sasa,pengaruh kuasa mewujudkan sistem pembunuhan ini.

REPUBLIKN9 said...

Salam bro...

Okey, dalam syiah ade fahaman 'taqiah'... atau nama lain berpura2... tidak beriman seorang syiah jika tidak bertaqiah... mereka mengaku Ilsam, tetapi menafikan kenabian, membunuh ahli sunnah (diakui oleh best friend aku dari Iraq), saddam husein, sape yg atur hukuman die selain amerika? sudah tentu syiah... kenapa Zionis boleh tewas/tunduk/tak serang negara yg ade pengaruh Syiah? (hizbullah-lebanon, Iran) sebab nyer mereka ni satu geng, lagipon pengasas syiah adalah yahudi, Abdullah bin saba. Kalimah syahadah yg mereka perjuangkan adalah kepuraan semata2 dan itu bukti pegangan 'bertaqiah mereka'... nice entry bro... bleh rujuk blog guru gua, http://tenteradajjal.blogspot.com

Sang Cerpenis bercerita said...

oot : coba tanya ke bank kamu, bisa gak kirim uang ke Indonesia. mungkin dihitung uang malaysia juga bisa.

choirul said...

biskut, kalau saya dulu pernah maen game the assassins, tapi g tahu sejarahnya seperti apa....

ternyata seperti ini ya, semoga kita semua terlindungi dari golongan syiah

biskut said...

@ REPUBLIKN9 : ada kebenaran dengan kata2 ko bro..aku akan dapatkan lebih banyak info.blog itu sifu bro ya..ok.tanx bro.

biskut said...

@ Sang Cerpenis bercerita : makanya pembayaran itu juga melalui moneyorder ya..ok,udah balik dr perairan aku akan terus nanyain,mekasih mba.


@ choirul : ya nama assassin itu dikutip dari perkataan arab..hasshasiyyin..lebih kurang namanya gitu choi.

e. indah said...

tak berapa faham dgn mazhad syiah ne ...
tapi kalau cara tue dah lari dr Al-Quran kitab pegangan sampai nak cedera2kan diri dan halalkan pembunuhan nyawa lain ..i better not to understand that ...

anyway ..tertarik ngan info REPUBLIKN9 d atas ...is it true? pengasas Syiah ialah Yahudi???...

biskut said...

@ e. indah :

berkemungkinan besar macam tuh.rasanya republikan9 lebih tahu tentang tuh.rujuk pada link yg dia bagi..

deAnza-wAnda said...

a very gud info bisk!! i like... =)