Salam dan Trimas...


Salam ramadhan ke -12.
Bergembira lah bagi mereka yang berjaya mengekalkan rukun puasa mereka tanpa kantoi dengan alasan2 yang merosakan buah pinggang dan pankreas mereka.Merasa nikmatnya tegukan air yang pertama mengalir di kerongkong ketika waktu berbuka begitu sukar digambarkan...Mesin stomach kita kembali bekerja,menurut perintah yang empunya nafsu..Betapa terasanya ketika air yang menyejukan haba badan meneroka setiap liang roma kita...ada sedikit peluh yang mengalir..tersejat serta merta...

Sudah boleh kah aku bercakap soal kemampuan aku meneruskan ibadah puasa yang dituntut atas diri ku sebagai seorang muslim sebagaimana yang telah diwajibkan ke atas orang2 yang terdahulu dari ku...?

Belum bisa pak...?
Emangnya kondisi emosi ku belum stabil gitu...aha..Mungkin ya..Ini baru dikira sebagai melepasi tahap pertama..Harus ada cabaran2 yang lebih besar di depan hari yang semakin mencengkam..Jiwa ku harus aku tuntun ke arah yang lebih matang..Harus itu...


Di sebelah kanan ku seorang anak muda yang baru saja memasuki usia 20an..seorang ustaz dan juga Imam solat kami..Ust Naim,anak kelahiran Selangor..Jawa lagi(sama dengan aku..sealiran.)Tapi yang tidak sealiran moral dan hasil fikir kami.Aku sudah melewati usia2 remaja nya tapi dia sudah melewati usia2 belia ku..nampak kan perbedaan kalau dikupas secara detail..

Soalan yang sering diputarkanya ketika setiap kali berjumpa dengan ku...
"Kpl,sudah nikah..?"
Ah..seringkali ayat terkesima atau senyum2 siput yang menjawab soalan2 tue...Aku bukan tak boleh jawab,tapi hati ku mengatakan nanti dulu,jangan jawab dulu,biar masa yang tentukan..Ya,selalu saja masa yang diberikan beban oleh kita untuk melihat keberkesanan hidup kita...gampang!

Terima kasih pada Joe(RonaRealiti)yang banyak membantu dalam perubahan atas blog aku yang sedikit lemah ini..Terima kasih kerana temankan untuk berbuka puasa di bufet Gate cafe..termasuk seorang sahabat dari Perkeso.

Biasa lah budak baru belajar...bukan budak baru nak jadi artis...

8 comments:

beautiful_rose said...

wahh...blog ko dah nampak lebih kemas skang =)

okay happy blogging!

si biskut said...

ya..tima kasih.aku perlukan perubahan.:)

fanny said...

met sore

si biskut said...

met sore fan

Rona Realiti said...

isshh.. apa la sangat bro... biasa je.. thanks gak blanja makan..

si biskut said...

joe,besar ptolongan ko tue bg owg2 yg baru blajar mcm aku..byk sgt yg kena taw.

idashah_asyraf@yahoo.com said...

congrate..nice blog

nurHeart said...

cakkk~! kamu kah si baju biru itu =) pls excuse my behavior ye, adakalanya bila saya selesa dgn seseorang, saya suka bgurau/mengusik hehe..